زمزم پرقدرت تر به عرصه تولید بازمی گردد

گروه زمزم یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نوشابه در ایران است. و در حال حاضر در مالکیت بنیاد مستضعفان میباشد ، این گروه شامل ۱۶ شرکت است. شرکت زمزم ایران شرکت مادر شرکت‌های نوشابه‌سازی گروه زمزم محسوب می‌شود که در سال ۱۹۷۹ تأسیس شده. قدیمی‌ترین شرکت در این گروه شرکت زمزم تهران می‌باشد که پیش از انقلاب ایران، در سال ۱۹۵۴ تأسیس شده‌است.

به گزارش کاماپرس، این شرکت به‌رغم این فراز و فرودها به جایی رسید که سهم اصلی تولید نوشابه را در دهه ۷۰ در ایران داشت و به بیش از ۵۰ کشور دنیا نیز محصول خود را صادر می‌کرد. این شرکت بعد از انقلاب به بنیاد مستضعفان واگذار شد و اکنون بیش از ۳۲۰۰ نفر به صورت مستقیم در آن در حال فعالیت هستند؛ همچنین نمایندگانی به صورت بخش‌خصوصی با این شرکت همکاری می‌کنند و بحث توزیع و پخش را بر عهده دارند و تامین‌کنندگانی که تامین مواد اولیه محصول و … را بر عهده دارند همگی از همکاران غیرمستقیم این شرکت هستند، که بالغ بر ۷ هزار نفر می‌شوند. سرمایه ثبتی گروه زمزم ۲هزار میلیارد ریال است که شامل پنج شرکت زمزم ایران، زمزم تهران، زمزم آذربایجان، زمزم گرگان و زمزم مشهد است و این شرکت‌ها ۱۱ کارخانه در تهران، تبریز، رشت، اصفهان، شیراز، ارومیه، گرگان، مشهد، کرمان، کرمانشاه و آبادان را شامل می‌شوند؛ حال سرمایه ارزیابی‌شده در مقایسه با سرمایه کنونی بسیار ناچیز است و برخی دارایی‌های آن نیز هنوز به نام زمزم نشده و به نام بنیاد است، اما تصمیماتی اتخاذ شده تا این دارایی‌ها به نام شرکت زمزم منتقل شود؛ بنابراین باید گفت، سرمایه این شرکت بیشتر از سرمایه ارزیابی‌شده است. ۱۰۰ درصد سهام این شرکت اکنون متعلق به بنیاد مستضعفان و جانبازان است، اما برخی دارایی‌ها به زمزم تعلق دارند.

۸۰۰ میلیون لیتر تولید نوشیدنی تا ۱۴۰۰
آن‌طور که محمدعلی رستمیان، مدیرعامل زمزم در گفت و گو با دنیای اقتصاد می‌گوید این شرکت برنامه دارد امسال ۴۵۰ میلیون لیتر نوشیدنی شامل انواع نوشابه، آبمیوه و دوغ و… تولید کند. محصول اصلی این شرکت انواع محصولات گازدار اعم از کولا، پرتقالی و لمون است، اما یک محصول پرطرفدار که مدتی است به این سبد افزوده شده لیموناد زمزم است که مشتری‌های خاص خود را دارد. به علاوه آبمیوه با برند ویتا و دانه‌های ریحان محصول صادراتی این شرکت به روسیه، عراق و جمهوری آذربایجان است. دوغ گازدار آبعلی نیز محصول دیگری است که توسط زمزم تولید می‌شود و علاوه بر آن تولید ماءالشعیر استار نیز توسط این شرکت انجام می‌شود. تولید محصول انرژی‌زای این شرکت نیز با برند انرژی، توسط این شرکت انجام می‌شود. این شرکت در سال ۹۸ در حدود ۳۰۰ میلیون لیتر محصول تولید کرده و قرار است در ۱۴۰۰ این رقم به ۸۰۰ میلیون لیتر برسد.

تلاش زمزم برای عبور از واردات مواد اولیه
این شرکت اسانس مورد نیاز خود را از خارج از کشور وارد می‌کند و دارای یک شرکت عصاره‌سازی نیز هست که اغلب عصاره‌های موردنیاز خود را با استفاده از اسانس‌های وارداتی خود که از اروپا وارد می‌شود تولید می‌کند و در اختیار کارخانه‌های زمزم قرار می‌دهد. به این ترتیب محصول موردنیاز خود را تولید می‌کند، اما نیازمندی‌هایی مانند شیشه، لیبل، درب بطری پلاستیکی و فلزی و … تولید داخلی است و به گفته رستمیان این شرکت در تلاش است تا زنجیره نیازمندی‌های خود را در درون شرکت ایجاد کند.

کرونا و ضعف دولت دو قطب آسیب‌زا
به گفته رستمیان، کرونا فعالیت‌های این شرکت را تحت‌الشعاع قرار داده و این موضوع به خصوص زمانی که بانک مرکزی تخصیص ارز موردنیاز خود را به تاخیر انداخته مشکلات زیادی برای این شرکت ایجاد کرده است، تا جایی که چند روز به دلیل عدم تامین اسانس، خطوط تولید متوقف شد، اما شرکت توانست به هر نحوی که بود اسانس موردنیاز را از طریق خطوط هوایی و با هزینه‌های بالاتر تامین کند تا به این ترتیب مانع از توقف خطوط تولید شود.

آریاک سفر

لزوم ورود دولت

رستمیان معتقد است مشکل اصلی نظارت در توزیع و سهمیه‌بندی و تخصیص مواد است. توزیع مواد اولیه به نوعی است که تولیدکننده واقعی از دریافت محصول محروم می‌شود، ولی کسانی که نقشی در تولید ندارند مواد اولیه را خریداری و در بازار آزاد به قیمت‌های بالاتر می‌فروشند. بنابراین مشکل اصلی عدم نظارت و عدم مدیریت و توزیع مناسب است و این در حالی است که مواد اولیه وارداتی نیست و داخلی است و به همین دلیل پذیرفتن این موضوع نشدنی است. زیرا در بین تولیدکننده‌ها افرادی هستند که به روش‌های نامتعارف روی می‌آورند و مواد را راحت‌تر از ما دریافت می‌کنند که روش‌های آنها غیرقانونی است، اما در هر صورت اگر دولت قرار است از بخش‌های تولیدی حمایت کند باید روی موضوع تامین مواد اولیه بیش از این مدیریت کند و بانک مرکزی نیز باید در موضوع تخصیص ارز دقیق‌تر از این ورود کند. به عنوان مثال در حال حاضر مواد اولیه‌ای وجود دارند که چهار ماه است ترخیص آنها منوط به تخصیص ارز شده و با توجه به نوسانات رو به رشد ارز، تولیدکننده بسیار تحت فشار قرار می‌گیرد و ظرفیت‌های تولید تحت‌الشعاع این موضوعات هستند.

دولت بازار رهاشده را دریابد
دولت در حال حاضر در حوزه قیمت‌گذاری دخالتی ندارد و بازار رها شده است و تولیدکننده برای خرید مواد اولیه با قیمت‌های متفاوتی روبه‌رو شده است و با اینکه دولت دست تولیدکننده را در قیمت‌گذاری باز گذاشته، اما آیا تولیدکننده می‌تواند قیمت نهایی را به هر میزان که می‌خواهد افزایش دهد؟ طبیعی است که تولیدکننده به قدرت خرید مردم نگاه می‌کند؛ به گفته رستمیان بهای تمام‌شده به شدت افزایش یافته و در حدود دو برابر شده است. قوطی ۲۵۰سی‌سی را در فروردین ۸۵۰ تومان می‌خریدیم و اکنون به هزار و ۸۵۰ تومان رسیده است. شکر از ۴هزار و ۵۰۰ به ۶ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است.

قیمت‌گذاری رقابتی در کنار توسعه کیفی
در زمینه قیمت‌گذاری رقابتی این شرکت اکنون با دو برند روبه‌رو است که رقبای سرسخت زمزم محسوب می‌شوند. در دهه ۷۰ زمزم بیش از ۶۵ درصد از سهم بازار را در اختیار داشت، اما با آنکه سهم آن شرکت از بازار اکنون کاهش یافته باید بگوییم زمزم هنوز در تولید خود قدرت رقابتی بسیار بالایی دارد.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : زمزم
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “زمزم پرقدرت تر به عرصه تولید بازمی گردد

  1. سیدجواد ربیعی گفته:

    باسلام . خواستم نظز شخصی خود را در مورد تبیلیغات براساس نظز شخصی خود بیان کنم . بهترین و برترین نوع تبلیغات جایزه بصورت قرعه کشی است . قرعه کشی باعث ایجاد انگیزه بین مصرف کنندگان می شود . قرعه کشی را به ۲ صورت انجام بدهید . ۱ : مصرف کنندگانی که بصورت جعبه خریداری میکنند . داخل جعبه یا پلاستیک حاوی کارت قرعه کشی باشد . ۲: بصورت دانه ای . یعنی داخل درب قوطی کد قرعه کشی به سامانه این شرکت ارسال کنند . باتشکر سید جوادربیعی از کرمانشاه

  2. سیدجواد ربیعی گفته:

    باسلام . بهتر است هر کد که ارسال می شود . برای ارسال کننده شماره ردیف ارسال شود . با تشکر : سید جوادربیعی از کرمانشاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز