سود بورس به دلار گره خورده است

لست سکند

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که سود بورس به دلار گره خورده است و تا زمانی که نرخ دلار صعودی باشد، شاخص بورس هم افزایشی است.

به گزارش کاماپرس، از ابتدای سالجاری شاهد رشد نرخ دلار بودیم و همگام با آن شاخص کل بورس هم افزایشی بوده است، در حال حاضر هم روند افزایشی هر دو یعنی بازار سرمایه و دلار ادامه دارد؛ دلار، با قیمتی بیش از 23 هزار تومان در بازار معامله می شود و شاخص کل بورس هم در یک قدمی دستیابی به کانال یک میلیون و 800 هزار واحد قرار دارد.
درواقع بررسی‌ها حکایت از رابطه مستقیم میان تغییرات نرخ دلار با روند شاخص کل بورس تهران دارد، ضمن اینکه ضریب همبستگی گروه‌های بورسی هم نشان می‌دهد تمام صنایع از صادراتی‌ها گرفته تا گروه‌های مصرفی،‌ همگرایی مستقیمی با دلار دارند.
در این میان یکی از کارشناسان بازار سرمایه با اشاره به رابطه مستقیم دلار و بازار سرمایه می گوید: تا زمانی که نرخ دلار افزایشی باشد، صعود شاخص در بورس هم ادامه‌ دارد که در این صورت نمی‌توان ثابت کرد صعود بازار سرمایه حباب است.
روزبه شریعتی اظهار می کند: اگر قیمت دلار ۱۰ درصد رشد می‌کند، ماحصل این موضوع بدون افزایش قیمت بهای تمام شده شرکت‌ها، مخصوصا شرکت‌های تولیدی، رشد نکند و نرخ فروش ۱۰ درصد افزایش پیدا کند، سودشان نسبت به حاشیه سودی که دارند می‌تواند بسیار تغییر کند.
او ادامه می دهد: به‌طور مثال اگر یک شرکت حاشیه سود ۱۰ درصدی داشته باشد و اگر دلار ۱۰ درصد رشد کند و ماحصل آن باعث افزایش ۱۰ درصدی نرخ فروش شرکت بدون افزایش نرخ بهای تمام شده شود، می‌تواند سود این شرکت را دو برابر رشد دهد.

صعود بازار سرمایه حباب است یا خیر؟

شریعتی در گفت و گو با ایسنا، درباره اینکه آیا صعود بازار سرمایه حباب است، می گوید: اینکه بازار سرمایه حباب است یا خیر موضوع پیچیده‌ای است. حتی اگر بازار در شرایط پایین‌تر از ارزش ذاتی هم نباشد، جایگرین فعال و مناسب برای آن وجود ندارد و اینکه بازار با توجه به تورم انتظاری مثبتی که در آینده دارد قیمت‌گذاری می‌کند.

راز آسمان پایتخت

بیشتر بخوانید:

 

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز