رونق بازار قاچاقچیان مواد مخدر با شیوع کرونا

لست سکند

گزارشها نشان می‌دهد؛ سخت‌گیری دولتها در بستن مرزها به نفع قاچاقچیان موادمخدر شده است.

به گزارش کاماپرس؛ ابعاد و زوایای آسیب‌زای اقتصادی و اجتماعی کرونا کم کم در سایر سطوح در حال آشکار شدن است. یکی از گزارشهایی که اخیرا دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد منتشر کرده نشانی میدهد که بلاتكليفي آميخته با ترس از فروپاشي ساختار انساني و اقتصادي پس از شیوع کرونا، کارتل‌های موادمخدر را دست به کار کرد تا آغوش خود را برای موج عظیمی از بیکاران تمام کشورها باز کنند و به این ترتیب زنجیره ارائه خدمات خود را گسترده کنند.

بسته شدن مرزها به نفع قاچاقچیان بود

روزنامه اعتماد در مطلب امروز خود به بررسی این گزارش سازمان ملل پرداخته است. به نوشته اعتماد، كارتل‌هاي مواد مخدر در سراسر دنيا با مشاهده وضعيت جهان ترسيده از «كرونا» بازار كاري متشكل از هزاران نيروي تازه نفس براي تمام عرصه‌ها؛ توليد، فرآوري، بسته‌بندي، توزيع و فروش خرد، تشكيل دادند.

اين تحقيق، تشديد فعاليت مافياي مواد مخدر و تقويت اين تجارت غيرقانوني ظرف بازه 90 روزه دهه اول ژانويه تا مه ‌2020 را نتيجه مستقيم تمركز دولت‌ها بر كنترل شيوع ويروس كرونا و غفلت ناخواسته از ادامه عمليات مقابله با جرايم سازمان يافته قلمداد كرده و بر اين واقعيت تاكيد دارد كه برخلاف تصور عمومي، بسته شدن مرزهاي زميني و توقف مراودات دريايي و هوايي به دليل جلوگيري از شيوع بيماري، اتفاقا به نفع كارتل‌ها و شبكه‌هاي قاچاق مواد مخدر بوده چون تمام زيرشاخه‌هاي مرتبط با اين تجارت پرسود، از همين سكوت ناگزير مقابله، سيراب شده است.

راز آسمان پایتخت

قیمت کوکائین افزایش یافت

محققان دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم ملل متحد، حتي مصداق‌هايي در اين زمينه هم برشمرده‌اند:«در ايتاليا و كشورهاي آسياي ميانه، دولت‌ها از كاهش شديد كشفيات مواد مخدر گزارش داده‌اند، در نيجر، عمليات مقابله با قاچاق مواد مخدر، به كلي متوقف شده و گزارش‌هاي رسمي از حوزه بالكان، از افزايش جرايم سايبري مرتبط با عرضه و تقاضاي مواد مخدر و رشد قاچاق داروها خبر مي‌دهد. قيمت كوكايين در بسياري شهرها افزايش يافته و دشواري دسترسي، مهم‌ترين علت اين گراني بوده است.»

اين تحقيق ضمن آنكه از بازار عرضه حشيش، كوكايين، ترياك و هرويين، و داروهاي اعتيادآور به عنوان 4 بازار بزرگ مخدر و محرك جهان نام مي‌برد، كاهش دسترسي، دشواري دسترسي و گراني غيرقابل توجيه قيمت مخدرها و محرك‌ها در اين ايام را ناديده نگذاشته اما بر تفاوت تقاضا و حتي تفاوت استحصال بر حسب تفاوت مناطق جغرافيايي يا محدوديت‌هاي سياسي در هر كشور در دوران شيوع ويروس كرونا تاكيد دارد.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز