سومین طرح آروماتیکی صنایع پتروشیمی را بیشتر بشناسید

مواد آروماتیکی از مواد مهم شیمیایی بوده که ترکیباتی مانند بنزن، نفتالین، آنتراسین و … را شامل می‌شوند. این ترکیبات گرمای هیدروژن دار شدن و سوختن پایینی دارند. بسیاری از صنایع مهم اعم از بهداشتی، کشاورزی، غذایی و دارویی بدون مواد آروماتیکی قادر به ادامه فعالیت نیستند.

به گزارش کاماپرس، مواد آروماتیکی در واقع اساس اولیه طیف وسیعی از محصولات، مانند قطعات هواپیما تا مواد دارویی پرمصرف آسپیرین و استامینافن هستند. «پتروشیمی بوعلی سینا» در ایران یکی از قطب‌های تولید مواد آروماتیکی بوده و بسیار حائز اهمیت است؛ در ادامه با این شرکت بیشتر آشنا خواهید شد؛

چه ویژگی‌هایی پتروشیمی بوعلی را ممتاز کرده است؟

عملیات اجرایی پتروشیمی بوعلی سینا از سال 1380 در منطقه ویژه بندر امام خمینی شروع شد و واحدهای تولیدی آن در سال  1383 مورد بهره برداری قرار گرفت. این مجتمع به عنوان سومین طرح آروماتیکی صنایع پتروشیمی ایران شناخته می‌شود. در حال حاضر واحدهای فرآیندی این مجتمع هفت واحد بوده که در حال بهره برداری است.

اکنون فروش داخلی این پتروشیمی بنزن، برش سنگین نفتا و ریفرمیت با اکتان مثبت 98 است که از میان این محصولات، برش سنگین و ریفرمیت به کشورهای خارجی هم فروخته می‌شوند. علاوه بر محصولات یاد شده این مجتمع بنزن و گاز مایع هم تولید می‌کند.

آریاک سفر

بوعلی به دلیل حلقه اصلی بودن در زنجیره تامین برای صنایع پایین دستی تولید پلیمر و شوینده‌ها، دسترسی به آب‌های آزاد بین المللی با امکانات صادراتی مناسب بندر امام و دارا بودن مخازن ساحلی و قابلیت انتقال محصولات توسط کشتی با ظرفیت بالا از جایگاه ممتازی در صنایع پتروشیمی برخوردار است.

سهام شیمیایی بوعلی و سود سال گذشته آن

سهام پتروشیمی بوعلی سینا با نماد «بوعلی» در بازار دوم فرابورس عرضه می‌شود. این سهام در بخش شیمیایی، قسمت شیمیایی پایه به جز کود قرار دارد. تا سیزدهم تیرماه، 5 هزار و 604 معامله از این سهام در بازار بورس ثبت شده که ارزش آن‌ها 113 میلیارد و 348 میلیون ریال بود. ارزش بازاری این سهام نیز تا تاریخ مذکور 167 هزار و 195 میلیارد ریال اعلام شد.

در تاریخ ذکر شده، شرکت‌های پتروشیمی خلیج فارس و صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازار گردانی خلیج فارس به عنوان سهامداران عمده این مجموعه بودند.

سود پتروشیمی بوعلی در سال 1399 حدود 2 هزار میلیارد تومان اعلام شد که نسبت به سال 1398 نزدیک به 60 درصد رشد داشت. همچنین این مجتمع در سال گذشته حدود 250 هزار تن صادرات داشته و برای انجام این مهم زیرساخت بارگیری را تا 200 تانکر در روز فراهم کرد.

طرح‌های توسعه‌ای بوعلی سینا

مجموعه آروماتیکی بوعلی سینا در سال 1399 موفق به تولید بیش از 100 درصد برنامه تولید خود در محصول بنزن شده و با تولید 85 هزار و 610 تنی این محصول، معادل 8 درصد افزایش نسبت به سال 1398، به حداکثر تولید مجموعه خود رسید. همچنین سال گذشته در این مجموعه رشد تولید محصولات برش سبک با 22 درصد، برش سنگین با 7 درصد و گاز مایع هم با 7 درصد رشد نسبت به سال 1398 اتفاق افتاد.

در سال جاری پتروشیمی بوعلی، طرح شیرین سازی برش سبک خود را افتتاح کرد. با انجام این طرح یکی از گلوگاه‌های مهم تولید در هاب پتروشیمی بندر ماهشهر برطرف و امکان تولید 110 درصد ظرفیت اسمی بوعلی فراهم خواهد شد.

مرتبط با : پتروشیمی بوعلی سینا
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز