سهام های موجود در سبد پالایش یکم چقدر می ارزند؟

لست سکند

پذیره نویسی واحد های صندوق پالایش یکم اخیرا به مدت یک هفته تمدید شد. شروع این پذیره نویسی خاطرات صندوق دارا یکم را زنده ساخته و از طرفی سئوالی اساسی را در ذهن تداعی می کند که آیا خرید این واحد ها با توجه به ارزش سهامی که در سبد این صندوق قرار دارد برای مردم ارزندگی دارد یا خیر ؟

به گزارش کاماپرس، این دومین صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) بورسی است و صندوق اول با نام دارا یکم بوده که حاشیه های بسیاری را از سر گذرانده، البته صندوق فعلی با نام «دارادوم» مشهور شده بود، ولی یکباره با نام «پالایشی یکم» به ثبت رسید.

در سبد این صندوق، نام 4 سهام شرکت پالایشگاهی شامل نفت تهران، نفت اصفهان، نفت تبریز و نفت بندرعباس به چشم می خورد. سقف خرید سهام در این صندوق  ۵ میلیون تومان گزارش شده؛ اما سرمایه‌گذارانی که تا سقف ۲ میلیون تومان از «دارا یکم» را خریداری کرده اند ، تنها می‌توانند ۳ میلیون تومان از واحدهای «پالایش یکم» را خریداری کنند.

«پالایش یکم» ، اواخر مهر به چرخه معاملات بورس وارد می شود و در حالی پا به معاملات بورسی می گذارد که مورد استقبال قرار گرفتن آن در هاله ای از ابهام قرار دارد، زیرا بازار در حال حاضر شیب نزولی را طی می کند و از طرف دیگر سرمایه گذاران فعلی نسبت به سرمایه گذاران دارا یکم محتاط‌ تر شده اند، بر این اساس در ادامه تحلیل سایت نود اقتصادی را در خصوص ارزش سهام های صندوق پالایش یکم می خوانید.

رامین پولادرگ، عضو اتاق بازرگانی در یادداشتی اختصاصی برای نود اقتصادی سهام های پالایش یکم و ارزش آنها را این‌گونه تخمین زده: براساس روندی که بازار همواره از خود نشان داده و پس از مدتی شرکت ها را به ارزش ذاتی خود می رساند می‌توان گفت، پالایش یکم سود بسیار بیشتری در مقایسه با دارای یکم نصیب سرمایه گذارانش می کند .

راز آسمان پایتخت

رامین پولادرگ ادامه می دهد: طبق اعلام سازمان خصوصی سازی قیمت مبنای سهام پالایشی یکم قیمت روز قبل از پذیره نویسی اعلام شد؛ این قیمت برای شپنا ۳۵۰۴ تومان، شبندر ۴۰۲۸ تومان، شتران ۳۴۷۵ تومان و شبریز ۴۳۱۶ تومان است.

با احتساب ۲۰ درصد تخفیف که برای سبد این صندوق در نظر گرفته می‌شود در واقع سهام هرکدام از پالایشگاه ها با قیمت های زیر خریداری می شود:

شپنا: ۲۸۰۳

شبندر: ۳۲۲۲

شتران: ۲۷۸۰

شبریز: ۳۴۵۲

با احتساب قیمت های فوق و همچنین تعداد سهام موجود در هر پالایشگاه بدین معنی است که قیمت کل پالایشگاه های مذکور مقادیر زیر می باشد:

شپنا: ۱۴۲.۹۵۳.۰۰۰ میلیون تومان

شبندر: ۹۲.۴۳۳.۰۰۰ میلیون تومان

شتران: ۱۲۲.۳۲۰.۰۰۰ میلیون تومان

شبریز: ۳۴.۵۲۰.۰۰۰ میلیون تومان

حال ارزش بدست آمده پالایشگاه های فوق را به دلار تبدیل کرده و با قیمت واقعی دلاری این پالایشگاه ها مقایسه می کنیم تا مشخص شود، پولی که برای پالایشی یکم پرداخت می شود، چند درصد ارزش ذاتی سهام آن شرکت است:

شپنا: ۵.۷ میلیارد دلار

شبندر: ۳.۷ میلیارد دلار

شتران: ۴.۹ میلیارد دلار

شبریز: ۱.۳۸ میلیارد دلار

ارزش ذاتی پالایشگاه هایی با ظرفیت و امکانات مشابه در بازارهای جهانی برابر است با:

شپنا: ۱۲ میلیارد دلار

شبندر: ۱۲ میلیارد دلار

شتران: ۱۰ میلیارد دلار

شبریز: ۴ میلیارد دلار

اخبار مهم مرتبط با پالایش یکم را بخوانید:

این عضو اتاق بازرگانی در ادامه تحلیل خود می افزاید: اعداد بالا به این معنی است که اگر می توانستیم پالایشگاه های اصفهان، بندرعباس، تهران و تبریز را در بازار جهانی به شرکتهای معتبر مثل توتال، شل، شورون یا … بفروشیم، قیمت آن با رقمی در حدود رقم‌های فوق کشف می شد، در حالی که به خوبی می دانیم در ایران ارزش کالاهای دلاری بالاتر از ارزش اسمی آن هاست؛ مثلا یک خودروی تویوتا که در بازارهای جهانی ۲۰ هزار دلار خرید و فروش می شود، در بازار تهران حدود یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان قیمت دارد، یعنی ۳.۵ برابر ارزش جهانی کالا.

پولادرگ در نهایت اینگونه جمع بندی می کند که اگر جهش قیمتی که روی کالاهای دیگر وجود دارد برای پالایشگاه‌ها در نظر نگیریم (با توجه به اینکه استراتژیک بودن و سودآوری آن برای پالایشگاه صادق است)، یعنی هم اکنون پالایشگاه اصفهان با ۴۷.۵ درصد ارزش ذاتی، پالایشگاه بندرعباس با ۳۰ درصد ارزش ذاتی، پالایشگاه تهران با ۴۹ درصد ارزش ذاتی و پالایشگاه تبریز با ۳۴ درصد ارزش ذاتی آن در سبد پالایشی یکم در حال عرضه هستند و اگر شرایط کشور و قیمت کالاهای دلاری در داخل را در نظر بگیریم، اعداد فوق تقسیم بر ۳.۵ خواهند شد.

با این اوصاف به نظر می رسد بر اساس تحلیل وی، پالایشی یکم سودی بیشتر از دارا یکم نصیب سهامداران خود کند، زیرا بازار نشان داده شرکت‌ها بعد از مدتی ارزش ذاتی خود را پیدا خواهند کرد.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

6 دیدگاه برای “سهام های موجود در سبد پالایش یکم چقدر می ارزند؟

  1. شاهین رستگارنژاد گفته:

    من از شما که اطلاعات چنین مفید و ارزشمندی را با وسواس تهیه و منتشر می‌کنید، تشکر می‌کنم. یکی از مزیت‌های سایت شما نداشتن تبلیغات گستردۀ بورسی است. متاسفانه در تمام سایت‌های اقتصادی و بورسی حجم تبلیغات کارگزاری‌ها و شرکت‌های بورسی چنان زیاد است که آدم نمی‌تواند به محتوای آنها اعتماد کند. اما شما هیچ تبلیغی ندارید و به نظر می‌رسد تحت تاثیر فشار بازیگران کلیدی بازار سرمایه قرار ندارید. از شما ممنونم

  2. یاسر گفته:

    باتشکر از نظرتون
    اخه مثله اینجاست که خود سهمها ارزان تر از صندوق پالایشی هست
    یعنی بجای اینکه صندوق پالایشو بگیریم بهتر نیست که خود شپنا -شبندر -شبریز -شترانوبخریم؟

  3. سعید قاسمی گفته:

    سلام سهم پالیشی خریدم از طریق برنامه اپ کد بورسی هم دارم چه موقعی باید تغیر گارگزاری انجام بدم. ممنون میشم راهنمایی کنید

  4. پریا گفته:

    دوستان اگه قیمت روز اون ۴تا سهمو بررسی کنین میبینین که مجموع قیمتشون حدود ۱۴۰۰ تومن هم کم شده 😢😢

  5. محمد گفته:

    باسلام من سهام پالایشی خریدم کسی هست بگه الان چقدر سود یازیان روش میاد ممنون چه موقع بفروش خوبه راهنمایی کنید ممنون

  6. علی گفته:

    چه گمراه کننده تحلیل میکنی با این قیمتها پالایشگاه خلیج فارس بزرگترین پالایشگاه ایران و جهان کمتر از ۴میلیارد یورو ارزش جایگزینش هست اونوقت شما …متاسفم واسه سایت هایی که نظرات شما انعکاس میدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز