رشد بورس ؛ 5 واقعیت مهم که باید بدانید

رشد شتابان بورس اوراق بهادار تهران در ماه‌های گذشته، حتی حساسیت بسیاری از مردم عادی را به خود جلب کرده است.

به گزارش کاماپرس، علاوه بر این آزادسازی سهام عدالت نیز زمینه ورود ناخواسته بسیاری از مردم به بازار سرمایه را هموار کرد. طبق آمار منتشر شده توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، از ابتدای سال 1399 تا 10 مردادماه 3 میلیون و 580 هزار کد جدید سهامداری در بازار سرمایه صادر شده است. این در حالی است که در کل سال 1398 حدود 781 هزار کد بورسی جدید ثبت شده بود.

این آمار نشان، بازار سرمایه میزبان تعداد بسیار زیادی از افرادی شده که آگاهی و شناخت زیادی از پیچ و خم‌های این بازار ندارند. کلیدی‌ترین تحلیل‌های 4 ماه اول سال جاری که توسط معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران تهیه شده، به شرح زیر است:

1- میانگین حجم روزانه معاملات سهام در هر ماه، طی چهارماه نخست سال ۱۳۹۹ به طور متوسط ماهانه، ۹ درصد افزایش داشته و در تیر ۱۳۹۹ به حدود ۹.۸ میلیارد سهم رسیده است که نسبت به حجم معاملات اسفند ۱۳۹۹، حدود ۵۵ درصد رشد داشته است.

2- متوسط ارزش روزانه معاملات سهام در هر ماه، طی چهار ماهه نخست ابتدایی سال ۱۳۹۹ به طور ماهانه حدود ۲۹ درصد افزایش داشته و در تیر ۱۳۹۹ به حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان رسیده است که نسبت به ارزش معاملات اسفند ۱۳۹۹، ۳.۵ برابر شده است.

آریاک سفر

3- در چهار ماهه نخست سال ۱۳۹۹، متوسط ارزش معاملات روزانه در هر ماه با سرعت بسیار بالاتری نسبت به متوسط حجم معاملات روزانه در ماه بوده که به معنای افزایش قابل توجه میانگین روزانه ارزش سهام معامله شده در هر ماه است.

4- متوسط ارزش هر سهم در چهار ماهه نخست سال ۱۳۹۹ نسبت به پایان سال ۱۳۹۸، حدود ۱.۶ برابر شده است. همچنین در تیر ماه ۱۳۹۹، متوسط ارزش روزانه معاملات بورس نسبت به خرداد ۱۳۹۹، حدود ۷۸ درصد رشد کرده است. این در حالی است که متوسط حجم روزانه معاملات طی این ماه، تنها ۸ درصد افزایش یافته است.

5- نکته بسیار مهم و هشدارگونه: افزایش قابل توجه ارزش روزانه معاملات در مقایسه با رشد حجم روزانه معاملات در تیرماه ۱۳۹۹، اثر پررنگ‌تری در رشد شاخص کل بورس داشته است که می‌تواند در ماه‌های آتی اثرات تورمی نیز با خود به همراه داشته باشد.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
آیرومارت-کاماپرس
آسیاتک
آریاک سفر
همراه مکانیک-کاماپرس
ایمالز
کاراپلاس-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز