رکود بازار مسکن ادامه‌دار است؟

با افزایش قیمت دلار و همه‌گیری ویروس کرونا، میزان تقاضا برای خرید املاک مانند آپارتمان، زمین و … روندی کاهشی است.

به گزارش کاماپرس، با توجه به جو روانی که در جامعه حاکم است، مردم برای خرید مسکن احتیاط می‌کنند چراکه در آستانه انتخابات هستیم و این موضوع نیز بر میزان تقاضای مسکن تاثیر داشته است.

کاماپرس در لایو اینستاگرامی که در روز سه‌شنبه، ۲۱ اردیبهشت برگزار کرد، میزبان علی یعقوب‌زاده، مدیرعامل مجموعه سرمایه‌گذاری مروارید بود تا به بررسی وضعیت بازار مسکن در سال ۱۴۰۰ بپردازد؛

جو روانی جامعه؛ علت کاهش تقاضای مسکن

یعقوب زاده در پاسخ به این سوال که آیا واقعا تقاضا برای خرید ملک کاهش پیدا کرده است یا خیر، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی جامعه، ما شاهد این روند کاهشی هستیم. اکثر افراد منتظرند تا ببینند شرایط چطور پیش می‌رود. وجود فشار روانی در جامعه، بر تقاضای مسکن تاثیر گذاشته است، که موضوع بسیار مهمی است.

آریاک سفر

وی با تاکید بر  اینکه سرمایه‌گذاری در بازار مسکن سودآور است، افزود: بازار ملک چه در سال گذشته و چه در آینده، بهترین بازار برای سرمایه‌های کلان است. پیش‌بینی می‌کنم در آینده شاهد ثبات نسبی در این بازار خواهیم بود؛ اما بعد از انتخابات احتمالا بازار، مقداری رشد قیمت را تجربه می‌کند.

یعقوب‌زاده درباره رشد قیمت در بازار مسکن گفت: با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی، افزایش قیمت زمین و افزایش مجوزهای ساخت، انتظار روند کاهشی نداریم؛ در واقع تقاضای پنهان انباشته‌ای در بازار وجود دارد که پیش‌بینی می‌کنیم در سال ۱۴۰۱، بازار با تحولاتی روبرو خواهد شد.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری مروارید درباره ادامه‌دار بودن این ثبات تا آخر سال نیز اینطور اظهار نظر کرد: ممکن است این ثبات تا آخر امسال دوام داشته باشد. علت این موضوع نیز به خاطر نوسان‌های سینوسی چند دهه بازار مسکن است که برای خود سقف قیمتی تعیین کرده است؛ با توجه به ارزش برابری پول کشورمان و شرایط فعلی املاک، خرید ملک می‌تواند مناسب باشد. چون در سال آینده با توجه به دلایلی که شرح دادم، با افزایش قیمت مواجه خواهیم بود.

غرب تهران، بهترین منطقه برای سرمایه‌گذاری

یعقوب‌زاده درباره بهترین منطقه برای سرمایه گذاری در تهران، گفت: هر فرد باید با توجه به توان نقدینگی خود اقدام کند؛ اما در کل منطقه ۲۲ تهران واقع در غرب، به دلیل سرمایه‌گذاری‌های کلانی که در آن صورت می‌گیرد و حجم ساخت و سازها، می‌تواند برای سرمایه‌گذاری مناسب باشد.

به گفته یعقوب‌زاده، منطقه ۲۲ تهران از گذشته برای سرمایه‌گذاری مناسب بوده است؛ حتی در حال حاضر عده‌ای از سرمایه‌داران به فکر زندگی در این منطقه نیز هستند.

چگونگی اجرای مالیات بر خانه‌های خالی

یعقوب‌زاده، مدیرعامل مجموعه سرمایه‌گذاری مروارید، در رابطه با مالیات بر خانه‌های خالی توضیح داد: هنوز با این قانون و چگونگی اجرای آن آشنایی چندانی نداریم. اما چیزی که مشخص است، صاحبان ملک یا مستاجران باید به سامانه املاک و اسکان مراجعه کرده و نسبت به تکمیل اطلاعات ملک خود اقدام کنند، زیرا با عملی نکردن این موضوع، چیزی حول و حوش ۵۰ درصد مبلغ اجاره ماهانه را دولت از این اشخاص دریافت خواهد کرد. هنوز ابعاد این قانون و جدیت دولت در اجرایی کردن آن مشخص نیست؛ اما این قانون می‌تواند به طور جدی بر بازار مسکن تاثیر بگذارد.

وی سخنان خود را اینگونه پایان داد: به طور کلی معتقدم اجرای درست این قانون می‌تواند نظم عادلانه‌ای بر بازار حاکم کند. اما باید منتظر بمانیم تا ببینیم که روند اجرایی قانون چگونه پیش می‌رود و به چه صورت خواهد بود و می‌تواند ضعف‌هایش را پوشش دهد یا خیر.

مرتبط با : مجموعه سرمایه‌گذاری مروارید
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز