سکوت شرکت گاز درباره ابهامات برج 10 هزار میلیارد تومانی

درشرایطی که بررسی ها حکایت از کسری نیمی از بودجه سال 99 دارد، شرکت ملی گاز ایران اقدام به ساخت برج  گران قیمت 40 طبقه با هزینه 10 هزار میلیارد تومانی کرده است ضمن اینکه توضیحی هم برای لزوم احداث چنین پروژه هنگفتی ارائه نمی دهد.
به گزارش کاما پرس، براساس طرح شرکت ملی گاز قرار است این مجتمع 40 طبقه با عنوان «مجتمع اداری متمرکز شرکت ملی گاز ایران» در زمینی به مساحت 57840 متر مربع در غرب بزرگراه شهید صیاد شیرازی، شمال خیابان بطحانی (مغان) ساخته شود درحالی که ساخت چنین برجی در تضاد با تصمیمات دولت در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی در تاریخ 9 اردیبهشت‌ماه سال جاری مبنی بر لزوم صرفه‌جویی همه دستگاه‌های دولتی و ضرورت فروش اموال و املاک مازاد دستگاه‌ها است.
اما علاوه بر تناقض احداث این برج با تصمیمات و ابلاغیه های دولتی، احداث این برج درشرایطی توسط شرکت ملی گاز پیگیری می‌شود که این شرکت با توجه به سیاست برون سپاری و خصوصی‌سازی شرکت‌های وابسته نظیر انتقال گاز، گاز استانی و پالایشگاه‌های گاز، تعداد و گستره پروژه‌هایش به شدت کاهش یافته است.
البته بر اساس گزارش فارس، درصورتی که شرکت ملی گاز علیرغم کاهش تعداد پرسنل خود همچنان تمایل به ایجاد فضای بیشتری برای انجام کارها دارد؛ باز هم نیاز به احداث عظیم‌ترین ساختمان مجموعه وزارت نفت در شرایط محدودیت بودجه‌ای کشور وجود ندارد؛ زیرا در حال حاضر ساختمان‌های خالی زیادی در اختیار وزارت نفت است که می‌تواند با هماهنگی با وزیر نفت توسط شرکت گاز مورد استفاده قرار گیرد.

شفاف نبودن در انتخاب پیمانکاران

البته انتقادات وارد شده به طرح احداث مجتمع شرکت ملی گاز، تنها به غیرضروری بودن احداث این مجتمع و یا هزینه‌های حداقل 10 هزار میلیارد تومانی آن محدود نمی‌شود.
و حتی اگر فرض کنید که دولت با کسری بودجه مواجه نیست و شرکت ملی گازهم به یک مجتمع عظیم برای پرسنل خود نیازمند است؛ حال این سوال مطرح می شود که با وجود همه این فرضیات غلط چرا روند گزینش پیمان‌کاران این پروژه شفاف نیست؟
مگر نه اینکه براساس مصوبه شماره 165389ت/46849ک هیئت دولت، تحت عنوان «آیین‌نامه فعالیت سامانه تدارکات الکترونیکی دولت»، همه دستگاه‌های دولتی موظف شده‌اند که کلیه مناقصات خود را در سامانه «ستاد» و به صورت شفاف انجام دهند؟ پس چرا شرکت ملی گاز روند انتخاب پیمان‌کاران خود را در فرآیندی کاملا مبهم انجام می‌دهد؟
ناگفته نماند که با انجام مناقصات در سامانه «ستاد» امکان بروز فساد و برگزاری سفارشی و زدوبند‌ها حداقل شده و همه مستندات، صحت‌سنجی‌ها و ارزیابی صلاحیت‌ها به صورت شفاف بر روی سامانه توسط کلیه واحدهای ذی‌ربط و مردم قابل مشاهده و دسترسی است.
اما شرکت ملی گاز نه تنها به صورت غیرضروراقدام به احداث لوکس‌ترین مجتمع مجموعه وزارت نفت با هزینه‌های چندین هزار میلیارد تومانی کرده است؛ بلکه روند واگذاری پروژه‌های احداث این مجتمع هم در فضایی غیرشفاف در حال انجام است که به صورت طبیعی امکان فساد و زدوبند را به شدت افزایش می‌دهد.

آریاک سفر

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز