دود مهمترین عامل خطر آفرین در حریق ها

ساختمان و عمران

دود مهمترین عامل خطر آفرین در حریق ها به حساب می آید. در صورت عدم  مدیریت و کنترل دود، دودها و گازهای سمی بعد از حریق از  طریق پلکان ها – نورگیرها – چاههای آسانسور و کانالهای تاسیساتی به سرعت در کل بدنه ساختمان منتشر می شوند .

به گزارش کاماپرس، دود ها با مقادیر مختلفی از گرد ، الیاف ، غبار ،گاز و بخار که تابع درجه تکامل حریق می باشد همراه هستند. میزان کیفیت هوای موجود در ساختمان در کیفیت و کمیت دود تولید شده از حریق بسیار مهم است.

ولی تعداد افرادی که از مسمومیت ناشی از دود کشته‌ شده‌اند بیشتر از افرادی است در اثر سوختگی جان خود را از دست داده‌اند؛ بنابراین می‌توان دریافت که دود بسیار خطرناک‌تر از آتش است. ساختار معماری ساختمان‌ها، تاسیسات مکانیکی و الکتریکی موجود و نوع کاربری ساختمان، عوامل تعیین‌ کننده در طراحی سیستم کنترل و تخلیه دود مناسب هستند. بنابراین نیاز به سیستم کنترل و تخلیه دود در ساختمان‌های مسکونی، هتل‌ها، مراکز خرید و بیمارستان‌ها که افراد تردد دارند، بیشتر است.
ضرورت کنترل و مدیریت دود در ساختمان‌ها
در همین راستا رئیس هیات‌مدیره گروه صنعتی بستانچی گفت: یکی از مقوله‌های مهم ایمنی مربوط به مدیریت دود است؛ این واژه در کشور ما برخلاف کشورهای توسعه‌یافته، جدید است؛ اصل مدیریت دود به این مفهوم است که اگر در هر قسمت ساختمان مسکونی، اداری و تجاری حریقی اتفاق افتاد، ساکنان بدون کوچک‌ترین آسیبی از موقعیت حادثه خارج و عوامل آتش‌نشانی فرصت کافی برای اطفای حریق بدون دغدغه خفگی داشته باشند. برای ایجاد این موقعیت ایده‌آل نیازمند طراحی، محاسبات و مهندسی خاصی برای هر بخش از ساختمان هستیم.

به گزارش دنیای اقتصاد، وی در ادامه افزود: در حال حاضر این گروه خدمات مشاوره‌ای فنی و مهندسی مطلوبی به این بخش اختصاص داده و با تولید محصول ویژه برای مدیریت دود توانسته برای اولین بار به صورت تخصصی وارد این مقوله شود. وی تصریح کرد: قبل از تحریم‌ها این دستگاه‌ها از اروپا وارد کشور می‌شد که کیفیت بسیار خوبی داشتند، اما بعد از تحریم‌ها و با افزایش نرخ ارز برخی از شرکت‌های واردکننده برند‌هایی از کشورهایی مانند ترکیه، امارات، چین و تایلند وارد می‌کنند که به ‌هیچ ‌عنوان استانداردهای لازم را ندارند. نایب رئیس انجمن صنفی ایمنی و مهندسی حریق در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در صنعت ساخت‌وساز بحث ایمنی بسیار اساسی و مهم است، خاطرنشان کرد: با این وجود در کشور ما به شکل مطلوبی به بحث ایمنی پرداخته نشده است. اگرچه طی سال‌های اخیر اتفاقات مثبتی از سوی مرکز تحقیقات راه و شهرسازی و آتش‌نشانی شکل گرفته است، اما به واسطه اینکه کشور ما طی سال‌های گذشته در خصوص مبحث ایمنی فعال نبوده این تلاش‌ها کافی و جامع نیست.

آریاک سفر

وی در ادامه تاکید داشت: کشور ما در مبحث ایمنی شهری خلأهای زیادی دارد. ضوابط، قوانین و دستورالعمل‌های مبحث ایمنی در ساخت‌وساز‌های کشور کامل نبوده و به درستی اجرایی نمی‌شود. البته انجمن صنفی ایمنی و مهندسی حریق جلسات متعددی با شورای شهر تهران و ارگان‌های مربوطه داشته، اما خروجی این جلسات به‌هیچ‌عنوان رضایت‌بخش نیست. بستانچی گفت: بحث ایمنی در ساخت‌وسازها بعد از اتفاقات ناگوار چند وقتی تیتر و سوژه رسانه‌ها شده یا مسوولان به دنبال واکاوی‌های متعدد حوادث، نیم‌نگاهی به مبحث ایمنی می‌کنند؛ اما بعد از مدتی این دغدغه دچار غفلت می‌شود. وی در نهایت گفت: این مجموعه با بهره‌گیری از دپارتمان تخصصی طراحی، شبیه‌سازی و مدیریت تخلیه دود و هوای پیشرفته خود، آمادگی دارد راهکار متناسب با پروژه‌های مختلف را به صورت Total Solution مطابق به‌روزترین استانداردهای بین‌المللی و همکاری با شرکت‌های اروپایی از جمله S&P اسپانیا تهیه و ارائه کند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : گروه صنعتی بستانچی
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز