رشته نان در هنرستان آموزش داده می شود

نان
لست سکند

در 100 سال گذشته، گروه پوراتوس با شور و اشتیاق فراوان برای نوآوری و پیشرفت مداوم در کلیه امور گام برداشته است. شرکت گلنان پوراتوس که به‌تازگی یکی از مدرن‌ترین خطوط شکلات را در ایران راه‌اندازی کرده است، حدود ۲۵ سال سابقه فعالیت در صنعت غذا و تهیه مواد اولیه نان و شیرینی دارد.

این شرکت اولین هنرستان نان و شیرینی و شکلات را در شُرف تاسیس دارد و امیدوار است که اولین سال تحصیلی این هنرستان را به‌زودی آغاز کند.

حبیب‌اله حداد، مدیرعامل شرکت گلنان پوراتوس در گفت و گو با دنیای اقتصاد معتقد است: تحریم‌ها به‌رغم مضایقی که برای صنایع ایجاد کرده است، فرصت‌هایی را نیز در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار داده که با استفاده از آن ضمن توسعه صادرات و ارزآوری به داخلی‌سازی بسیاری از مواد اولیه و تجهیزات خود اقدام کنند. در رابطه با وضعیت فعلی شرکت گلنان پوراتوس که یک جوینت‌ونچر ایرانی‌بلژیکی است با حداد مدیرعامل این شرکت مصاحبه‌ای را ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

ورود شما به این صنعت چگونه صورت گرفت؟ چه اقداماتی در حوزه ارتقای نان انجام داده‌اید؟
۲۶ سال پیش شرکت گلنان را باانگیزه ایجاد تحول و بهبود در کیفیت نان کشور بنیان گذاشتیم، در آن مقطع زمانی ما درک درستی از اینکه چه‌کاری باید برای ارتقای کیفیت نان انجام دهیم، نداشتیم. تنها می‌دانستیم که نان ما با نان دنیای توسعه‌یافته به لحاظ کیفی فاصله زیادی دارد و این فاصله نشان می‌داد که می‌توان کارهای زیادی را برای آن انجام داد.

در زمینه تولید بهبوددهنده‌های کیفیت آرد و نان اقدامات فراوانی انجام دادیم، به‌نحوی‌که هم‌اکنون هیچ نیازی به واردات بهبوددهنده‌های فرموله شده از خارج نداریم. در زمینه تولید ماشین‌آلات نانوایی و قنادی با تاسیس شرکت مستقل «بیک‌صنعت»، هم‌اکنون ضمن ساخت مدرن‌ترین ماشین‌ها و ابزار نانوایی برای تامین نیازهای داخلی در حال صادرات به کشورهای منطقه هستیم.حدود ۱۵ سال پیش هم با یک شرکت صاحب‌نام بلژیکی «پوراتوس» که یکی از پنج شرکت مطرح در سطح جهان در زمینه نان، شیرینی و شکلات است جوینت شدیم که شرکت گلنان پوراتوس حاصل این ادغام است. با ایجاد این شرکت مشترک دامنه فعالیت‌های شرکت را از نان به شیرینی و شکلات هم توسعه دادیم.

راز آسمان پایتخت

این شراکت یا جوینت‌ونچر چه قدر موفق است؟
با ایجاد این جوینت ونچر در هر دو زمینه کیفی و کمّی کارمان را توسعه دادیم؛ پوراتوس در بیش از صد کشور دنیا حضور دارد و در سال گذشته صدمین سال تاسیس را هم جشن گرفت. با این الحاق به تجربه صدساله پوراتوس در بیش از صد کشور دنیا دست پیدا کردیم و این کار کمی نبود و توانستیم محصولات نوآورانه‌ای در هر سه زمینه نان‌، شیرینی و شکلات به تولیدکنندگان خوب در بازار ایران ارائه کنیم، محصولاتی که به گفته خود آنها فاصله کیفی محصولات آنها با آنچه در بازارهای کشورهای توسعه‌یافته هم‌اکنون عرضه می‌شود را در حد بسیار زیادی کاهش داد.

متاسفانه هنوز هم کیفیت نان‌های ما به‌نظر می‌رسد با دنیا فاصله زیادی دارد به‌خصوص نان‌های سنتی. ارزیابی شما در این‌خصوص چیست؟
مشکل نان کشور یا حداقل آن بخشی از نان‌هایی که شما به آن اشاره کردید مشکل اقتصادی است تا فنی، هم‌اکنون نانوایان زحمتکش ما به بهترین ماشین‌آلات پخت نان دسترسی دارند، همین‌طور باکار فرآوری نان و استفاده از بهبوددهنده‌های مجاز و همین‌طور کاربرد مخمر در تولید نان باکیفیت آشنا هستند. مشکل، متاسفانه مشکل انحصار و بوروکراسی‌های دولتی است که نانوایی را به کسب‌وکاری پرزحمت و کم‌درآمد تبدیل کرده است. تا نانوایی به کسب‌وکاری آزاد و سودآور تبدیل نشود این وضعیت متاسفانه ادامه خواهد داشت. چند سال پیش‌طرحی به‌عنوان آزادسازی آرد مطرح شد تا آنجا که می‌دانم در چهارچوب این طرح بخشی از نانوایان می‌توانستند به‌طور آزادانه آرد را از هر آسیابی که می‌خواستند بخرند و نان را هم با هر قیمتی که می‌خواستند، بفروشند.

سرنوشت این طرح چه شد؟
این طرح یکی از بهترین و کلیدی‌ترین اقدامات دولت و سازمان غله بود و هم‌اکنون هم ادامه دارد. در حقیقت با این کار بخشی از نانواها، آرد موردنظر را آزادانه از هر آسیابی و به هر قیمتی می‌خرند، مخمر و بهبوددهنده و میکس‌های نانوایی مختلف مصرف می‌کنند و چون آزادند که نان را به هر قیمتی بفروشند، می‌توانند روی بهبود و بازسازی فضای کار و عرضه نان سرمایه‌گذاری کنند، نیروهای تحصیل‌کرده را به همکاری دعوت کنند، در حقیقت این واحدها که به‌تدریج دارند زیاد می‌شوند آینده و افق روشن کار نانوائی را به مردم و مسوولان نشان می‌دهند.

محصولات شما فقط برای تولیدکنندگان نان و شیرینی است یا برای مصارف خانگی هم تولید می‌کنید؟
کار ما از اول B To B بوده و هم‌اکنون نیز همین‌طور است، اما به دلیل بیماری کرونا و فشار مشتریان خانگی که دوست داشتند نان و شیرینی موردنیاز را در خانه تولید کنند، کار بسته‌بندی‌های کوچک و عرضه آنها را از طریق سوپرمارکت‌های بزرگ مثل هایپراستار و همین‌طور فروش آنلاین شروع کردیم و هم‌اکنون نیز ادامه می‌دهیم، ولی برنامه درازمدت ما نیست.

شما در حال پذیرش هنرجو برای یک هنرستان نانوایی هستید. لطفا در این خصوص توضیح بدهید.
یکی از مشکلات این صنعت به‌خصوص نان، فقر آموزش در کشور و نبود متولی در حوزه آموزش است. بعد از چهار سال تلاش توانستیم شورای عالی آموزش‌وپرورش را متقاعد کنیم تا رشته‌ای تحت عنوان هنرستان نان، شیرینی و شکلات را در کشور ایجاد کنیم که در بهمن ۹۸ مصوب و ابلاغ شد. در حال حاضر تلاش می‌کنیم هنرجو برای این موضوع جذب کنیم. بستر قانونی آن را ایجاد کردیم. بنا داریم بچه‌هایی که استطاعت مالی ندارند را برای آموزش در این هنرستان بورسیه کنیم.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : گلنان پوراتوس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز