دلار 60 هزار تومانی و باور اشتباه زیان دیدگان بورس

بورس تهران

یک مقام مسئول در بازار سرمایه با بیان این که عده‌ای با انتظار دلار ۶٠ هزار تومانی وارد بازار شدند، این باور اشتباه را در ایجاد ضرر و زیان برای سهامداران بورس موثر دانست.

به گزارش کاماپرس، بورس این روزها در حال جان گرفتن است و تحلیل رویدادهایی که به سقوط سنگین و فرساینده بازار در سال 99 انجامید می تواند به جلوگیری از تکرار آن اتفاقات کمک کند.

دهقان دهنوی رئیس بورس در این باره با بیان اینکه افرادی که ضرر سنگینی داشتند حق دارند که صدای اعتراض خود رابه گوش همه برسانند و وظیفه ما هم این است که راهکارهای کمک به این افراد را مورد بررسی قرار دهیم تاکید کرد: اما باید توجه داشته باشیم که بخشی از سهامداران در همین مدت سود بسیار خوبی داشتند و به‌خصوص آن‌هایی که انگیزه‌های سرمایه‌گذاری بلند مدت در بازار دارند، توجهی به این فضا نمی‌کنند در واقع افرادی هستند که در همین روند نزولی شاخص با سرمایه گذاری هوشمند سود کرده‌اند و می‌کنند یا به فکر سرمایه‌گذاری بلند مدت هستند.

پیش بینی های گمراه کننده درباره قیمت دلار

بنا به اعلام ایلنا، وی ادامه دارد: در سال گذشته در کنار شدت صعود و نزول شاخص و افزایش کدهای بورسی،‌ نوسانات اقتصادی موضوع بسیار تاثیرگذار و مورد توجه برای بازارسرمایه بود. متاسفانه در ابتدای سال گذشته تا مدت زیادی انتظارات فعالان اقتصادی افزایش نرخ ارز بود و تصور می‌شد که فشارهای اقتصادی بیشتر می‌شود و براساس افزایش فشار، نرخ ارز بالاتر می‌رود.

دهقان دهنوی با اشاره به پیش‌بینی فعالان از رشد نرخ ارز گفت: فعالان مختلف، پیش‌بینی‌های مختلفی از نرخ ارز داشتند عده‌ای انتظار دلار 30 هزار تومانی را داشتند که در مقطعی، پیش بینی آنها محقق شد اما از گوشه و کنار حرف‌هایی که شنیده می‌شد این بود که قیمت دلار به 40 هزار تومان هم می‌رسد البته به طور انگشت شمار عده‌ای رقم فضایی دلار 60 هزار تومانی را هم پیش‌بینی کرده‌ بودند.

آریاک سفر

وی درباره چگونگی شکل‌گیری انتظارات اظهار داشت: یک عده از سهامداران برای مدیریت شرکت‌ها وارد بازار سرمایه می‌شوند که به عبارتی این افراد مشغول به شرکت‌داری هستند و کاری به خرید و فروش روزانه ندارند. اما عده‌ای دیگر سهامدارانی هستند که پس‌انداز اضافی دارند و برای این افراد قیمت تابلو بسیار اهمیت دارد و مدام در حال حساب سود و زیان خود هستند.

رییس سازمان بورس افزود: در کشورهای مختلف دنیا 4 بازار دارایی کلاسیک طلا، ارز، مسکن و سهام وجود دارد. وقتی مردم پس‌انداز اضافی دارند و کارآفرین نیستند که از این پس‌انداز در کسب و کار خود استفاده کنند، به سمت سرمایه‌گذاری در این بازارها می‌روند. حال در نظر بگیریم گفته شود که نرخ دلار به 40 هزار تومان می‌رسد و فرد سرمایه‌گذار هم به این احتمال افزایش نرخ ارز باور پیدا کند. به طور قطع در شرایطی که نرخ سود بانکی در حال کاهش است و فرد هم سرمایه خود را در مواجه با کاهش ارزش پول می‌بیند، سرمایه خود را از سپرده بانکی به سمت بازار دارایی هدایت می‌کند تا خود را در برابر تورم پوشش دهد.

دهقان دهنوی ادامه داد: در سال گذشته بازار ملک به حدی افزایش قیمت داشت که سرمایه‌گذار خرد نمی‌توانست برای حفظ ارزش پول خود وارد این بازار شود؛ بنابراین باید سایر بازارها را انتخاب می‌‌کرد. بدین ترتیب بسیاری‌ از سرمایه‌گذاران به سمت بازار سرمایه تمایل پیدا کردند. در این مقطع انتظارات افزایش نرخ ارز، اثر خود را بر بازار سرمایه ‌گذاشت و همچنین وقتی افراد زیادی با الگو برداری از یکدیگر وارد بازار شدند، این رفتار تشدید شد و افراد از همین رفتار سیگنال می‌گرفتند و تقاضا در این بازار افزایش پیدا می‌کرد.

اخبار مهم را بخوانید:

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز