زنان در کدام استان‌ها بازار کار بهتری دارند؟

لست سکند

بر اساس داده های منتشر شده توسط سازمان ملی آمار، زنان در استان‌های خراسان رضوی، یزد و خراسان شمالی، بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی در بین استان‌های کشور را دارند.

به گزارش کاماپرس؛ در ایران و بر اساس آمارها باوجود  بالارفتن سطح تحصیلات و رشد آموزش عالی برای زنان در دهه‌های اخیر، همچنان نرخ مشارکت اقتصادی و میزان جذب آنها در بازار کار ایران پایین است.  عرضه نیروی کار زنان اگرچه در پایتخت به دلیل تقاضای بیشتر، گستردگی مشاغل خدماتی و نیازبیشتر زنان برای امرارمعاش، بیشتر است اما در سطح استان‌ها همچنان بسیار محدود است. تا جایی که در برخی استان‌ها کمتر از ۱۰ درصد زنان به لحاظ اقتصادی فعالند.

درهای بسته صنایع، به روی زنان

آخرین نتایج طرح آمارگیری نیروی کار که مرکز آمار ایران آن رامنتشر کرده نشان می‌دهد، نرخ مشارکت اقتصادی نیروی کار بالای ۱۵ سال در میان زنان کل کشور ۱۷.۵ درصد اعلام شده که در مقایسه با نرخ مشارکت اقتصادی مردان یعنی ۷۱ درصد، بسیار پایین‌تر است. همچنین سهم زنان از مشاغل صنعتی همچنان پایین است به نحوی از هر ۱۰۰ نفر زن شاغل در کشور، تقریباً ۵۱ نفر در بخش خدمات، ۳۰ نفر در بخش صنعت و ۱۹ نفر در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند.

به نقل از ایرنا، زنان در تهران بیشتر در بخش خدمات مشغولند. در مقابل، زنان شاغل در استان سیستان و بلوچستان، بیشتر در بخش صنعت جذب شده‌اند.استان کرمانشاه نیز بیشترین زنان کشاورز را در خود جای داده است.جالب است بدانیم که در این میان سهم کدام استانها از اشتغال زنان بیشتر است.

راز آسمان پایتخت

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، زنان در استان‌های خراسان رضوی، یزد و خراسان شمالی به ترتیب با ۲۹.۴، ۲۳.۸ و ۲۳.۵ درصد بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی در بین استان‌های کشور را در پاییز سال گذشته داشتند. در این میان، استان مرکزی ، استان سمنان  و استان قم، دارای کمترین نرخ مشارکت زنان در بین استان‌های کشور هستند.

وضع بد ایران در شکاف جنسیتی 

شاخص جهانی شکاف جنسیتی توسط انجمن جهانی اقتصاد پیرامون 4 بعد اصلی سنجیده می شود که شامل مشارکت و فرصت های اقتصادی ، سواد آموزی، سلامت و بقا و توانمند سازی سیاسی است. در گزارش2020 انجمن جهانی اقتصاد، وضعیت ایران از نظر شاخصهای شکاف جنسیتی بسیار نامطلوب است.

در آخرین رتبه‌بندی، ایران با نمره 0.584  در بین 153 کشور در رتبه 148 قرار دارد و در خاورمیانه نیز یازدهمین کشور است. در این رتبه‌بندی ایسلند در رتبه اول و یمن آخرین رتبه را در اختیار دارد.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز