ساینا بخریم یا رانا ال ایکس؟

رانای ایران خودرو در سال 1388 معرفی شد اما در نهایت در سال 1391 به بازار ورود پیدا کرد. چهار سال بعد در سال 95، سایپا ساینا را به بازار عرضه کرد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار خودرو، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، ساینا یک خودرو کوچک شهری است که باید آن را یک مدل به‌روزشده و ارتقا یافته از تیبا بدانیم؛ حتی شکل کلی بدنه هم در دو خودرو یکسان است. رانا هم در واقع همان خودروی پژو 206 صندوقدار است که در ظاهر و آپشن های خود تغییراتی تجربه کرده است. قیمت رانا پلاس اکنون 295 میلیون تومان است، رانا پلاس پانوراما هم به قیمت 331 میلیون تومان به فروش می‌رسد. قیمت ساینا پلاس دنده‌ای هم اکنون 228 میلیون تومان است. این قیمت‌ها ممکن است خریداران خودرو را بر سر دو راهی قرار دهد که با مقایسه می‌توان به انتخاب بهتر دست یافت.

در همین زمینه بخوانید:

ظاهر کدام خودرو بهتر است؟

ساینا در واقع فیس‌لیفتی از تیبا است که کمی ظاهر به‌روزتری دارد؛ رانا هم از روی 206 صندوق‌دار ساخته است. سپر جلو ساینا، در مقایسه با تیبا کشیده‌تر شده و شکل چراغ‌های جلوی آن هم کمی عوض شده است. همچنین ورودی هوا و جلوپنجره این خودرو بزرگتر هستند. در عقب هم بیرون‌زدگی گلگیرها و حجم آنها به چشم می‌آید. درواقع، این حجیم کردن خودرو و استفاده از خطوط شکسته، باعث شده است این خودروی سایپا ظاهر جذاب‌تری پیدا کند.

آریاک سفر

در قسمت جلوی خودرو رانا که به اصطلاح به آن رخ خودرو می گویند طراحان ایران خودرو توانسته اند بین چراغ‎ها و جلو پنجره هماهنگی خوبی ایجاد کنند. از دیگر مواردی که به زیبایی ظاهر خودرو کمک کرده و باعث خاص تر شدن آن شده می توان به دو چراغ مه شکن روی دو گوشه سپر و دریچه های ورودی هوا که بین این دو قرار گرفته اند و همچنین دو خط روی کاپوت اشاره کرد.

کابین ساینا، حداقل برای راننده راحت است؛ پلاستیک به کار رفته در آن هم جنس خوبی دارد. اما طراحی کابین رانا را می‌توان تلفیقی از چند خودرو دانست. صندلی‌ها نسبتا راحت هستند ولی اتاق رانا ممکن است بعد از مدتی به سر و صدا بیفتد. نشستن در اتاق هر دو خودرو نشان می‌دهد علیرغم فضای ظاهرا بزرگتر رانا، این اتاق ساینا است که ارتفاع بیشتر و عرض وسیع‌تر می‌تواند مخصوصا برای سرنشینان عقب مناسب‌تر باشد. در مجوع می‌توان گفت که این دو خودرو در بخش طراحی داخلی برتری چندانی نسبت به یکدیگر ندارند اما ساینا با توجه به سالی که طراحی شده، عملکرد بهتری دارد.

فنی 206 در مقابل فنی تیبا؛ رانا ال ایکس یا ساینا؟

رانا باتوجه به نزدیکی دیرینه‌اش به پژو 206 اس‌دی، موتور و گیربکسش را نیز از آن قرض گرفته است؛ یعنی همان پیشرانه TU5 ! این پیشرانه با حجم 1578 سی‌سی 105 اسب بخار قدرت را در گشتاور 142 نیوتن‌متر آزاد می‌کند. جعبه دنده قرار گرفته بر روی رانا، همان جعبه دنده  ۵ سرعته دستی پژو ۲۰۶ های ایرانیزه است. رانا به ادعای ایران خودرو، ظرف مدت زمان ۱۲ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، می‌رسد و حداکثر سرعت آن هم، ۱۸۹ کیلومتر بر ساعت است. باتوجه به وزن مناسب رانا، در بحث شتاب‌گیری دوشادوش خانواده ۲۰۶ پیش می‌رود. در مقابل، پیشرانه ساینا، همان موتور  M15خانواده تیبا است. این پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی، چندان پر بازده نیست و ۸۷ اسب بخار تولید می‌کند و گشتاور آن هم به ۱۲۸ نیوتن متر می‌رسد. موتور ساینا شاید روی کاغذ، حرفی برای گفتن در مقابل رانا نداشته باشد، اما در عمل، به لطف وزن پایین‌تر و هماهنگی رضایت بخش گیربکس ۵ دنده آن با پیشرانه، به خوبی شتاب می‌گیرد.

در حالت کلی، طبیعی است که رانا با توجه به قیمت بیشتری که دارد، برتری‌هایی هم نسبت به ساینا داشته باشد اما در نهایت، هرکس می‌تواند با توجه به بودجه و سلیقه خود برای خرید این دو خودرو تصمیم بگیرد.

انتهای پیام

مرتبط با : ایران خودروسایپا
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “ساینا بخریم یا رانا ال ایکس؟

  1. حمید رضا قوی بنیه گفته:

    وقتی ساینا سوار بشی برای خرید خودرو بعدی کلا دور رانا، سمند، ۴۰۵ و این دسته از خودرو رو از ذهنت پاک میکنی چون سواریش ایده آل هست، بیشتر به فکر استپ وی، ساندرو، برلیانس و این تیپ از ماشین ها باشی برای خریدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز