رکوردشکنی بازی های دیجیتال در ایام شیوع کرونا

شیوع ویروس کرونا سبک زندگی مردم را تغییر داد و  رونق برخی از مشاغل همچون بازی های دیجیتال را در پی داشت چنان که رکوردهای جدیدی در این بخش به ثبت رسید.

به گزارش کاماپرس، بازار بازی‌های دیجیتال و کامپیوتری سریع‌تر از هر بازار دیگری در حوزه سرگرمی در حال رشد است. اندازه صنعت بازی‌های کامپیوتری، بزرگ‌تر از بازار خرید و فروش محصولات موسیقی و صنعت استریم آنلاین فیلم و محتوای تلویزیونی است. بزرگ‌ترین بازیگران بازار بازی‌های دیجیتال و کامپیوتری شرکت‌های چینی و آمریکایی هستند. بنا به اعلام بی بی سی، این صنعت به سرعت در ایران و کشورهای همسایه آن، به‌ویژه در حوزه خلیج فارس، در حال رشد است. ترکیه، عربستان سعودی،ایران و امارات متحده عربی، پردرآمدترین بازار‌های بازی‌های کامپیوتری در این منطقه هستند.

بازار بازی‌های دیجیتال در ایران

مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال (دایرک) از نهادهای وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در آخرین گزارش خود می‌گوید که از هر ۱۰۰ کودک و نوجوان ایرانی، ۶۹ نفر آنلاین بازی می‌کنند؛ از این تعداد ۶۴ درصد پسر و ۳۶ درصد دختر هستند. البته به‌نظر می‌رسد، شمار بازیکنان بیشتر از این آمار باشد. آمار مستقل وغیر‌دولتی از میزان تماشای محتوای بازی‌های آنلاین یا شمار افرادی که به‌صورت مداوم بازی می‌کنند در دسترس نیست. ایران عضو هیچ یک از کنوانسیون‌های بین‌المللی مربوط به کپی رایت یا حق مؤلف نیست و بسیاری در ایران بازی‌ها را از بازار سیاه و بدون رعایت کپی‌رایت می‌خرند و این افراد ممکن است در آمار رسمی برآورد نشوند.

فرصت و تهدید

آریاک سفر

بازار بازی‌های کامپیوتری حالا با خانه‌نشین شدن میلیون‌ها انسان، به خاطر محدودیت‌های اخیر برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، داغ‌تر هم شده است. پلتفرم‌های که بازی‌های دیجیتال ورزشی و غیر‌ورزشی را نشان می‌دهد رکورد‌های تاریخی میزان تماشا را ثبت کرده‌اند. به‌طور نمونه، محتوای وب‌سایت  (Twitch ، بزرگ‌ترین پلتفرم تماشای بازی‌های دیجیتال جهان، در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی بیش از ۳ میلیارد ساعت تماشا شده است.

چالش تحریم برای گیمیرهای ایرانی

وزارت خزانه‌داری آمریکا، ایران را از تحریم شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌های ارتباطی و خدمات ارسال ایمیل معاف کرده است؛ اما این معافیت ابهام‌هایی دارد و هر شرکت آمریکایی فعال در این حوزه باید به‌صورت موردی برای ارائه خدمات به ایران مجوز بگیرد.گیمرهای ایرانی از دو طریق می‌توانند به درآمد دلاری‌شان دست پیدا کنند: یکم، آشنا یا فامیلی در خارج از ایران که پول به حساب آن‌ها واریز شود و دوم، تعدادی شرکت‌ ایرانی هستند که معادل ریالی این پول را در ازای کارمزد به حساب گیمرها در ایران واریز می‌کنند. هر دو روش ممکن است ریسک‌‌ها و هزینه‌هایی برای گیمر‌های ایرانی داشته باشند که گیمرهای سایر کشورها که به‌طور مستقیم به درآمد خود دسترسی دارند، آن‌ها را تجربه نمی‌کنند.

 

نرم افزار حسابداری
کاراپلاس-کاماپرس
آسیاتک
همراه مکانیک-کاماپرس
آریاک سفر
ایمالز
آیرومارت-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز