سکته قیمت‌ها در بازار املاک تجاری

لست سکند

گزارش ها از بازار املاک حکایت از آن دارد که روند رکودی بازار مسکن در بازار املاک تجاری نیز مشاهده می شود به گونه ای که متقاضیان خرید مغازه و ملک تجاری به شدت کاهش یافته و رشد قیمت ها نیز در این بازار متوقف شده است.

به گزارش کاماپرس، با کند شدن تدریجی روند رشد قیمت ها در بازار مسکن طی سه ماه اخیر و معکوس شدن روند بازار در ماه گذشته ، شاهد ارزان شدن 5 تا 15 درصدی قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران بوده ایم.

ارتباط بازار مسکن و بازار املاک تجاری

کاهش قیمت ها در بازار مسکن را مسئولان اتحادیه مشاوران املاک و خصوصا مصطفی قلی خسروی نیز مورد تائید قرار داده اند با این حال اغلب املاکی‌ها ضمن قبول نبود مشتری و به صفر نزدیک شدن معاملات در یک ماه و نیم اخیر از پذیرش کاهش قیمت ها توسط مالکان طفره می روند و در پاسخ به این پرسش که قیمت آپارتمان ارزان شده یا خیر، اظهار می کنند؛ قیمت ها تغییر محسوسی نداشته است.

به هر حال اگر روند رکودی بازار مسکن و نبود مشتری و معامله به شدت کنونی ادامه یابد – اتفاقی که اغلب کارشناسان آن را قطعی می دانند – باید در انتظار کاهش بیشتر قیمت ها در این بازار در هفته ها و ماه های پیش رو باشیم. از طرفی بازار مسکن و بازار املاک تجاری به صورت معناداری به هم مرتبط هستند و روند کاهشی قیمت مسکن ، به بازار املاک تجاری نیز سرایت می کند.

راز آسمان پایتخت

چشم انداز بازار املاک تجاری تیره است

روی دیگر تحولات اخیر بازار مسکن را می توان در بازار املاک تجاری مشاهده کرد. بررسی های میدانی در این بازار حکایت از آن دارد که متقاضیان خرید مغازه – خصوصا در پاساژها و مجتمع های تجاری – به شدت کاهش یافته و سرمایه گذارانی که در پاساژهای در حال احداث و یا در حال تکمیل اقدام به خرید واحد تجاری کرده اند چشم انداز تیره ای در مقابل سرمایه گذاری خود می بینند.

علل اصلی خالی شدن بازار املاک تجاری از متقاضیان، اشباع شدن این بازار ، تغییر سبک زندگی بر اثر وضعیت کرونایی و چشم انداز کاهش تورم است. از سوی دیگر کاهش قدرت خرید مردم نیز سود شغل مغازه داری در اغلب گروه های صنفی را به حداقل رسانده و متقاضیان تاسیس واحدهای تجاری جدید را برای شروع فعالیت با تردید جدی مواجه کرده است.

بد نیست در اینجا به خالی ماندن بسیاری از واحدهای تجاری در بزرگترین مال ایران و خاورمیانه – بازار بزرگ ایران مال در منتهی الیه غرب تهران – و تلاش مالکان این مجموعه برای فروش آن نیز اشاره کنیم. به نظر می رسد به مزایده گذاشتن ایران مال را می توان سیگنال مهمی به رکودی بودن بازار املاک تجاری تعبیر کرد.

اتحاد نانوشته کرونا و خرید اینترنتی در کساد کردن  بازار مشاغل مغازه داری

دینای اقتصاد نیز در گزارشی به بررسی وضعیت بازار مال ها و مجتمع های تجاری پرداخته و در بخشی از این گزارش به تاثیر کرونا و گسترش خرید اینترنتی به این بازار اشاره کرده است. به نوشته این روزنامه ؛ سکته مهم و تاثیرگذار بر کاهش آب و تاب مراکز تجاری و استقبال فعالان بازار از این مراکز را کرونا زد. به این معنی که از بدو شیوع همه گیری کرونا از اواخر سال گذشته و تشدید آن از سال جاری سبک زندگی مردم نیز دگرگون شد. به این ترتیب که شکل جدیدی از خرید در ایران و دنیا معمول شد و  طی یک‌سال گذشته مراجعات حضوری این مراکز به شدت کاهش یافته و با توسعه خرید اینترنتی، مراکز فیزیکی تجاری با کاهش استقبال مواجه شدند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم بازارها و کسب وکارها، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز