ساختمان اداری شریف برنده جایزه بین‌المللی معماری

ساختمان اداری شریف رتبه اول مسابقه معماری بین قاره‌ای 2 اِی را کسب کرد.

به گزارش کاماپرس، معماری این ساختمان اداری که در پایتخت واقع شده است را هومن بالازاده بر عهده داشته است. بالازاده فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی‌ارشد رشته معماری در سال 1383 در دانشگاه تبریز است. از پروژه‌های این مهندس معمار می‌توان به آپارتمان مسکونی ازگل، ویلای مهرشهر، رستوران ایتالیایی گرانو، کافه ام ولنجک، کافه اسپریس و مجتمع چند منظوره شمس‌الضیافه اشاره کرد.

ساختمان اداری شریف به درخواست اساتید دانشگاه صنعتی شریف به عنوان فضای کاری مشترک در جوار ساختمان دانشگاه شریف بنا شده است. طرح ساختمان بر روی یک سازه موجود که قبلا تا طبقه همکف ساخته شده بود، توسعه یافته است. معیارهای داده شده جهت طراحی یک ساختمان متناسب با ساختمانهای اصلی آجری در پردیس دانشگاه بود. از این رو چالش اصلی پروژه سعی در ارائه راه حلی بود که از یک سو ماهیت معماری دهه 40 دانشگاه را در خود حفظ کرده و از سوی دیگر بنا را با فضای معاصر یک موسسه مبتنی بر فناوری ترکیب کند.

سایت پروژه در کنار یک پارک محلی و در فاصله‌ای نزدیک از پارک عمومی طرشت قرار دارد. فضاهای سبز در نمای ساختمان، فضای سبز اطراف سایت است. علاوه بر این اتصال دو جاده دسترسی در دو طرف ساختمان یک میدان شهری را در داخل ساختمان ایجاد می‌کند که مرز بین ساختمان و شهر را از بین می‌برد.

ترکیب بلوک‌های آجری قدیمی و فناوری طراحی نرم‌افزار منجر به تشکیل یک صفحه آجری هوشمند شده است که کل نمای ساختمان را تشکیل می‌دهد. این کانالها به طور اتوماتیک خود بر اساس قرارگیری در معرض نور خورشید در طول روز تعدیل می‌کنند.

آریاک سفر

فضاهای داخلی بسته و نیمه‌باز ساختمان نیز به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مرز بین داخل و خارج را کمرنگ کنند و برداشت‌های مختلفی را در طول شبانه‌روز ایجاد کنند. فضاهای کاری موجود در ساختمان از دفترهای باز و نیمه‌باز تشکیل شده است که از مرزهای سبز برای تعریف و تفکیک آنها استفاده شده است.

درخشش معماری ایرانی‌ها
مجله معماری 2اِی، یک مجله بین‌المللی در حوزه معماری است که از پانزده سال پیش تا کنون منتشر می‌شود. این مجله معماری اکنون برگزار کننده جوایز بین‌المللی 2 اِی سی اِی اِی است. جوایز معماری بین قاره‌ای 2 اِی برای قدردانی از دستاوردهای معماری طراحی شهری تاسیس شده است. رقابت 2 اِی سی اِی اِی در سال 2020 میلادی که توسط احمد ذوهادی، محقق معماری و سردبیر و مدیرمسئول مجله معماری و ساختمان و مجله بین‌المللی 2 اِی برگزار کننده جایزه معماری آسیا پایه‌گذاری شد و توسط آکادمی ایده‌های نوآورانه معماری 2 اِی نیز سازماندهی شد.

در این دوره از رقابت‌ها در سال 2020 میلادی، معماران ایرانی توانستند با قدرت هرچه تمام در میان پروژه‌های ارسالی گوناگون از سراسر نقاط جهان برگزیده شوند. هتل سنگ سیاه شیراز با معماری علی سوداگران و جواهرات هومر با معماری علی محمد شاه محمودی رتبه دوم مسابقه، ساختمان اداری ویرا با معماری شهاب علی دوست رتبه سوم، آرت رزیدنسی سه‌بر با معماری محسن خزدوز، ادیب ایروانی و حسین پنجه‌پور در دسته بازسازی رتبه اول را به دست آوردند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری
کاراپلاس-کاماپرس
آسیاتک
همراه مکانیک-کاماپرس
آریاک سفر
آیرومارت-کاماپرس
ایمالز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز