بخش خصوصی در نجات اقتصاد ایران چه نقشی دارد؟

سراب توسعه

ایران که در دهه اخیر به شدت به دنبال توسعه اقتصادی بوده، روزهای پرفراز و نشیبی را پشت سرگذاشته و با مشکلات بسیاری از جمله تحریم، فساد مالی و اداری، ناکارآمدی برخی مدیران، بحران بانکی، رکود و… دست و پنجه نرم کرده است اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که بخش خصوصی می‌تواند به یاری اقتصاد ایران بشتابد.

به گزارش کاماپرس، سال 80 بود که پس از احساس نیاز به تحول در اقتصاد ایران، سازمان خصوصی سازی در ایران تاسیس شد تا اقدامات دولت در ایجاد تحولات جدید با جدیت بیشتری ادامه پیدا کند و در ادامه ابلاغ اصل 44 قانون اساسی مهر تاییدی بر این اقدامات بود تا روند خصوصی سازی در ایران تسریع شود.

تدوین کنندگان برنامه های کلان توسعه ایران پیش‌بینی می کردند که با تحقق اهداف این برنامه ها، اقتصاد کشور تا سال 1404 به قدرت اول منطقه تبدیل شود و تولیدات ایران، علاوه بر رفع نیازهای داخلی کشور ما می‌تواند درآمدهای ارزی حاصل از صادرات را نیز افزایش دهد.

با گذشت ایام و سپری شدن سال ها، اغلب این پیش‌بینی‌ها محقق نشد و حالا ساختار اقتصادی کشورمان در مقایسه با برخی کشورهای منطقه عقب‌مانده محسوب می‌شود. این عقب‌ماندگی حتی در مقایسه با اقتصاد وابسته به نفت کشورهای خلیج‌فارس که محصول صنعتی برای صادرات ندارند نیز به صورت دردناکی حس می‌شود. حالا باید با این اقتصاد ضربه خورده و بیمار چه کرد؟ آیا راه نجاتی برای اقتصاد ایران وجود دارد؟ به راستی چرا ایران که در دوره‌ای فاصله زیادی با اقتصاد کره جنوبی نداشت، با چشم بادامی‌ها هم مسیر نشد و مسیر توسعه را نپیمود؟

کتاب «سراب توسعه» به قلم «مسعود خوانساری» تمام این سوالات را با نگاهی کارشناسانه و دقیق پاسخ می‌دهد و تلاش می‌کند با توجه به تجربیات دهه اخیر مسیری را برای آینده اقتصاد ایران ترسیم کند که به واقعیت نزدیک‌تر است.

آریاک سفر

خوانساری رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و مدیرمسئول ماهنامه آینده‌نگر در بخشی از پیشگفتار این کتاب می‌نویسد: «روابط پیچیده اقتصادی از دل رانتهای توزیعی مانند ارز و یارانه سوخت بیرون زد و همگی مانند وزنه‌های اضافه بر پیکر اقتصاد ایران حمایل شد. این شـرایط در نهایت کار را به جایی رساند که اقتصاد ایران به جای تلاش در جهت رشد بیشتر به فکر احیای ساختارها برای حفظ خود افتاد و در گذر از این موقعیت آنچه بیش از گذشـته از میان رفت، اتکای به بخش خصوصی بود.»

«سراب توسعه» تلاش می‌کند تا اهمیت بخش خصوصی را در روزهایی که اقتصاد دولتی روبه احتضار است، نشان دهد؛ پس اگر شما فعال بخش خصوصی یا علاقمند به مفاهیم اقتصادی هستید این کتاب برای خود شما نوشته شده است.

کتاب «سراب توسعه» نوشته «مسعود خوانساری» است که به همت «اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران» در «انتشارات امین‌الضرب» با تیراژ «500 نسخه» و با قیمت «75 هزار تومان» در تابستان سال (۱۳۹8) به چاپ رسید. اگر می‌خواهید نقش بخش خصوصی در نجات اقتصاد کشور را به ساده‌ترین شکل درک کنید همین حالا اینجا را کلیک کنید و درس هایی از روزهای پرنوسان اقتصادی دهه 90 بیاموزید.

مرتبط با : اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی تهران
نرم افزار حسابداری
آسیاتک
آریاک سفر
کاراپلاس-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
ایمالز
همراه مکانیک-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز