روند نزولی عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا + قیمت آهن اسفنجی 29 آبان 1401

گندله از حذف مستقیم اکسیژن موجود در سنگ آهن بدون ذوب شدن به وجود می‌آید. وقتی این ماده در معرض گاز «دی.آر.آی» قرار می‌گیرد و اکسیدهای آهن به آهن فلزی در دمای زیر نقطه ذوب کاهش یابد، آهن اسفنجی تولید می‌شود. این ماده خام برای تولید فولاد با کیفیت ضروری است و قیمت آهن اسفنجی بر نرخ آهن‌آلات تاثیر به‌سزایی دارد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار آهن آلات، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، آهن اسفنجی به شکل گلوله‌های ریز عرضه می‌شود. این فرآورده در مجتمع‌های فولاد ذوب شده و در فرایند ریخته‌گری محصولات جدید مثل شمش و میلگرد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ایران و هند، بزرگترین تولیدکنندگان آهن اسفنجی

ایران از لحاظ ذخایر معدنی دارای 11 تا 14میلیارد تن زغال‌سنگ بوده و در ردیف 29 جهانی قرار دارد. تقاضای اصلی زغال‌سنگ در بخش تولید فولاد مصرف می‌شود. وجود چنین ذخایری ایران را همراه با هند به بزرگترین تولیدکنندگان آهن اسفنجی در جهان تبدیل کرده است.

آهن اسفنجی بیشتر جایگزین ضایعات آهن در فرایند ذوب و تولید شمس فولادی است. مجتمع‌های فولاد مثل مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان، توسعه آهن گل‌گهر و شادگان آهن اسفنجی را جایگزین آهن قراضه در تهیه شمش فولادی تولید می‌کنند. این محصول در تبدیل مواد معدنی و شیمیایی به کودهای شیمیایی و مواد شوینده و بهداشتی نیز کاربرد دارد.

آریاک سفر

فراتر از همه، استفاده در صنایع تولید اسلحه و ابزارهای آهنی ارزش مصرفی و قیمت آهن اسفنجی را دوچندان کرده است.

استفاده از آهن اسفنجی تولید شده در کارخانه‌های فولاد اردکان، کاوه جنوب کیش و فولاد غدیر نی‌ریز در فرایند ساخت مقاطع فولادی کیفیت محصولات را تا حد قابل توجهی ارتقا داده است.

مجتمع‌های سیرجان ایرانیان، فولاد آذربایجان میانه و فولاد ارفع رشتخوار علاوه بر تامین تقاضای داخلی، آهن اسفنجی تولید شده را به بازارهای جهانی صادرات می‌کنند.

عرضه 72 هزار تن آهن اسفنجی در بورس کالا

در هفته چهارم آبان نزدیک به 72 هزار تن آهن اسفنجی در بورس کالا معامله شده که نسبت به روزهای گذشته روند نزولی داشته است.

با این همه مهرداد نظری، مدیرعامل شرکت ذوب بریس در خصوص روند قیمت‌گذاری شمس و آهن اسفنجی معتقد است که چرخه فعلی نیاز به اصلاح دارد و قیمت‌گذاری باید توسط انجمن صنفی تولیدکنندگان فولاد صورت بگیرد. بنابراین مبنای قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا همراه با هزینه‌های حمل و تولید در نظر گرفته شود.

میانگین قیمت آهن اسفنجی در معاملات امروز وارد کانال 8 هزار و 490 تومانی شد که در مقایسه با نرخ هفته گذشته یک هزار تومان کاهش یافته است. مشتریان بازار فولاد در جدول زیر با قیمت روز آهن اسفنجی همراه با دیگر آهن‌آلات آشنا می‌شوند؛

انتهای پیام

مرتبط با : آهن ملل اصفهان
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز