سقوط دلار آرام و کند ادامه خواهد داشت

کاهش قیمت دلار در دو هفته گذشته به صورت آهسته ادامه دارد. اما این کاهش آهسته به صورت پیوسته ادامه پیدا می کند یا نه؟

به گزارش کاماپرس، قیمت دلار بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پیروزی جو بایدن چند روز هیجانی را پشت سرگذاشت و ناگهان از بالای ۳۰ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان رسید. اما این روند کاهشی بعد از چند روز آرام شد و تا امروز در یک شیب ملایم حرکت می کند.

مهدی نصرتی اقتصاددان و مدرس دانشگاه دلیل آهسته بودن این روند را عدم تغییر پایدار در عوامل موثر بر بازار ارز می‌داند. او در این باره می گوید:« بازار ارز هم مانند هر کالای دیگری وابسته به عرضه و تقاضا است و در چارچوب روندهای کلی اقتصاد کشور تحت تاثیر عواملی قرار دارد.»

پنج عامل مهم و تاثیر گذار بر قیمت دلار

این دکترای رشته اقتصاد درباره عوامل موثر بر بازار ارز به ایرنا می گوید:« پنج عامل بر تحولات این بازار موثر است. انتظارات تورمی موجود در جامعه، اثرات واقعی تحریم‌ها، ویروس کرونا، تدابیر سیاستگذاران اقتصادی و رقابت‌های سیاسی درون ساختار حاکمیتی کشور .»

آریاک سفر

اخبار مهم مرتبط را بخوانید

به گفته نصرتی عامل انتظارات تورمی خود جنبه‌های مختلفی دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها بحث اتفاقات بین‌المللی و تحریم‌های اعمال شده علیه کشورمان و همچنین مهار نشدن تورم داخلی کشور است. او در ادامه توضیح می دهد:« در حقیقت از پنج عامل موثر بر بازار ارز، تنها عامل انتظارات تورمی بوده که در دو هفته اخیر تغییر محسوس داشته است.

همانطور که می‌دانیم اثرات واقعی تحریم‌ها که منجر به کاهش شدید درآمدهای کشور شده است، همچنان وجود دارد. ویروس کرونا موجب تشدید رکود اقتصادی شده و سیاستگذاری‌های اقتصادی هم تغییر نکرده است، مخصوصا برخی سوء‌تدبیرها مانند جلوگیری از ورود کالا که برای مهار تقاضای ارز انجام شد. »

این کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است روند آرام و کند کاهش قیمت‌ها در این شرایط عرضه و تقاضا را می‌توان روندی طبیعی برای شرایط این روزهای بازار توصیف کرد.

 

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم بازار ارز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز