راهنمای ورود به بورس؛ از ثبت نام تا آموزش تخصصی معامله سهام با اقتصاد بیدار

در چند سال اخیر اقبال زیادی به بورس و سرمایه گذاری در آن از طرف مردم صورت گرفته است. افزایش قیمت دلار و تورم افسارگسیخته یکی از دلایل اصلی رشد شاخص بورس بوده است. مردم و سرمایه گذاران برای عقب نماندن از این رشد و همچنین پوشش ضررهایی که قبلا کرده اند وارد این دنیای جذاب شدند. با همراه باشید تا درمورد نکات تخصصی ورود به بورس و طی کردن مسیر آموزشی آن با شما صحبت کنیم.

ثبت نام کردن در کارگزاری

کارگزاری بورس در واقع شرکتی است که خدمات خرید و فروش سهام را برای مشتریانش فراهم می کند. تمام سرمایه گذاران باید از طریق کارگزاری ها نسبت به خرید و فروش سهام اقدام کنند. بنابراین اولین قدم برای ورود به دنیای بورس، ثبت نام در کارگزاری اقتصاد بیدار است.

برای ثبت نام ابتدا وارد ex.ebidar.com شده و شماره موبایل خود را وارد کنید. اگر قبلا در سامانه سجام ثبت نام شده باشید، اطلاعاتتان از آن سامانه دریافت شده و نیازی به پر کردن مجدد اطلاعات ندارید و نهایتا باید قرارداد الکترونیکی کارگزاری را تایید کنید. در غیر این صورت و اگر سجامی نباشید، باید تمام مراحل ثبت نام را طی کنید. سامانه ثبت نام اقتصاد بیدار، شما را به صورت مشترک در سجام نیز ثبت نام می کند و در واقع مراحل ثبت نام را برای شما کوتاه و رایگان خواهد کرد چرا که ثبت نام جداگانه سجام برای شما مشمول هزینه نیز خواهد شد.

پس از احراز هویت در سایت کارگزاری اقتصاد بیدار، کد بورسی و کد معاملاتی از طریق پیامک و ایمیل برای شما ارسال خواهد شد.

چطور سهام بخریم؟ (و سپس بفروشیم!)

پس از دریافت کد معاملاتی خود از کارگزاری اقتصاد بیدار، با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور می‌توانید وارد پنل معاملاتی اختصاصی خود شوید.

آریاک سفر

تایید توافق نامه های معاملات آنلاین

با زدن تیک توافق‌ نامه‌ ها، نسبت به ثبت سفارش‌های خود می‌توانید اقدم کنید.

پرداخت شتابی (شارژ کردن حساب معاملاتی)

در کارگزاری اقتصاد بیدار از قسمت پرداخت شتابی می‌توانید به‌صورت آنلاین حساب خود را شارژ کنید و اقدام به واریز وجه از حساب بانکی که رمز پویای آن نیز فعال است، به‌حساب بورسی خود نمایید.

خرید سهام

از قسمت علامت ذره‌ بین آبی‌رنگ، نماد شرکت موردنظر را جست‌ و جو می‌کنید.

به هنگام جست‌ و جوی نماد، شرکت‌هایی با نماد مشابه نیز نمایش داده می‌شود، بنابراین در انتخاب نام نماد و نام شرکت موردنظر بسیار دقت کنید.

با انتخاب نام نماد، قیمت روی تابلو سهم، قیمت سفارش‌های خریدوفروش، نمودار قیمت سهم نیز نمایش داده می‌شود.

پس از واردکردن قیمت و تعداد سهام موردنظر برای خرید، دکمه‌های خرید و فروش که در دو طرف مشخص است روشن می‌شوند (طبق کادر مشخص شده).

فروش سهام

برای آنکه بتوانید سهمی را بفروشید، باید آن را در سبد سرمایه‌گذاری خود داشته باشید و قبلاً نسبت به خرید آن اقدام کرده باشید. با جست‌ و جوی نماد سهم، می‌توان از تعداد دارایی سهم موردنظر، در سبد خود اطلاع یابید.

با توجه‌ به اینکه چه تعداد از سهم خود را می‌خواهید بفروشید (تمام یا قسمتی از آن)، تعداد سهام و مبلغ فروش به‌ازای هر سهم (ریال) را وارد می‌کنید و سپس دکمه فروش را انتخاب می‌نمایید.

درخواست سفارش شما در قسمت سفارش‌ها باز قرار خواهد گرفت. زمانی که خریداری حاضر به خرید سهم شما به قیمت وارد شده باشد، معامله فروش شما ثبت می‌شود و در تب معاملات روز قرار می‌گیرد.

درخواست وجه

از قسمت درخواست پرداخت الکترونیک، می‌توانید درخواست را ثبت کنید.

مبلغ موردنظر خود را انتخاب می‌کنید و طبق روال شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه، بعد از گذشت 2 روز کاری از تاریخ ثبت درخواست وجه در کارگزاری، مبلغ به‌حساب بانکی تعریف شده شما در کارگزاری (هنگام ثبت‌نام کد معاملاتی)، واریز خواهد شد.

آموزش پیدا کردن سهام مناسب با استفاده از تحلیل تکنیکال، بنیادی و تابلوخوانی

بازار بورس، بازاری تخصصی است که پر از اصطلاحات ناآشنا برای مبتدیان است. اگر سری به سایت‌های بورس بزنید، اصطلاحات فراوانی چون سهم، نماد، بازار خرسی، اوراق بهادار، عرضه و تقاضا، صف خرید و صف فروش، عرضه اولیه، کندال و غیره را خواهید دید، چگونه می‌توان بدون دانستن این اصطلاحات وارد چنین بازاری شد؟

بورس بازاری است که در آن، ریاضیات، آمار و احتمالات، هندسه و حتی روانشناسی و مفاهیم حسابداری و مدیریت نقش زیادی دارند. بدون آموزش بورس اوراق بهادار و سهام، میزان سطح ریسک این بازار و پتانسیل ضرردهی در آن بسیار بالا می‌رود.

تحلیل تکنیکال

در یک تعریف کلی باید گفت که تحلیل فنی یا همان تکنیکال نوع خاصی از تحلیل است که در آن رفتار آینده بازار با توجه به قیمت‌های قبلی و میزان حجم معاملات پیش‌بینی می‌شود. شاید در ابتدا تصور شود که در تحلیل تکنیکال، معامله‌گران با یک سری اعداد و ارقام سروکار دارند، اما در حقیقت این روش از تحلیل به مطالعه رفتار انسان‌ها در بازارهای مالی و بورس می‌پردازد.

تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی مجموعه فعالیت‌هایی است که تغییرات ارزش سهام را در بلندمدت بررسی می‌کند و ابزار تصمیم‌گیری درست برای خرید یا فروش سهام در آینده است. تحلیل بنیادی یکی از ابزاری است که به سرمایه گذاران اجازه می‌دهد به راحتی پروتفلیوی خود را مدیریت کنند و دید وسیعی از بازار به آن‌ها ارائه می‌دهد.

تابلو خوانی

تابلوخوانی به مجموعه بررسی‌‌ها و مشاهدات مربوط به یک سهم از قبیل بررسی سفارش‌های خرید و فروش، حجم و تغییرات سفارش‌ها، تعداد معاملات و نوسانات قیمت، رفتار حاضران در بازار و بسیاری از اطلاعات مشابه گفته می‌شود.

منابع:

https://ebidar.com/education

https://ebidar.com/register-in-bourse

مرتبط با : کارگزاری اقتصاد بیدار
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

3 دیدگاه برای “راهنمای ورود به بورس؛ از ثبت نام تا آموزش تخصصی معامله سهام با اقتصاد بیدار

  1. مریم گفته:

    سلام خسته نباشید. ببخشید میخواستم بدونم برای اینکه سریع تر بتونیم معامله کنیم، کدوم یکی از تحلیل ها رو شروع کنیم به یاد گرفتن؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز