سود دلار به ریسک آن می ارزد؟

بازار ارز از ابتدای سال جاری تاکنون و خصوصا در هفته های اخیر در حالی برای واسطه ها و صاحبان نقدینگی های خرد جذاب شده که از یک سو با محدودیت های قانونی مواجه است و از سوی دیگر تجربه نشان داده که ریسک معاملات دلار بسیار بالاست.

به گزارش کاماپرس، هر زمان تب دلار داغ می شود عده ای به طمع سود یا به قصد حفظ ارزش پس‌انداز خود راهی بازار ارز می شوند و به چک و چانه و معامله با دلالان همیشگی این بازار می پردازند. سقوط شدید قیمت دلار در شهریور 97 این تصور و باور را که بازار حباب در برابر تحرکات و تصمیمات بانک مرکزی تاب آوری چندانی ندارد در میان مردم تقویت کرده و معامله در این بازار به اصطلاح دل شیر می خواهد.

روزنامه همشهری در گزارشی به تحلیل افق پیش روی بازار ارز پرداخته و نوشته است: دلار آمریکا در خرداد‌ماه تا بیش از 17هزار تومان افزایش قیمت داشته است که در تاریخ اقتصاد کشور تقریباً بی‌سابقه است. البته پیش از این، نوسانات قیمت ارز را در سال‌های 97 و 98 هم داشتیم. در سال97 نرخ دلار در روزهایی، نوسانات لحظه‌ای داشت و شاید در یک روز حتی تا 20هزار تومان هم پیش رفت که البته به‌دلیل ادامه‌دار نبودن آن، به‌عنوان نرخ بازار ثبت نشد. در نتیجه بیشترین نرخ ثبت شده برای ارز در سال97 معادل 13هزار و 800تومان بود. در سال98 نیز بیشترین رقم ثبت شده برای دلار آمریکا 15هزار و 300تومان در اردیبهشت‌ماه بوده است. بعد از آن در خرداد 98 نرخ ارز به 13هزار و 950تومان کاهش یافت و روند کاهشی آن ادامه یافت و در آبان به 11هزار و 200تومان نیز رسید. ارز تا اسفند‌ماه 98 دوباره با روندی ثابت و آرام افزایش یافت و به 14هزار تومان رسید. اما سال 99با همه التهابات ناشی از کرونا آغاز شد و قیمت ارز با سرعت بیشتری بالا رفت و در روزهای ابتدای خرداد دلار به رقم بی‌سابقه 17هزار و 300تومان دست یافت. میزان بازدهی ارز از ابتدای فروردین امسال تا خرداد معادل 16درصد بوده است. این درحالی است که میزان بازدهی آن در 12‌ماه منتهی به اسفند 98 و تا قبل از شروع کرونا معادل 11درصد بود.

متعادل شدن قیمت ارز در گرو صادرات غیرنفتی و مدیریت بازار

آریاک سفر

در این گزارش برخی از خریداران و فعالان بازار ارز تجربه خود را از معامله  و سرمایه گذاری در این بازار بیان کرده اند. کامران ندری کارشناس اقتصادی نیز در این گزارش اظهار کرده است : اتفاقات متعددی در اقتصاد کشور اثرگذار بوده است که باعث افزایش نرخ ارز در ماه‌های اخیر شد. البته بانک مرکزی با به‌کارگیری راهکارهایی همه تلاش خود را برای کنترل بازار انجام می‌دهد ولی با توجه به وضعیتی که الان در آن قرار داریم نمی‌توان امیدوار بود که قیمت‌ها در بازار ارز به سطح سال قبل بازگردد. صادرات غیرنفتی ما در سال جدید با توجه به بسته شدن مرزهای کشورها به‌شدت کاهش پیدا کرد که همین موضوع آورده ارزی کشور را کاهش داد. اگر صادرات غیرنفتی ما افزایش نیابد، در مدیریت بازار ارز با مشکل مواجه خواهیم شد. به‌طور کلی به‌نظر می‌رسد قیمت ارز باز هم صعودی باشد.

 

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز