بیمه بیکاری ؛ دلیل تناقض در قانون و مبلغ پرداختی چیست؟

معاون وزیر کار از نقش سازمان برنامه و بودجه در ناچیز شدن رقم پرداختی بیمه بیکاری کرونا پرده برداشت.

به گزارش کاماپرس، پس از ماه‌ها وعده و وعید و گمانه‌زنی در مورد رقم پرداختی بیمه کرونا در نهایت رقم‌های بسیار ناچیزی به حساب متقاضیان این بیمه پرداخت شد که در بالاترین رقم به یک میلیون تومان هم نمی‌رسد!

۲۵ اسفند ماه بود که محمد شریعتمداری وزیر رفاه در توئیتر خود نوشت: «برای پیشگیری از شیوع ‫کرونا‬ و حفظ سلامت کارگران‬ مشمول ‫ قانون کار و تأمین اجتماعی‬ که شغل خود را از دست داده‌اند، ازاین‌پس برای ثبت درخواست بیمه بیکاری نیاز به مراجعه حضوری ندارند.

به‌گفته وی، به‌منظور رعایت مهلت قانونی بیمه بیکاری، کارگران مشمول می‌توانند به سامانه bimehbikari.mcls.gov.ir مراجعه کنند.»

متقاضیان پس از ثبت‌نام کد رهگیری با امکان ذخیره و چاپ دریافت می‌کنند. همچنین پیام اطلاع‌رسانی به متقاضی پس از ثبت درخواست در سامانه برایشان ارسال می‌شود و نحوه ادامه فرآیند از طریق سامانه نیز اطلاع‌رسانی خواهد شد.

آریاک سفر

در تبصره 2 قانون بیمه بیکاری آمده است: بیمه‌شدگانی که به‌علت بروز حوادث قهریه و غیرمترقبه از قبیل سیل، زلزله، جنگ، آتش‌سوزی و… بیکار می‌شوند با معرفی واحد کار و امور اجتماعی محل از مقرری بیمه بیکاری استفاده خواهند کرد.

همچنین در تبصره ب ماده 6 این قانون آمده است بیمه‌شده مکلف است ظرف (30) روز از تاریخ بیکاری با اعلام مراتب بیکاری به واحدهای کار و امور اجتماعی آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی و یا مشابه آن اطلاع دهد. مراجعه پس از سی روز با عذر موجه و با تشخیص هیأت حل اختلاف تا سه ماه امکان‌پذیر خواهد بود.

مطابق قانون میزان مقرری روزانه بیمه شده بیکار معادل (55%) متوسط مزد یا حقوق و یا کارمزد روزانه بیمه شده می‌باشد. به مقرری افراد متأهل یامتکفل، تا حداکثر (4) نفر از افراد تحت تکفل به ازاء هر یک از آنها به میزان (10%) حداقل دستمزد است، افزوده خواهد شد. در هر حال مجموع دریافتی‌مقرری‌بگیر نباید از حداقل دستمزد، کمتر و از (80%) متوسط مزد یا حقوق وی بیشتر باشد.

در قانون چه آمده است؟

درحالی که در قانون ذکر شده است که مجموع دریافتی مقرربگیر بیمه بیکاری نباید از 80 درصد متوسط مزد یا حقوق کمتر باشد که این روزها شاهد مشمولان بیمه بیکاری کرونا هستیم که گلایه های بسیاری از وضعیت پرداختی ها دارند. میزان پرداختی های بیمه بیکاری مشمولان کرونا به اندازه ای کم بوده است که در برخی موارد تا 70 هزار تومان در گزارش های میدانی گزارش شده است. طبق پیگیری از سازمان برنامه و بودجه، پرداخت بیمه بیکاری بر اساس تعداد روزهای بیکاری فرد و با تأیید سازمان تأمین اجتماعی انجام خواهد شد.

آمار پرداختی‌های بیمه بیکاری

عیسی منصوری‌، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار درباره آمارهای مختلف در پرداختی های بیمه بیکاری می گوید: آخرین آمار کل ثبت‌نام شدگان در سامانه بیمه بیکاری 840 هزار نفر است. از اسفند ماه تا کنون روند ثبت نام ها کاهشی بوده است به گونه ای که در اسفند ماه سال گذشته حدود 300 هزار نفر ثبت نام کردند،اما این تعداد در در خرداد ماه به 2800 نفر رسید که این نشان از روند کاهشی آمار بیمه شدگان دارد.

وی گفت: از مجموع تعداد ثبت‌نام شدگان، 703 هزار نفر مشمول بیمه بیکاری شدند که بر اساس نوع اعلام بیکاری اعم از اینکه به دلیل تعطیلی کارگاه بوده یا خودخواسته صورت گرفته از هم تفکیک شده‌اند. تاکنون برای 241 هزار نفر از بیکار شدگان اسفند 98 پیامک ارسال و مشمول واقع شدند که از این تعداد برای 103 هزار نفر مبلغ بیمه بیکاری واریز شده و ظرف 10روز آینده نیز برای حدود 260 هزار نفر دیگر مقرری بیمه بیکاری کرونا پرداخت می‌شود.

مبنای واریزها چه بوده است؟

منصوری در پاسخ به این پرسش که مبنای واریز مبالغ چه بوده است؟ گفت: تمایل وزارت کار این بود که پرداخت‌ها طبق قاعده قانونی و روال همیشگی صورت گیرد و تفاوتی نباشد ولی علیرغم پیشنهاد وزارت کار، سازمان برنامه و بودجه معتقد بود که چون بخش قابل توجهی از این منابع از محل بودجه عمومی اختصاص می‌یابد و از طرفی برخی افراد اگر چه بیمه بودند ولی میزان کار در ماهشان در مقایسه با افرادی که تمام وقت کار کرده و دوره زمانی اشتغالشان هم طولانی بوده آنقدر نیست که بتوانند مقرری بیمه بیکاری را کامل بگیرند لذا این تفکیک انجام شد و مجموع جمع بندی‌های صورت گرفته این شد که مبالغ متناسب با شرایط کرونا پرداخت شود ضمن آنکه بخش قابل توجهی از این افراد به سر کار بر می‌گردند.

بیمه بیکاری چه زمانی را پوشش می‌دهد؟

علاوه بر مبلغ اندک بیمه بیکاری که گلایه بسیاری از مشمولان را به همراه داشته است یکی از سوالاتی که بارها ذهن مخاطبان را درگیر می کند این است که بیمه بیکاری کرونا چه بازه زمانی راپوشش می دهد؟ افرادی که به دلایل غیرکرونایی شغل خود را از دست داده اند چگونه می توانند از مزایای بیمه بیکاری استفاده کنند؟

مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، بیمه بیکاری مشمولان ناشی از شیوع کرونا از اسفند 98 تا پایان اسفند 99 را تحت پوشش قرار داده است و این ستاد هنوز مصوب دیگری در این زمینه نداشته است. همچنین برای افرادی که به دلایل غیرکرونایی مانند پایان قرارداد, اختلاف با کارفرما و… بیکار شده و در سامانه بیمه بیکاری ثبت نام کرده اند؛ از ابتدای تیرماه پیامک ارسال می شود تا مستندات خود را در این سامانه آپلود کنند تا درخواست آنان مطابق معیارهای قانونی بررسی شود.

پایان پیام

 

نرم افزار حسابداری
آیرومارت-کاماپرس
آسیاتک
کاراپلاس-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
آریاک سفر
ایمالز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز