سنگ های قیمتی فله ای فروخته می شود

نبود برند سازی در سنگهای قیمتی باعث می شود این سنگهای قیمتی و با ارزش به صورت فله ای فروخته و صادر شود.
به گزارش کاماپرس، با اینکه فراوری و برند سازی سنگهای قیمتی می تواند سود بیشتری نصیب ایران کند اما این سنگهای با ارزش با قیمت خیلی کمتر و به صورت فله ای به ترکیه و بسیاری از کشورهای دیگر فروخته می شود.
به گفته منصور نامدار‌زندی، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی این سنگ‌ها پس از فراوری و برندسازی، ارزش‌افزوده ۳۰۰ درصدی نصیب کشور‌های دیگر می کند.

نامدار زندی در این باره می گوید:« دولت هیچ حمایتی از سنگ‌های قیمتی نمی‌کند و فقط اقداماتش در حد شعار بوده است. اگر مقامات بالا دستوری داده‌اند مقامات زیر‌دستی کاری انجام نداده‌اند. ترکیه که خودش را جزء تولیدکنندگان برتر طلا و جواهر می‌داند، اصلا هیچ معدنی ندارد. تمام مواد اولیه را از کشور‌های دیگر وارد می‌کند، اما امروز نامش به‌عنوان یکی از بهترین تولیدکنندگان طلا و جواهر و سنگ‌ها مطرح است. »

ترکیه بیشتر سود می کند

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی در ادامه به شرق می گوید:« ما تبلیغات ضعیفی داریم. وضعیت صدور فله‌ای سنگ‌های زینتی ایران از زعفران بدتر است. ترکیه سنگ‌های ما را فله‌ای می‌‎گیرد و تبدیل می‌کند. به‌این‌ترتیب ارزش‌افزوده چندین‌برابری نصیب ترکیه می‌شود.»

آریاک سفر

به گفته نامدار زندی سنگ‌های زینتی ایران بدون فراوری صادر می‌شود. او می گوید:« فقط فیروزه کمی در ایران فراوری می‌شود، اما در این حوزه هم کار مناسبی انجام نمی‌شود. ما ثروت داریم، همه چیز مهیاست، ولی کاری انجام نمی‌شود. سنگ‌های زینتی ما فله‌ای صادر می‌شوند البته صادرات آن هم جزئی است. سنگ‌های تولید داخل به قدری گران تمام می‌شوند که واردات آن به‌صرفه‌تر تمام می‌شود.»

به گزارش شرق سنگ‌های قیمتی تولید داخل به دلیل بوروکراسی اداری بسیار گران تمام می‌شوند، به‌همین‌خاطر جواهرسازان ایرانی ترجیح می‌دهند از آن‌سوی دنیا یعنی تایلند، سنگ‌های ارزان‌تر وارد کرده و از آن در تولید مصنوعات خود استفاده کنند و سنگهای با ارزش ایرانی به کشورهای دیگر فروخته می شود.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز