پیش فروش کوتاه مدت خودرو : راهکار متعادل کردن بازار

یک کارشناس بازار خودرو می گوید: پیش فروش کوتاه‌مدت و در نظر گرفتن نرخ تسهیلات مناسب از سوی تولیدکنندگان می‌تواند کمک مؤثری برای کنترل قیمت باشد.
به گزارش کاماپرس؛ در دو سال گذشته صنعت خودرو به واسطه تحریم با مشکلات زیادی روبه رو بود و این موضوع بر میزان تولید نیز تاثیر گذاشت. عمل نکردن به تعهدات به دلیل کاهش تولید نیز به انتقادات گذشته افزود. اما موضوع اصلی این روز‌های صنعت خودرو، بحث قیمت‌گذاری محصولاتی است که تقاضای زیادی در بازار دارد و قیمت‌گذاری آن توسط دولت صورت می‌گیرد. اخیرا برخی کارشناسان پس از اعلام تصمیم شورای رقابت برای افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو هشدارهایی در رابطه با سیگنال‌دهی این تصمیم در رشد قیمت‌های بازار آزاد مطرح کردند.

سیگنال گرانی به خریداران واقعی هم میرسد

در همین رابطه بابک صدرایی کارشناس بازار خودرو با بیان اینکه افزایش قیمت بازار یکی از مشکلات تولیدکننده برای عرضه متناسب با نیاز بازار محسوب می‌شود به ایرناپلاس گفت: مواردی هم چون تحریم و نبود قطعات وارداتی یا مشکلات داخلی با قطعه‌سازان و عدم تحویل قطعه به خودروساز یا به کلی توقف یک محصول هم از دیگر مسائل این بازار بوده که همزمان با به وجود آمدن این مشکلات در تولید، دلالان فعال و به‌تبع آن، پول‌های سرگردان به سمت بازار و خرید خودرو روانه می‌شود و حتی خریداران واقعی خودرو نیز با دریافت این سیگنال که گرانی بیشتری در راه است، تلاش می‌کنند سریعاً خودرویی خریداری کنند.

به گفته او، پس افزایش قیمت خود عامل مشوق سرمایه‌گذاری می‌شود و قطعاً دست دلالان جهت‌دهنده افزایش بازتر می‌شود، به‌طوری که برای همه سرمایه‌گذاران این امید پیش می‌آید که با خرید یک خودروی ۱۰۰ میلیون تومانی در امروز قطعاً چند ماه آینده صاحب ۱۵۰ میلیون تومان خواهند شد.

ورود دولت به بازار ،درمان موقتی است

آریاک سفر

به گفته این کارشناس بازار خودرو، در بسیاری از زمان‌ها این حباب آن قدر رشد می‌کند تا منفجر شود یا مانند این دفعه با دخالت دولت و کنترل‌های دولتی با خریدارانی که خودروی مازاد در پارکینگ خود نگاه داشته و به اصطلاح احتکار کرده‌اند، برخورد شود تا تلاطم فروکش کرده و قیمت‌ها اندکی عادی‌تر شوند. او اضافه میکند که ؛ گرچه به قیمت‌های خرید یا موج اول و دوم گرانی هم باز نمی‌گردند، اما به لحاظ روانی گمان می‌شود که خودرو ارزان شده است، در حالی که این پایان ماجرا نیست، چرا که باز هم درمانی موقتی است.

راهکار کنترل بازار

به گفته صدرایی؛ قطعاً پیش فروش کوتاه‌مدت و در نظر گرفتن نرخ تسهیلات مناسب از سوی تولیدکنندگان می‌تواند کمک مؤثری برای کنترل قیمت باشد.
او اضافه میکند: با قرعه‌کشی و محدودیت‌های متعدد فقط برای مدت محدودی شاید بتوان اوضاع را کنترل کرد، وگرنه واقعیات موجود اقتصادی و نرخ تورم گویای افزایش قیمت است. امید است با پیش فروش کوتاه مدت، مدیریت صحیح، ایجاد شرایط منطقی و پیش‌فروش‌های کوتاه‌مدت بتوان بازار را کنترل کرد.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
آیرومارت-کاماپرس
آسیاتک
همراه مکانیک-کاماپرس
ایمالز
کاراپلاس-کاماپرس
آریاک سفر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز