سوالات متداول در مورد دستگاه برش لیزری روتک

لست سکند

از وقتی دستگاه های برش لیزری وارد عرصه صنعت شدند، به خاطر کارایی بالایشان، به شدت مورد استقبال قرار گرفتند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار تجهیزات صنعتی، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس به نقل از روتک، دستگاه های برش لیزری انواع و اقسام زیادی دارند که هر کدام برای حکاکی و برشکاری روی متریال مختلف مناسبند؛ اما دقت و سرعت عمل این دستگاه‌ها باعث پرطرفدار شدن این دستگاه ها شده است. در ادامه به متداول ترین سوالات در مورد دستگاه برش لیزری روتک پاسخ می‌دهیم؛

اصل کار دستگاه برش لیزر چیست؟

دستگاه برش لیزری دارای یک پرتو لیزری متمرکز با چگالی بالا برای تابش قطعه کار است. در این دستگاه، متریال مورد نظر با لیزر به سرعت ذوب و تبخیر می‌شوند یا به نقطه اشتعال می‌رسند؛ سپس مواد مذاب را توسط جریان هوای پرسرعت با پرتو به بیرون منتقل می‌کنند.

در واقع استفاده از دستگاه برش لیزری، یک روش برش حرارتی برای برش قطعه کار است که با حرکت دادن موقعیت تابش نور لیزر از طریق سیستم مکانیکی تنظیم می‌شود.

راز آسمان پایتخت

آیا کارکرد دستگاه برش لیزر خطرناک است؟

برش لیزری، روشی است که سازگاری زیادی با محیط‌زیست دارد و به طور کلی هیچ آسیبی به نیروی انسانی مخصوصا اپراتور دستگاه وارد نمی‌کند.

در مقایسه با دیگر روش‌های برش مانند برش یونی و برش با گاز اکسیژن، استفاده از دستگاه برش لیزر گرد و غبار کمتر، نور ضعیف‌تر و آلودگی صوتی کم‌تری تولید خواهد کرد؛ با این حال، هنگام استفاده از این دستگاه، باید نکات ایمنی را تا حدی رعایت کنید.

این نکات عبارت‌اند از:

  • هنگام استفاده از دستگاه برش لیزر نباید از متریال‌های فلزی بازتابنده استفاده کنید؛ زیرا سطح فلز براق باعث انحراف پرتو لیزر به عقب و ورود به داخل نازل و لنز شده و در نتیجه باعث آسیب بیشتر به عدسی و آینه‌ها می‌شود.
  • در طول فرایند کارکرد دستگاه، خروج اپراتور بدون مجوز برای جلوگیری از تلفات غیرضروری ممنوع است.
  • به عملیات پردازش لیزر نباید خیره شوید؛ زیرا مشاهده نور لیزر از طریق دوربین دوچشمی، میکروسکوپ، ذره‌بین و … ممنوع است و حتما باید از عینک محافظ چشمی استفاده کنید.
  • مواد منفجره یا قابل اشتعال را در منطقه پردازش دستگاه برش لیزر نگهداری نکنید.

چه عواملی بر دقت دستگاه‌های برش لیزر تأثیر می‌گذارند؟

عوامل زیادی بر دقت برش لیزر تأثیر می‌گذارند و برخی از این موارد، توسط تجهیزاتی مانند دقت سیستم مکانیکی، درجه ارتعاش میز کار، کیفیت پرتو لیزر، تاثیر گاز کمکی، نازل‌ها و … تعیین می‌شوند.

از طرفی دقت دستگاه برش لیزر روی برخی از عوامل ذاتی متریال‌ها مانند خواص فیزیکی و شیمیایی آنها، بازتاب‌پذیری و عوامل دیگری نیز تاثیر می‌گذارند؛ بنابراین هنگام کار با دستگاه برش لیزری با توجه به متریال مورد نظر، باید تنظیمات مربوط برای تعیین پارامترهای توان خروجی، موقعیت فوکوس، سرعت و دقت برش را انجام دهید.

 

دستگاه برش لیزر چگونه نقطه فوکوس را پیدا می‌کند؟

از آنجایی که چگالی توان لیزر تاثیر زیادی بر سرعت برش دارد، انتخاب موقعیت فوکوس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ اندازه نقطه بعد از فوکوس شدن پرتو لیزر متناسب با فاصله کانونی لنز ایجاد می‌شود.

برای تعیین نقطه فوکوس برش در زمینه صنعتی، سه روش ساده وجود دارد:

  • روش چاپ

هد برش از بالا به پایین حرکت می‌کند و انجام عملیات نمایش پرتو لیزر روی صفحه پلاستیکی با کمترین قطر برای برش به عنوان فوکوس انجام می‌شود.

  • روش صفحه شیب‌دار

با استفاده از یک صفحه پلاستیکی که به صورت مایل با زاویه عمودی قرار داده شده است، آن را به صورت افقی بکشید تا کوچک‌ترین نقطه پرتو لیزر را به عنوان کانون پیدا کنید.

  • روش جرقه آبی

نازل را بردارید، هوا را مشتعل کنید؛ پالس لیزر را روی صفحه فولادی ضد زنگ بزنید، هد برش را از بالا به پایین حرکت دهید، تا زمانی که روی بزرگ‌ترین جرقه آبی تمرکز شود.

تا قبل از ایجاد تکنولوژی فوکوس خودکار، اپراتور دستگاه برش لیزر باید به صورت دستی نقطه فوکوس را برای برش پیدا می‌کرد؛ بنابراین امروزه بسیاری از ماشین‌آلات تولیدکنندگان، تمایل زیادی به استفاده از فوکوس خودکار دارند.

با این روش، راندمان پردازش دستگاه برش لیزر را می‌توان به طور قابل‌توجهی بهبود بخشید؛ مثلا زمان سوراخ شدن صفحات ضخیم تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

از طرفی با استفاده از این روش هنگام پردازش قطعات کار با ضخامت‌های مختلف، دستگاه می‌تواند به سرعت فوکوس را به مناسب‌ترین موقعیت تنظیم کند.

چند نوع روش لیزری وجود دارد و چه تفاوت‌هایی بین آنها است؟

لیزرهایی که در حال حاضر در پردازش و ساخت دستگاه‌های برش و حک لیزر استفاده می‌شوند عمدتا شامل لیزر CO2، لیزر YAG و لیزر فایبر هستند.

در میان آنها، لیزرهای پرقدرت CO2 و لیزرهای YAG به طور گسترده در پردازش‌های دقیق استفاده می‌شوند.

لیزر فایبر نیز بر اساس موقعیت کاربردی، دارای مزایای آشکاری در محدوده نوسان طول موج و عملکرد قابل تنظیم آن است و به یک فناوری نوین در زمینه صنعت تبدیل شده است؛ از دستگاه‌های برش لیزر فایبر برای صنایع مختلف فلزات استفاده می‌شود.

ضخامت برش دستگاه برش لیزر چقدر است؟

در حال حاضر، ضخامت برش دستگاه برش کاملا بستگی به توان لیزر در دستگاه‌های مختلف برش لیزری متریال‌های فلزی و غیرفلزی دارد.

کاربرد دستگاه‌های برش لیزر چیست؟

دستگاه برش لیزر دارای مزایای محدوده برش گسترده، سرعت برش بالا، نقطه بسیار ریز برش، کیفیت بالا، ایجاد منطقه حرارتی کوچک، پردازش انعطاف‌پذیر و غیره است.

از این دستگاه‌های برش لیزری برای ماشین‌سازی، کابینت، آسانسور، تجهیزات بدنسازی و سایر صنایع استفاده می‌شود.

منبع: https://rotecgroup.com/product/laser-machine/

 

مرتبط با : روتک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز