رونق دلالی دلار و گرفتاری خریداران ارز نیمایی

تجمع روز گذشته متقاضیان ارز نیمایی در حالی خبرساز شد که برخی کارشناسان آن را بی ارتباط با نوسانات نرخ ارز نمی‌دانند.

به گزارش کاماپرس؛روز گذشته 25 خردادماه گروهی از متقاضیان ارز نیمایی در مقابل ساختمان بانک مرکزی تجمع اعتراضی برپا کردند. تجمع‌کنندگان به تخصیص نیافتن ارز موردنیاز خود با وجود پرداخت معادل ریالی معترض بودند. معترضین می‌گفتند که پس از 6 ماه هنوز موفق به دریافت ارز مورد نیاز خود نشده‌اند.اين دومين‌باري است كه متقاضيان ارز با قيمت پايين‌تر از نرخ بازار آزاد مقابل بانك مركزي دست به تجمع مي‌زدند. اسفند سال گذشته هم تجمع اعتراضي مشابهي مقابل ساختمان شيشه‌اي ميرداماد، برگزار شده بود كه در آن تجمع هم معترضان به تخصيص نيافتن ارز مورد نياز خود با وجود پرداخت معادل ريالي آن اعتراض داشتند. آن تجمع هم در حالي برگزار شد كه قيمت دلار پس از يك دوره آرامش سه ماهه، در بازار با نوساناتي همراه شد.

معترضین چه کسانی بودند

در این باره روزنامه اعتماد نوشته است:  يكي از معترضان مرد جواني است كه ۳۰۰ ميليون ارز نيمايي خريداري كرده اما هنوز ارز معادل آن را دريافت نكرده است. او خود را از اعضاي يك شركت توليدي معرفي مي‌كند. خانم جوان ديگري حدودا ۳۵ ساله از مبلغ ۷ ميليارد تومان صحبت كرده و مدعي شده كه اين مبلغ ارز نيمايي جهت خريد برنج از هند و پاكستان بوده است. به گفته معترضان، اغلب آنها توليدكنندگاني هستند كه ارز نيمايي خريداري كرده‌اند اما پس از ۶ ماه نه تنها هنوز ارز خود را دريافت نكرده‌اند بلكه هيچ پاسخي از سوي مسوولان بانك و صرافي‌هاي مشخص شده از سوي بانك مركزي دريافت نكرده‌اند.

آریاک سفر

نسبت تجمع با افزایش نرخ ارز!

اما به نوشته اعتماد؛  برخي گمانه‌زني‌ها برگزاري اين تجمع در آستانه ورود نرخ دلار به كانال 18 هزار تومان را با فشار به سياستگذار پولي در جهت به‌هم ريختن بازار ارز بي‌ارتباط نمي‌دانند. برخي كارشناسان به مديريت بازار ارز در ماه‌هاي گذشته كه با حدف سفته‌بازي از بازار ارز همراه بوده اشاره كرده و معتقدند همزماني رويدادهاي افزايش نرخ ارز و تجمع‌هاي اينچنيني، شرايط را براي به‌هم ريختگي بازار آزاد ارز فراهم مي‌كند. تحليلگران اقتصادي اعتقاد دارند كه يكي از مهم‌ترين اتفاقاتي كه سبب شد در روزهاي اخير قيمت ارز دستخوش افزايش شود، به اعلام تصميم بانك‌ها براي كاهش نرخ سود بانكي بازمي‌گردد. به گفته آنها، دلالان ارزي نيز شرايط را براي بالا بردن قيمت ارز با استناد به اين موضوع مناسب مي‌بينند، اين در حالي است كه لازم است تعادلي ميان عرضه و تقاضا در عين توجه به جو رواني حاكم بر بازار پيش‌بيني شود.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
کاراپلاس-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
آسیاتک
ایمالز
آریاک سفر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز