زعفران کیلویی چند؟ / افغانستان رقیب جدید زعفران ایران

لست سکند

زعفران در حال حاضر در بازار هر کیلو 8 تا 13 میلیون تومان قیمت دارد، اما کارشکنی افغانستان باعث خراب شدن بازار این محصول ایرانی شده است.

به گزارش کاماپرس، زعفران از ایران به افغانستان قاچاق می شود، سپس به صورت رسمی به هند و چین می رسد. علت این است که افغانستان با چالش‌هایی همچون تحریم رو به رو نیست، بنابراین با خرید فله‌ای زعفران از ایران، آنها را به سایر کشورها صادر می‌کند که همین مسئله ارزآوری زیادی را برای تجار افغانستانی به همراه دارد.

غیر از این فعالان این بازار از قاچاق پیاز زعفران ایران به افغانستان خبر می‌دهند.

صادرات به هند و چین از کانال افغانستان

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران همچنین به تجارت نیوز خبر می‌دهد که هندوستان و چین تعرفه ترجیحی برای کالاهای صادراتی افغانستان وضع کرده‌اند. یعنی چنانچه یک تاجر افغانستانی زعفران ایرانی را به چین و هند صادر کند دیگر نیازی نیست که هزینه و عوارضی پرداخت کند؛ این در حالی است که چنانچه یک تاجر ایرانی بخواهد زعفران را به دو مقصد هند و چین ارسال کند باید عوارض 38 درصدی بپردازد.

راز آسمان پایتخت

آنچه مشخص است افغانستان صنعت بنامی در حوزه بسته‌بندی ندارد. میری درباره نحوه صادرات زعفران از افغانستان به کشورهای منطقه توضیح داد: افغانستان زعفران را از ایران فله‌ای می‌خرد و به همین شکل به هند، چین و سایر بازارهای هدف ایران صادر می‌کند؛ چرا که نحوه مصرف زعفران در چین و هند به شکل دارو است.

قیمت زعفران چقدر است؟

میری گفت: تولیدکنندگان زعفران ایران در حال از دست دادن میزان ارزش افزوده و اشتغالزایی هستند. از مسئولان وزارت خارجه می‌خواهیم که برای جلوگیری از بیکاری کشاورزان اقدامی انجام دهند و قدمی بردارند. حداقل‌ترین اقدام این است که مسئولان با دو کشور چین و هند وارد مذاکره شوند تا این کشورها هم برای کالاهای ایرانی تعرفه ترجیحی اعمال کنند. بنا به گفته میری در حال حاضر کشاورزان زعفران را کیلویی هشت تا 13 میلیون تومان به تجار می‌فروشند.

اخبار مرتبط ر ابخوانید: 

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز