روبل روسیه تا کجا سقوط خواهد کرد؟

سقوط ارزش مبادلاتی واحد پول روسیه -روبل- در برابر یورو طی روزهای اخیر رکوردهای جدیدی را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشته و این سوال را ایجاد کرده که روبل تا کجا سقوط خواهد کرد؟

به گزارش کاماپرس به نقل از ریارووستی، در آخرین معاملات هفته گذشته بورس مسکو نرخ هر یورو، ۸۸.۷۲ روبل تعیین شد که نزدیک ترین رقم به سقف تعیین شده برای نرخ یورو در برابر روبل به شمار می رود. این در حالی است که نرخ هر یورو در تابستان ۲۰۱۹ در نیمه اول کانال ۷۰ روبل قرار داشت.

در فارکس -شبکه تبادل بین المللی ارز- نرخ روبل در برابر یورو عقب‌نشینی بیشتری کرده و از ۸۹ روبل هم عبور کرده است. ضمنا در معاملات ارزی بورس مسکو، نرخ روبل در برابر دلار آمریکا نیز به سقوط دنباله‌دار خود طی هفته‌های اخیر ادامه داده و اکنون ارزش هر دلار آمریکا با ۸۱ روبل برابری می‌کند. این نرخ در معاملات فارکس برای هر دلار حدود ۸۲ روبل است.

آریاک سفر

اصلی ترین دلیل سقوط ارزش روبل در برابر ارزهای بین‌المللی را کاهش کم‌سابقه قیمت نفت می‌دانند. قیمت نفت در پی اختلاف نظرها و شکست آخرین نشست کشورهای تولید کننده نفت -اوپک- و روسیه با کاهش شدید مواجه شد و بهای هر بشکه نفت به طور متوسط طی مدت کوتاهی به کانال ۳۰ دلار سقوط کرد. کاهش قیمت کنونی نفت از سال ۲۰۰۲ _۲۰۰۳ بی‌سابقه بوده است. عدم توافق دو کشور بزرگ تولید کننده نفت در اوپک و خارج از اوپک موجب شد، عربستان عضو قدرتمند اوپک به صورت یک‌جانبه تولید خود را افزایش دهد و واکنش بازار نفت نسبت به این افزایش تولید بسیار بیشتر از ارزیابی های قبلی بود. کرونا و رکود حاصل از گسترش این بیماری در سراسر جهان نیز یکی دیگر از عوامل مهم موثر بر کاهش قیمت نفت و سقوط روبل شمار می‌رود.

شایان ذکر است؛ تحولات به وقوع پیوسته در بازار نفت از ابتدای سال ۲۰۲۰ موجب نصف شدن قیمت طلای سیاه طی این مدت شده است و این شرایط برای اقتصاد روسیه و ارزش روبل پیامدهای تضعیف کننده‌ای به دنبال دارد که دامنه و آثار و همچنین نقطه توقف این آثار چندان قابل پیش بینی نیست.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز