زیان سنگین آژانس های مسافرتی با بلاتکلیفی تورهای نوروزی

لست سکند

توقف فروش تورهای نوروزی تا ۲۰ اسفند به دلیل شیوع کرونا سرنوشت مبهمی را پیش پای آژانس‌های مسافرتی و گردشگری قرار داده است. هنوز معلوم نیست اپیدمی ویروس کرونا چه زمانی کاهش پیدا می‌کند تا مجوز فروش تورهای نوروزی صادر شود.

به گزارش کاماپرس، لغو و استرداد بلیت سفرهای داخلی و خارجی، ضمن تحمیل زیان سنگین به آژانس‌های گردشگری  و تعدیل نیرو در آنها تداوم فعالیت آنها را نیز با چالش زیادی روبرو کرده است. از یک طرف این  مسئله وجود دارد که آیا آژانس‌ها قادر به بازگرداندن وجوه خود از کارگزاران خارجی هستند، از سوی دیگر کرونا تا چه مدت تورهای نوروزی را در این سرگردانی فعلی نگه خواهد داشت؟

زنگ خطر ریزش 90 درصدی گردشگران خارجی به صدا درآمد

نکته دیگر چگونگی تمهیدات کشورهای همسایه برای رفع محدودیت‌های اعمال شده برای مسافران ایرانی است. با توجه به برخی آمارها ۹۳ درصد گردشگران خارجی کشور را همسایگان تشکیل می‌دهند و عدم رفع این محدودیت‌ها به معنی ریزش 90 درصدی گردشگران خارجی است. البته موضوع دیگر نوع برخورد مسئولان این حوزه در داخل برای باز شدن گره تورهای نوروزی است. از آنجایی که بخش گردشگری ایران نیز پیش از این در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد و از مسائلی مثل تحریم گرفته تا گرانی بنزین، تحولات سیاسی منطقه،  گرانی دلار و افت قدرت خرید مردم آن را تقریبا نیمه جان کرده  و تا 40 درصد با افت روبرو کرده بود، حالا این وضعیت به مراتب بدتر شده است. پیش‌بینی می‌شود در صورتی که خطر اپیدمی کرونا به زودی رفع نشود، بازار این بخش  به کلی تعطیل شود.

راز آسمان پایتخت

در حال حاضر ترکیه، عراق، کویت، گرجستان، تاجیکستان، امارات، قطر، ترکمنستان، هندوستان، عمان و بحرین، کشورهایی هستند که مرز زمینی و هوایی خود را به روی کشور بسته‌اند. البته کشور ترکمنستان تاکید کرده‌ این محدودیت موقتی است و به زودی رفع خواهد شد.

افغانستان و عراق نیز پیش از این مرز خود را به روی کشور بسته بودند که با تلاش مسئولان این مرزها تا حدودی باز شده است. با این حال باید دید چه زمانی این محدودیت‌ها رفع و چه دریچه‌ای به روی صنعت گردشگری باز خواهد شد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز