سود اوراق سلف نفتی چقدر است؟

عبدالناصرهمتی با دفاع از فروش «اوراق سلف نفتی» نوشته که اجرای این طرح، تورم را مدیریت می‌کند اما به سود اوراق سلف نفتی اشاره‌ای نکرده و این درحالیست که سود این اوراق باید با رقبای دیگری در بازار بورس و بازارهای موازی همچون طلا و ارز و مسکن و خودرو  قابل رقابت باشد.

به گزارش کاماپرس؛ جزییات وعده گشایش اقتصادی دولت حالا دیگر برای همگان روشن شده است.این جزئیات نشان می دهد دولت قصد دارد با هدف تامین نقدینگی مورد نیاز خود تا سقف ۲۰۰ میلیون بشکه نفت در بورس پیش فروش کند. در همین رابطه ریس کل بانک مرکزی در اظهارنظری گفته که این هم نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود که تازه نسبت به اوراق قرضه سود بیشتری دارد. همتی مشخص نکرده که چرا با وجود اینکه مردم گزینه های مختلفی برای سرمایه‌گذاری دارند باید به امید سود اوراق سلف نفتی باشند و در آن سرمایه گذاری کنند؛ اوراقی که هنوز مشخص نیست سود آن در ماه یا در سال چقدر خواهد بود؟!

نسخه همتی برای تامین کسری بودجه دولت

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی طی یادداشتی در صفحه شخصی اینستاگرام با اشاره به موضوع مدیریت نقدینگی و طرح فروش اوراق سلف نفتی نوشته است: کسری بودجه دولت، به خاطر تحریم صادرات نفت، یک واقعیت و تأمین مالی سالم این کسری بدون استقراض از بانک مرکزی نیز یک ضرورت است.
همتی کاهش هزینه‌ها، افزایش درآمدهای مالیاتی، فروش سهام و اموال دولت و انتشار اوراق بدهی یا پیش فروش کالاهایی نظیر نفت را در شرایط تحریمی، چهار راه حل تأمین مالی سالم کسری بودجه دولت دانست و افزود: ظرفیت افزایش درآمد مالیاتی و کاهش هزینه برای دولت و مجلس در سال جاری با توجه به کرونا، مشخص و محدود است. فروش سهام با همه موانع در حال انجام و اوراق بدهی نیز تاکنون ۵۲ هزار میلیارد تومان فروش رفته است.
تحویل اوراق سلف نفتی دو سال دیگر است
رئیس شورای پول و اعتبار در ادامه به طرح فروش اوراق سلف نفتی که اخیرا در فضای اقتصادی کشور مطرح شده است، پرداخت و نوشت: طرح فروش اوراق ریالی سلف نفتی عملاً فروش قطعی است و تحویل آن دو سال دیگر خواهد بود.
وی افزود: اوراق سلف نفتی علاوه بر اینکه انتظارات تورمی را مدیریت می کند، نسبت به اوراق قرضه هم کم هزینه‌تر و قابل مدیریت‌تر است و همزمان سود بیشتری نیز برای دارنده این اوراق دارد.

عواقب استقراض از بانک مرکزی

آریاک سفر

رئیس کل بانک مرکزی در پایان هشدار داده است: در هر صورت، اگر با منابع چهارگانه بالا، کسری بودجه تامین نشود، استقراض از بانک مرکزی، حتی اگر غیرمستقیم باشد باعث رشد بیشتر نقدینگی و تورم در سال‌های آتی و متضرر شدن مردم در آینده خواهد بود.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز