چرا مسکن هر ماه گران می شود؟

لست سکند

بررسی‌ها نشان می‌دهد سه بالابر قیمت در بازار مسکن نقش ایفا می‌کند که دو مورد از آنها تحت‌تاثیر هیجانات «بورس» فعال شده است.

به گزارش کاماپرس: بازار مسکن برای نخستین بار در تیرماه به کانال قیمتی ۲۰میلیون تومان برای هر مترمربع رسید. رکورد جدید قیمتی که به تبعیت از شرایط کلان اقتصادی کشور و همچنین روند سایر بازارهای دارایی همچون بورس، ارز و سکه به ثبت رسید. فعالان و کارشناسان بازار مسکن معتقدند: تب تند صعود شاخص بورس به کانال جدید، رفتار هر دو طرف عرضه و تقاضا در قیمت گذاری پیشنهادی و نگرانی از تداوم افزایش قیمت‌ها را به شدت تحت‌تاثیر قرار داده است. دنیای اقتصاد در گزارشی به تشریح سه عامل تورمی تاثیرگذار بر بازارمسکن پرداخته است.
به نوشته دنیای اقتصاد: بررسی‌ها از مهم‌ترین فاکتورهای اثرگذار بر تحولات اخیر شکل گرفته در بازار مسکن یعنی ثبت تورم ماهانه قیمتی به میزان ۱۰ درصد از یکسو و همچنین افزایش حجم معاملات از سوی دیگر حاکی از آن است که دست‌کم سه بالابر تورمی طی یک ماه ابتدایی فصل تابستان در بازار مسکن نقش‌آفرینی کرده‌اند.
1- افزایش تقاضا در بازار معاملات
بالابر اول، «افزایش تقاضا در بازار معاملات» بوده است. بنابر گفته فعالان بازار مسکن، حجم حضور و ورود متقاضیان در بازار معاملاتی نسبت به یک ماه گذشته تفاوت چشمگیری داشته است، اما در این میان نکته قابل توجه درخصوص جنس متقاضیان خرید حاضر در بازار ملک است. به‌طوری‌که عمده متقاضیان خرید مسکن غیرمصرفی و افرادی هستند که به‌دنبال تبدیل به احسن کردن ملک خود به بازار وارد شده‌اند.
2- فروشندگان کم تعداد،اما گران فروش!
بالابر دوم که بر تداوم روند افزایش قیمت در بازار مسکن اثرگذار بوده، کمبود فایل عرضه شده در بنگاه‌های املاک و سامانه‌های مجازی معرفی آپارتمان‌های آماده به فروش است. در چنین فضایی، با وجود افزایش تقاضا حتی از جنس غیرمصرفی در بازار، حجم فایل‌های عرضه شده چندان مناسب نیست. بنابراین معدود فروشندگان حاضر در بازار، قیمت آپارتمان خود را افزایش می‌دهند.

3- تاثیربورس بر مسکن
بالابر مهم دیگر در تورم ملکی که برخلاف دو عامل نخست، عامل بیرونی اثرگذار بر رفتار متقاضیان و عرضه کنندگان محسوب می‌شود؛ ردیابی قیمتی فروشنده‌ها به شاخص و بازدهی بازارهای رقیب است. بخش عمده‌ای از فروشندگان با توجه به روند افزایشی قیمت‌ها در سایر بازارها به ویژه بازار سهام، برای عقب نماندن از رشد قیمتی بازار مسکن، سعی می‌کنند قیمت‌های پیشنهادی خود را همپای سایر بازارها افزایش دهند.

مطالب مرتبط را بخوانید:

راز آسمان پایتخت

 

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز