رانت خواران بازار آهن چه کسانی هستند؟

لست سکند

مسئولان صنف آهن و فولاد معتقدند که اختلاف قیمت آهن و فولاد در سه مرحله کارخانه، بازار بورس و مصرف کننده موجب شده که عده ای رانت خوار با استفاده از رفتارهای سوداگرانه، افزایش قیمت چشمگیر این محصول را رقم بزنند.

به گزارش کاماپرس، فولاد به‌عنوان کالایی سرمایه‌ای و در نقش حافظ ارزش پول محسوب می شود و اگر بازار فروش این محصول در دست اهالی‌ خود بازار اعم از تولیدکننده، توزیع‌کننده و صادرکننده‌ باشد، قیمت آن براساس روندی اصولی تغییر می کند اما هماهنگ نبودن حلقه های اثرگذاری بازار فولاد موجب سوءاستفاده رانت خواران شده است.
درواقع نبود این هماهنگی موجب شده که برخی سواستفاده گران از فاصله‌ قیمتی بین کارخانه، بازار بورس و مصرف کننده بهره‌برداری کنند و رانت‌هایی نصیب این افراد شود، حمیدرضا رستگارپور، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد و فلزات تهران دراین باره می گوید: این رانت به دلیل اختلاف بین قیمت کارخانه و بازار بورس و قیمت مصرف‌کننده ایجاد شده، و افرادی که با رفتارهای سوداگرانه سرمایه خود را در این بازار می‌ریزند، از بازار ما نیستند.
رستگارپور ادامه می دهد: این سواستفاده گران عموماً کسانی هستند که از رانت‌های مختلف بهره‌مندند و ما (صنف توزیع‌کنندگان آهن و فولاد) واقعاً از هویت این افراد بی‌اطلاع هستیم.

 

پیگیری رانت خواری از وزارت صمت

راز آسمان پایتخت

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد و فلزات تهران با اشاره به اینکه حق طبیعی ماست که بدانیم اینها چه کسانی هستند، اظهار می کند: من خودم موضوع را پیگیری کردم و مکاتباتی با وزارت صمت، اتاق اصناف و دیگر مسئولان داشته‌ام که متأسفانه تا امروز پاسخگو نبوده‌اند.
به گفته رستگارپور، کسانی که این محصول را در بورس یا دیگر بازارها عرضه می‌کنند، خارج از کانال‌های قانونی فعالیت‌ می‌کنند و به این وضعیت هم عادت کرده‌اند.
علاوه بر رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد و فلزات تهران، رضا شهرستانی، عضو هیئت مدیره انجمن فولاد ایران هم از وضعیت موجود ناراضی است، او می گوید: رانت حاصل از تفاوت قیمت فولاد در بورس کالا و بازار آزاد بین ۲۵ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان است.
به گفته شهرستانی، متأسفانه این امر به دلیل سیاست‌هایی است که قیمت‌های بورس کالا را پایین‌تر از قیمت واقعی نگه داشته و منتج به ایجاد و رشد بازار دلالی شده است، به عنوان نمونه قیمت ورق فولاد در بورس کالا ببین ۶۰۰۰ تا ۶۵۰۰ تومان است، در صورتی که همین ورق بین ۹ تا ۱۱ هزار تومان به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد.
او ادامه می دهد: حدود ۱۰ میلیون ورق داریم که این اختلاف قیمت موجب شده رقم بالایی رانت ایجاد شود.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز