راهنمای سرویس و تعمیر کولر آبی در ابتدای فصل تابستان

تعمیر کولر آبی-کاماپرس

از اواسط اردیبهشت و اوایل خردادماه که هوا رو به گرمی می‌رود، معمولا خانواده‌ها به فکر سرویس کولر آبی می‌افتند. بسیاری از خانواده‌ها سعی می‌کنند خودشان سرویس کولر آبی را انجام دهند. اما این کار اگر به صورت غیراصولی انجام شود، احتمالا در اوج گرمای تابستان کولر به تعمیرات نیاز پیدا کند.

به گزارش کاماپرس به نقل از هوم سرویز، انجام سرویس کولر آبی سالی یکبار و قبل از راه اندازی آن ضروری است. این سرویس به منظور روغن کاری و بررسی سلامت قطعات مختلف ثابت و متحرک انجام می‌شود. اگر بررسی قطعات به دقت انجام نشود، بعد از 9 ماه کار نکردن و راه اندازی یکباره به کولر آسیب جدی وارد خواهد شد.

تعویض پوشال‌های کولر، سالی یک مرتبه، باید انجام شود. معمولا در مناطق گرمسیر و دارای آب غیرشرب، شوره‌ها و املاح آب پوشال‌ها را می‌پوشاند و مانع از کارکرد درست کولر می‌شود. در مناطق دیگر نیز انواع قارچ‌ها، باکتری‌ها و در کل آلودگی‌ها روی پوشال باقی می‌ماند و این موضوع مانع از جریان هوای تازه و خنک و بروز مشکلاتی برای کولر می‌شود. ضمن اینکه وجود آلودگی‌ها روی پوشال و گردش هوا موجب آلودگی هوای خانه و حتی ایجاد بیماری برای ساکنان خواهد شد.

افرادی که قصد سرویس کولر را دارند یا احساس می‌کنند کولر به درستی کار نمی‌کند، بهتر است به یک متخصص کاربلد مراجعه کنند. برخی افراد برای هزینه سرویس کولر آبی نگرانی دارند و تصور می‌کنند این کار خرج اضافه است. اما پرداخت این هزینه و مراجعه به یک کاربلد بهتر از خرابی وسیله و سنگین‌تر شدن هزینه‌ها خواهد بود. به صورت کلی برای سرویس کولر باید مراحل زیر طی شود؛

اول؛ قطع جریان برق کولر

کولر آبی بدنه‌های فلزی دارد و محیط داخلی آن‌ها دارای رطوبت است. به همین دلیل هنگام راه اندازی آن و انجام سرویس بهتر است جریان برق قطع شود تا مشکلی به وجود نیاید.

آریاک سفر

کولر آبی-کاماپرس

دوم؛ روغن کاری اجزای کولر

بعد از قطع جریان برق، باید یاتاقان کولر روغن کاری شود. به گفته اهل فن، روغن کاری باید هر دو ماه یکبار اتفاق بیفتاد. اما باید توجه داشت که یاتاقان و پروانه کولر باید روغن کاری شود و نیازی به ریختن روغن داخل موتور نیست. این کار باعث آسیب موتور کولر خواهد شد.

مرحله سوم؛ پمپ و سیستم آبرسانی بررسی شوند

بعد از روغن کاری نوبت به امتحان پمپ و سیستم آبرسانی می‌رسد. در صورتی که باد کولر گرم باشد، صدای پمپ شنیده نشود یا آب روی پوشال‌ها را نپوشاند مشکل از پمپ و شلنگ‌های آبرسانی است و باید این دو سیستم به دقت بررسی شوند.

مرحله چهارم؛ کف کولر آبی نیاز به شست و شو دارد

فردی که برای تعمیر یا سرویس کولر اقدام کرده باید کف آن را شست و شو دهد تا رسوبات سال گذشته و گرد و خاکی که از دریچه‌ها وارد شده از بین برود. این شست و شو باعث می‌شود تا کف کولر چک و از لحاظ نشتی بررسی شود.

مرحله پنجم؛ تنظیم شناور، بررسی تسمه و نصب پوشال جدید

بعد از اتمام مراحل قبلی، نوبت به تنظیم شناور است که باید مداوم جریان آب را به کولر برساند. در صورتی که این قطعه مشکلی نداشته باشد نوبت بررسی تسمه است که نازک یا آسیب دیده نباشند. سپس باید پوشال‌های جدید را نصب کرد.

تعمیر کولر آبی-کاماپرس

مرحله آخر؛ تست نهایی

بعد از سپری کردن مراحل فوق، باید اجازه داد کولر کاملا آبگیری شود. حال نوبت روشن کردن پمپ است تا  آب به خوبی از پایین به بالای دریچه‌ها منتقل شود. در این بخش نیز مجددا باید بررسی شود تا سیستم انتقال آب نشتی نداشته باشد، زیرا در صورت وجود مشکل، عملکرد قطعات الکتریکی کولر دچار مشکل خواهد شد.

اگر مشکلی وجود نداشته باشد، باید دو دریچه کولر را نصب کرد و سپس بررسی کرد که آب به درستی روی پوشال‌ها پخش شود. نکته قابل توجه این مرحله این است که آب باید پوشال را از بالا تا پایین خیس کند. در صورتی که آب در میانه راه منحرف شود، باید دریچه‌ها را بیرون آورده و کمی پوشال‌ها را جابجا کرد. قبل از روشن کردن و کارکرد کامل کولر باید اجازه داد پمپ دقایقی روشن باشد و پوشال‌ها به خوبی خیس شوند. حال نوبت روشن کردن موتور است، اهل فن توصیه می‌کنند کولر چند ساعتی کار کند تا نحوه عملکرد آن یا مشکلات احتمالی بررسی شود. در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد، فقط باید چند هفته یکبار پوشال‌ها بررسی شوند و روغن کاری صورت بگیرد.

سرویس کولر آبی را به متخصصان هوم سرویز بسپارید

در صورتی خودتام امکان انجام این کار را ندارید، برای سرویس کولر آبی باید به متخصص آن مراجعه کنید. هوم سرویز یکی از مجموعه‌هایی است که بهترین سرویس کار و تعمیرکار کولر آبی را دارد و متقاضیان می‌توانند از خدمات این مجموعه استفاده کنند. وبسایت هوم سرویز، هزینه سرویس کولر آبی را به همراه گارانتی برای آگاهی مشتریان درج کرده است.

انتهای پیام

مرتبط با : هوم سرویز
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز