سهام عدالت و معضل نصف شدن ارزش برگه های یک میلیونی

یکی از پرسش های پرتکرار دارندگان سهام عدالت این است که چرا با وجود واجد شرایط بودن و طی کردن تمام مراحل قبلی ثبت نام و تکمیل اطلاعات و  با وجود در اختیار داشتن برگه سهام یک میلیون تومانی، ارزش سهام آنها در سامانه نصف این مبلغ درج شده است.

به گزارش کاماپرس، سهام عدالت اگرچه با رونق بورس ارزش بالایی یافته و با واگذار شدن حق خرید و فروش به مالک سهام، کام سهامداران خود را تا حدودی شیرین کرده اما سوالاتی هم در ذهن آنها ایجاد کرده است. یکی از پرتکرارترین پرسش ها که حتی موجب شائبه تبعیض در واگذاری سهام عدالت را در بین دارندگان این سهام ایجاد کرده مربوط به ارزش واقعی سهام در برابر ارزش درج شده در برگه های سهام است.

ماجرا از آورده نقدی آب می خورد!

بنا به اعلام ایسنا، ماجرا این است که قرار بود برگه‌های اولیه از محل سهم سود سنوات قبل پر شود. در سال ۱۳۹۴ اعلام شد ۵۳ درصد ارزش سهم از محل مطالبات سود سنوات قبل پر شده است و برای پر کردن مابقی، دو سال به مشمولان فرصت دادند که با آورده نقدی، ۴۷ درصد مابقی را به قیمت اسمی واریز کنند. در این راستا فقط تعداد کمی از مشمولان واریز کردند و اکثریت واریز نکردند؛ بنابراین ارزش واقعی سهم ان‌ها در سبد سهام عدالت یک میلیون تومان نیست و حدود ۵۳۰ هزار تومان است.

آریاک سفر

البته ارزش سهام همه مشمولان ۵۳۰ هزار تومان نیست و ارزش سهام افرادی که در دوره های اول ثبت‌نام کردند ۵۳۰ هزار تومان است. حتی ارزش سهام کم‌تر از ۴۰۰ هزار تومانی هم وجود دارد.

میزان سهام عدالت مشمولان کمیته امداد و سازمان بهزیستی یک میلیون و سایر افراد بین ۴۹۲هزار تا ۵۳۲ هزار تومان است. البته ممکن است میزان سهام برخی افراد بیشتر از یک میلیون تومان باشد، دلیل این موضوع این است که  انحصار وراثت صورت گرفته است. ارزش سهام عده‌ای هم کم‌تر از ۴۹۲هزار تومان است که دلیل این موضوع هم این است که ممکن است فرد در سال ۱۳۸۵مشمول نبوده و وارث قانونی متوفی مشمول بوده باشد.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
آسیاتک
آیرومارت-کاماپرس
ایمالز
کاراپلاس-کاماپرس
آریاک سفر
همراه مکانیک-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز