سکه در 2 ماه آخر سال ارزان می شود یا گران؟ + نمودار قیمت سکه از 1 تیر تا 29 دی 99

لست سکند

قیمت سکه در بیست و نهمین روز زمستان یک تغییر کانال مهم داشت و با کاهش نزدیک به 500 هزار تومانی از کانال 10 میلیونی به کانال 9 میلیونی سقوط کرد.

به گزارش کاماپرس، 29 دی ماه برای فعالان بازار سکه روز مهمی بود چرا که در این روز سکه بعد از حدود 6 ماه به زیر کانال 10 میلیون سقوط کرد. موج نزولی قیمت‌سکه با کاهش قیمت دلار از هفته پیش آغاز شده بود و در این هفته نیز روند کاهشی هر دو بازار ارز و سکه ادامه پیدا کرد تا دلار به ابتدای کانال 21 هزار تومان برود و سکه نیز در قیمت 9 میلیون و 850 هزار تومان معامله شود.

اکنون این پرسش برای سرمایه گذارانی که ریال های خود را به سکه تبدیل کرده اند ایجاد شده است که سکه در 2 ماه آخر سال سطح بیشتری از قیمت خود را از دست می دهد و به کانال های پائین تر سقوط می کند یا این کالای سرمایه ای پرطرفدار قدرت آن را دارد که کانال هایی را که از دست داده پس بگیرد.

2 عامل مهم تاثیرگذار بر قیمت سکه در 2 ماه آینده 

برای پاسخ به این پرسش باید به دو نکته مهم توجه کرد. اولین نکته نوسانات قیمت اونس جهانی طلا و چشم اندازی است که فلز زرد در 2 ماه آتی پیش رو دارد. به طور خلاصه رکود اقتصاد جهانی، اوج گیری کرونا در اغلب کشورهای جهان طی 2 ماه آینده و سیاست های اقتصادی آمریکا که به تضعیف ارزش جهانی دلار خواهد انجامید، چشم انداز قیمت طلا را افزایشی نشان می دهد. این عاملی است که می‌تواند به بازگشت سکه به قیمت های بالاتر بینجامد.

راز آسمان پایتخت

خوش بینی به بایدن ؛ کاهنده قیمت دلار و سکه

نکته بعد چشم انداز وضعیت سیاسی ایران و آمریکا  است که تاثیر شدیدی بر قیمت دلار خواهد داشت. فعل و انفعالات بعد از روی کار آمدن بایدن در 2 ماه آینده اگر به کاهش تنش بین ایران و آمریکا منتهی شود، روند نزولی قیمت دلار را تداوم خواهد بخشید و در این صورت قیمت طلا و سکه نیز با تبعیت از نرخ دلار به کانال های پائین‌تر هدایت می شود.

آنچه اکنون می توان گفت این است که کفه در حال حاضر خوش بینی به کاهش تنش بین ایران و آمریکا بعد از آغاز دوران ریاست جمهوری بایدن سنگین تر است اما این که این خوش بینی در روزها و هفته های آینده نیز ادامه دار شود موضوعیست که از هم اکنون نمی توان در مورد آن با قاطعیت سخن گفت.

نظریه پیش خور شدن تحلیف بایدن در بازار سکه

در این میان برخی فعالان بازار سکه نیز معتقدند ریزش سکه در روزهای اخیر به دلیل قطعی شدن پایان کار ترامپ است . به بیان آنها بر این باورند که بازار سکه در یک هفته اخیر در حال پیش خور کردن آغاز دوران ریاست جمهوری فردی یا سیاست های معتدل تر نسبت به ایران است و بعد از انجام مراسم تحلیف بایدن و مشخص شدن این نکته که رفع مشکلات اساسی بین ایران و آمریکا به سادگی میسر نیست، سکه به سرعت کانال 10 میلیونی را پس خواهد گرفت و حتی امکان صعود به کانال های بالاتر نیز دور از انتظار نیست.

نمودار تغییرات قیمت سکه در 7 ماه اخیر

به این ترتیب به نظر می رسد قیمت‌سکه با دو عامل مهم و تاثیرگذار افزایشی و کاهشی در 2 ماه پایانی سال مواجه است و با وجود آن که عوامل دیگری نیز بر قیمت این کالای گرانبها اثرگذار خواهند بود، معامله گران و سرمایه گذاران باید آینده نرخ‌سکه و رفتار سرمایه گذاری خود را با رصد و تحلیل این دو عامل هماهنگ کنند. در ادامه نمودار تغییرات قیمت‌سکه را از ابتدای تیرماه سالجاری تا 29 دی ماه 1399 به روایت دنیای اقتصاد مشاهده می کنید.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم بازار طلا و سکه، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “سکه در 2 ماه آخر سال ارزان می شود یا گران؟ + نمودار قیمت سکه از 1 تیر تا 29 دی 99

  1. اصغر گفته:

    ایشالا همین جوری بیاد پایین بلاخره یکمم به ماهایی که سکه میدیم بابت مهریه کمتر فشار بیاد

  2. سهشئ گفته:

    اگر مردم نخرند میخان ترشی بزارن با طلا و سکه باید ارزون بشه باید حداقل 100 ارزون بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز