سازمان بورس برای حمایت از سهامداران اختیارات جدید گرفت

لست سکند

در جلسه ‌ روز پنجشنبه شورای عالی بورس، آیین‌نامه حفظ ثبات بازار سرمایه مورد بررسی قرار گرفت و اختیارات جدیدی برای حمایت از سهامداران به سازمان بورس واگذار شد.

به گزارش کاماپرس،  در حالیکه سیر نزولی شاخص‌ها در بازار سرمایه، بسیاری از مسئولین را به فکر ارائه راهکار انداخته، گفته‌ها حاکی از آن است که وزارت امور اقتصاد و دارایی برای برگرداندن ثبات به بازار سرمایه طرحی را به سازمان برنامه و بودجه ارائه داده و سازمان برنامه و بودجه نیز این طرح را پذیرفته است.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور با اعلام جزئیات طرح پیشنهادی وزارت اقتصاد و دارایی گفت: مقرر شد یک صندوق ثبات ساز تشکیل و بر اساس آن بازار سازی‌های لازم انجام‌شده و یک درصد از صندوق پول توسعه ملی به این صندوق اختصاص پیدا می‌کند.

بانک‌ها هم می‌توانند بورسی شوند

از طرفی دیگر، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به نشست مسئولان در روز پنجشنبه گفت: در جلسه شورای عالی بورس، آیین نامه پیشنهادی حفظ ثبات بازار سرمایه و صیانت از حقوق سهامداران و سرمایه‌گذاران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
حسن قالیباف اصل با بیان اینکه مواد این آیین نامه بر ضرورت مشارکت سهامداران عمده در معاملات سهام تأکید می‌کند، افزود: به موجب مفاد این آیین نامه، ضمانت اجرایی و اختیارات لازم به سازمان بورس و اوراق بهادار در جهت الزام سهامداران عمده به انجام عملیات بازارسازی و بازارگردانی تفویض شد. همچنین منع مشارکت بانک‌ها در رابطه با مفاد ماده ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، استثنا شد و بانک‌ها مجاز به سرمایه گذاری در بازار سرمایه خواهند بود. در عین حال، نقش بانک‌ها در تأسیس نهادهای مالی در بورس تقویت می‌شود.

راز آسمان پایتخت

وی تأکید کرد: با تصویب و ابلاغ این آیین‌نامه موضوع صیانت از بازار سرمایه طراحی و اجرایی شدن ابزارهایی مانند سهام خزانه و اوراق تبعی یعنی بیمه سهام با سهولت بیشتری صورت می‌گیرد.

  یک تکلیف دیگر برای سازمان بورس

قالیباف، در گزارشی که در روزنامه ایران درج شده، تکلیف وظیفه پیگیری وصول منابع حاصل از یک درصد صندوق توسعه ملی به سازمان بورس را از دیگر مصوبات شورای عالی بورس عنوان کرد و افزود: صندوق توسعه ملی مکلف است یک درصد از منابع سالانه خود را (از سال ۱۳۹۴ به بعد) به ازای هر سال، نزد بانک عامل در صندوق تثبیت بازار سرمایه به صورت بلندمدت (حداقل ۲۰ ساله) سپرده‌گذاری کند.
سخنگوی سازمان بورس در پایان تأکید کرد: مصوبات تازه شورای عالی بورس، یک گام بزرگ در جهت تقویت، توسعه و تعمیق بازار سرمایه، کاهش ریسک، افزایش نقدشوندگی، اطمینان بخشی و تکمیل ابزارهای  بازار سرمایه  به شمار می‌رود.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

5 دیدگاه برای “سازمان بورس برای حمایت از سهامداران اختیارات جدید گرفت

  1. وجدان گفته:

    تا دست و پای حقوقی ها در روزهای منفی بسته نشود هیچ فایده ای ندارد. باید قانون بشود در روزهای منفی در شرایط حاد ( مثل این روزهای اخیر که حقوقی ها نمیگذارند اصلاح تمام شود) حقوقی ها حق فروش سهم نداشته باشند.

  2. منوچهر گفته:

    تا العان تمام حرفها ووعدهایی که گفته اند عمل نکرده وعملی هم نشده‌‌است..فقط ۶۰ درصد از سرمایه من وامسال من پودر شده ..تا بخوان این جلسات وتصمیمات که میگیدعملی بشه‌ ۴۰ درصد پولمون هم رفته‌..دیگه بدرد.خودتون میخوره‌..بابا بیشتر پول مردم رو بردید یا بردن یاخوردن‌..دیگه بسه‌..اگه قراره کاری نکنید الکی امید ندید ..هر روز یه تیکه از سرمایمون داره آب میشه‌..ماهم مثل بز فقط نگاه میکنیم‌…خدا نابود کنه باعث وبانی این اوضاع رو ‌..که اول گفتن اصلاح‌..بعد شد ریزش ..حالا‌هم که فقط مال فقرا وضعیفا رفته ..وگرنه اون پولدارا هروقت بخوان میفروشن.یا میخرن …

  3. محمدرضا گفته:

    سلام
    به نظرم خیانت به مردم و نظام همین دستکاری عمدی توبورس هست و مردم روازبازارسرمایه فراری دادن وبه بازارهای موازی کشیدن هست ولاغیر
    مثل درست کردن سازمان خصوصی سازی که هدفی جزدزدی و خیانت نداره وگرنه همون کار رو توی بورس به صورت کاملا شفاف ونقدنقد کل پولشوازسهامدارامیگیرند وهم شرکتهای بخش خصوصی که همون مردم هستندواگذارمیشه وهم مردم ازسودش عادلانه منتفع میشود
    به خداآخرش هممون تویه مترجادفنمون میکننداینقدرنفرین جمع کردن مال دنیارا نخوریم ازتودماغمون بالامیاد ممنون باآرزوی داشتن ایرانی سالم وبامردمی شاد ومرفه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز