ریزش شدید شاخص کل در اثر ابهامات موجود!

شاخص کل بورس امروز هم با افت 23 هزار و 640 واحدی در مقایسه با دو روز قبل، به محدوده یک میلیون و 384 هزار و 118 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز نسبت به دو روز گذشته 7 هزار و 927 واحد کم شد و در مرز 380 هزار و 158 واحدی قرار گرفت. به اعتقاد برخی کارشناسان، بی‌برنامگی دولت در سیاستگذاری‌های اقتصادی عامل افت مداوم شاخص کل بورس است.

به گزارش کاماپرس، وجود ابهامات مختلف درباره سیاست‌های دولت و وضعیت انواع اوراق نوسانات زیادی را در بازار ایجاد کرده است. احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سهام، در گفت و گو با تجارت نیوز بیان کرده که مشخص نبودن برنامه‌های دولت در حوزه اقتصادی و ایجاد ابهام قیمت گذاری دستوری و فروش اوراق، باعث ایجاد چنین مشکلاتی در بازار سرمایه می‌شود. احمد اشتیاقی بیان کرده که نقدینگی مورد نیاز در بازار وجود ندارد و به همین دلیل رشد سهم‌ها متوقف شده است. علاوه بر این، ابهامات ایجاد شده توسط دولت درباره انتشار اوراق بدهی هم ریزش بازار را بیشتر می‌کند.

اخبار مرتبط بورسی: 

آریاک سفر

دیگر عوامل نزولی شدن شاخص کل

اشتیاقی به این موضوع هم اشاره کرده که کنترل نرخ دلار نیمایی آسیب جدی برای شرکت‌ها داشته و سودآوری آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. طبق اطلاعات موجود P به E اغلب شرکت‌ها در محدوده 5 و 6 قرار دارد. ضمن اینکه ارزندگی سهام شرکت‌ها در قیمت‌های فعلی تثبیت شده، اما چون تعداد فروشنده‌ها در بازار زیاد است معاملات در قیمت‌های تعادلی شکل نمی‌گیرند. به همین دلیل روند کلی بازار منفی شده است.

طی روز جاری در بازار بورس 726 هزار و 686 معامله به ارزش 426 هزار و 333 میلیارد ریال انجام شد. نمادهای «پارس»،  «شپدیس» و «فملی» بیشترین اثر را روی شاخص کل امروز بازار بورس داشتند. بیشترین افزایش قیمت پایانی امروز بازار بورس هم مربوط به نمادهای «سهرمز»، «سفانو» و «کماسه» بود.

مرتبط با : سازمان بورس
نرم افزار حسابداری
ایمالز
آیرومارت-کاماپرس
آسیاتک
آریاک سفر
همراه مکانیک-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز