سود ۱۰۰ میلیونی خریداران خودرو زیر ذره بین مالیات

یک مقام مسئول وزارت صنعت با اشاره به سود صد میلیونی خرید خودرو به قیمت مصوب ، راهکار جلوگیری از این سودهای بادآورده را اخذ مالیات دانست.

به گزارش کاما پرس سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این مطلب گفت:« فضای تقاضا عجیب است . روز گذشته در قرعه‌کشی یکی از خودروسازان نزدیک به دو میلیون و نهصد هزار نفر شرکت کردند، یعنی نقدینگی که در اختیار مردم است عدد بالایی است. قیمت‌های دولتی رانت‌هایی را ایجاد کرده و باعث شده تا یک شبه صد میلیون سود نصیب افراد شود که همین موجب می‌شود همه بخواهند در این بازار سرمایه‌گذاری کنند.»
زرندی معتقد است در اقتصاد تولیدمحور هیچ وقت سود بادآورده وجود ندارد و اگر باشد مالیات هنگفتی برای آن اعمال می‌شود.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه به تسنیم می گوید:« در ادبیات دنیا بررسی کنید تا ببینید مالیات خاص برای سودهای یک شبه وجود دارد چون باید زحمت بکشی و پول در بیاوری. اگر امروز سود خریدتان چند برابر شد باید مالیات بدهید و همین باعث می‌شود که هر کسی وارد این بازارها نشود. یکی از ضعف‌هایی که در کشور وجود دارد حرکت به سمت بازارهای موازی تولید است. عمده کشورهایی که توانستند به سمت رشد اقتصاد بروند به این دلیل بود که به تولید توجه کردند. نمی‌شود پول را در تولید بیاورید و 50 دستگاه بازخواست‌تان کنند اما اگر ببرید در بازارهای موازی تولید اینطوری نشود و سود بدون ریسک ببرید و انتظار داشته باشید سرمایه‌دارها تولید کنند و به سمت بازار ارز و طلا جذب نشوند.»

آریاک سفر

دلایل بی ثباتی قیمت خودرو
او همچنین درباره گرانی عجیب و بی‌ثباتی قیمت خودرو توضیح می دهد:« حوزه خودرو مثل هر کالای دیگری قیمت تمام شده‌ای دارد و برای محاسبه آن باید اجزای مختلف را بررسی کنیم. خیلی از قطعات خودرو متاثر از قیمت جهانی است. خودرو تولید داخل است اما قیمت آن متاثر از قیمت ارز است، خودرویی که فرضا 6 الی 10 هزار دلار وابستگی ارزی دارد و خودروهای پر تیراژ بین 1000 تا 2000 دلار وابستگی دارند می‌شود این را تا 2200 دلار وابستگی هم رساند اما صرفه اقتصادی مهم است. الان در 6 ماهه نخست سال 19 درصد نسبت مدت مشابه سال گدشته تولید خودرو رشد داشته است. البته غیر از این خودروهایی که در پارگینگ هستند و واردات قطعاتشان با مشکل مواجه شده است. »

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “سود ۱۰۰ میلیونی خریداران خودرو زیر ذره بین مالیات

  1. رضا گفته:

    جالبه دولت سکه فروخت گیرداد تا مالیاتش رو گرفت
    سکه ای که خیلی ها ۱۶۰۰ خریدن وتا ۲ تومن شد فروختن
    یعنی کسی که ۳۰ تا داشت نهایت ۱۲ میلیون گیرش اومد
    همه شدن بدهکار مالیاتی
    ولی الان ماشین میده هرکدوم ۱۵۰ میلیون سود داره
    و صداش در نمیاد
    میدونید چرا
    چون به بهونه ثبت نام و تحویل به مردم کلی ماشین داره از کارخونه خارج میشه
    مگر نه امکان نداره یه تولید کننده دولتی بدونه تو بازار تولیدش رو ۳۰۰ میلیون میخرن بعد مالش رو به تاراج بده ۱۰۰ میلیون
    مگر اینکه این ۱۰۰ تومن روکشی باشه برای راحت فروختن ۳۰۰ تومن توی بازار آزاد

  2. نقاد گفته:

    سلام
    مشکلات حل می شود باید تفکر کرد و دلسوزی داشت.
    باید ما به سمتی برویم که قیمت کارخانه ماشین و قیمتی که ماشین دست مردم می رسد یکسان گردد.تا بازار سیاه و سوده یک شبه از بین برود و ماشین کالای مصرفی برای مردم شود.این تفاوت قیمت هم به ضرر عامه مردم هم به ضرر کارخانه است.(هر دو طرف به ضرر مردم است چون شرکت دولتی است).
    راه حل مختصر
    به هر ایرانی گواهینامه دار و فاقد ماشین هر ۴ الی ۵ سال امتیاز خرید یک ماشین صفر را بدهند(در اوایل طرح به دلیل هجوم مردم به هر خانواده ایرانی یک امتیاز خرید بدهند).تا سه سال هم به نام خودش باید باشد.
    تا چند سال آینده معضل حل شود.(اگر به فکر حل سریعتر مساله هستند می توانند مقداری خودرو هم وارد کنند، برای ورود خودرو به کشور با نفت تبادل کالا به کالا کنند که دلار هدر نرود)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز