سه تار خوب هیچ ارتباطی به مارک آن و سازنده ندارد

همانطور که می دانید در دهه های اخیر بحث ها و تحقیقات علمی پیرامون تاثیر یادگیری موسیقی بر عملکرد مغز و سیستم عصبی به گونه ای متقاعد کننده مطرح شده که کمتر خواننده ای می تواند ازکنار آن بی تفاوت بگذرد.

به گزارش کاماپرس، در ذیل چند نمونه از تاثیرات مثبت موسیقی اینجا آورده شده است:

  • کاهش استرس و تپش قلب و کنترل فشار خون
  • بالارفتن هوش افراد درحال یادگیری موسیقی در مقایسه با همسالان
  • ارتقا کیفیت زندگی اجتماعی
  • بهبود مهارت های حرکتی و فیزیکی بخصوص در سالمندان
  • بهبود حافظه
  • دستیابی به کنترل فکر و خاموش کردن ذهن
  • کنترل سرعت اندیشه و سرعت حرکات بدنی
  • تقویت حس شنوایی و تفکیک صوتی
  • بالارفتن اعتماد به نفس

احتمالا قبلا نیز با لیست های بلند بالایی مانند آنچه در این مطلب می بینید مواجه شده اید که از پشتوانه هزاران تحقیق علمی و عملی بهره مند است و کم کم هر خواننده ای متقاعد می شود که یادگیری موسیقی را بزودی شروع کند.

موسیقی نقش بسزایی در زندگی انسان ها دارد، بسیاری از مردم بخشی از وقت خود را صرف گوش دادن به موسیقی می‌کنند، از قدیم بیشتر مردم سبک موسیقی سنتی را می‌پسندند، بر این اساس تنوع سازهای سنتی در ایران زیاد است، یکی از این سازهای ملی و کهن سه تار است. اگر علاقه‌مند به تک نوازی هستید، در بین سازهای دستگاهی اصیل ایرانی سه تار بهترین گزینه است. همچنین نسبت به سایر سازهای این خانواده رواج بیشتری دارد. سه تار با اصالت‌‌ترین ساز موسیقی است. برای خرید سه تار نباید عجول باشید و هیجانی تصمیم بگیرید. نه تنها زمان خرید بسیار مهم است بلکه رعایت نکاتی که در ادامه بیان می‌‌کنیم کاملا به خرید یک برند ارجحیت دارد چرا که برند خریدن اصلا تضمین کننده‌‌ی متناسب بودن سه تار با شما نیست.

ویژگی‌های یک سه تار خوب  چیست؟
به دو خصوصیت ظاهری و صوتی آن توجه شود.
منظور از خصوصیت ظاهری شکل و ظاهر فیزیکی آن است که شامل تناسب ظاهری، تناسب وزنی و هماهنگی فیزیکی با جسم نوازنده است.
خصوصیات صوتی مربوط به شخصیت و نوع صدای ساز است که شنیده نشدن اصوات اضافی و مزاحم، تناسب صدا، نرمی‌و عدم خشونت صوت، شیرینی و خوشایند بودن صدا را در برمی‌گیرد.

آریاک سفر

ایسنا در گزارشی افزود: سه تار خوب هیچ ارتباطی به مارک آن و سازنده ندارد. تنها روش برای خرید یک سه تار خوب این است که فاکتورهای یک سه تار خوب را بلد باشید یا اینکه به فروشنده اعتماد داشته باشید. ضمنا به این نکته توجه داشته باشید که آب و هوا هم بر خرید تار و سه تار موثر است. در واقع بهترین زمان برای خرید سه تار از اواسط فروردین تا اواخر مرداد است تا سه تار کمترین تغییرات در چوب را داشته باشد. ضمنا همیشه موقع جابجایی ساز خود در آب و هواهای مختلف، آن را در داخل کاورش قرار دهید تا تغییری در شکل ظاهری ایجاد نشود.

آشنایی با نکات مهم هنگام انتخاب و خرید سه تار
• دسته ساز سنگین و ضخیم نباشد، زیرا بعد از مدتی بر اثر فشار سیم، خم می‌شود یا اصطلاحاً تاب برمی‌دارد.
• دسته ساز با دست و انگشتان هماهنگ باشد، ساز با دسته باریک برای افرادی که انگشت‌های بلند یا تپل دارند، مناسب نیست.
• دسته ساز تاب نداشته باشد، یعنی نباید فاصله سیم اول و آخر در هیچ نقطه‌ای با دسته تغییر کند.
• بافت چوب صفحه و کاسه باید مشخص و بین اتصالات آن روزنه‌ای ایجاد نشده باشد تا صفحه صدادهی مناسبی داشته باشد.
• رنگ پوشش روی ساز خیلی ضخیم نباشد، این ضخامت خفگی صدای ساز را به همراه دارد.
• برای جلای ساز از لاک و الکل استفاده کنید.
• زمان خرید سه تار اواسط فروردین تا اواخر مرداد است، در این بازه زمانی شرایط جوی کمترین تغییرات را در چوب ایجاد می‌کند.

قیمت سه تار چه قدر است؟
قیمت سه تار بستگی به موضوعات مختلفی دارد. بطور کلی قیمت سه تارهای مبتدی از 300 هزارتومان تا 1 میلیون تومان می‌باشد و سه تارهای حرفه ای با مارک های مختلف تا 8 میلیون تومان یا حتی بیش‌تر قیمت دارند. عمده قیمت سه تار به نوع چوب، پرده و کیفیت صدا بر می‌گردد که این موضوع صرفا توسط خود سازنده تعیین می‌شود. یعنی ممکن است که از یک کنده چوب گردو، 3 عدد سه تار ساخته شود آنهم توسط یک سازنده و با یک کیفیت، ولی دو تای آنها صدای بهتری داشته باشد که در این صورت قیمت بالاتری نسبت به یک ساز دیگر خواهند داشت و قیمت آن را هم سازنده با توجه به تجربه خود تعیین می‌کند.
به هیچ وجه به دنبال مارک نروید و به مشخصاتی که در این مطلب گفته ایم دقت کنید. برخی از گمنام ترین سازنده های سه تار هستند که بهترین های آنها را می‌سازند.

وبسایت آموزش موسیقی نت به نت

و اما بعد از شناسایی و خرید یک سه تار خوب به بحث مهم آموزش این ساز پر طرفدار می رسیم. موسسات و مراکز زیادی در سطح کشور آموزش سه تار را به صورت حضوری و مجازی در دستور کار خود قرار داده اند. یکی از این مراکز وبسایت آموزش موسیقی نت به نت است که دارای اعتبار ویژه ای نزد علاقه مندان به یادگیری سه تار است. این وبسایت با ارائه پکیج های آموزشی سه تار با کمترین هزینه و بالاترین سطح کیفی، هنرجویان زیادی را برای امر یادگیری به خود جذب نموده است. اساس کار نت به نت بر مبنای آموزش سه تار از سطح مبتدی تا پیشرفته است. هنرجویان میتوانند بدون هیچ دغدغه ای، در منزل نوازنده سه تار شوند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : دلشاد موزیک
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز