دلار 28 هزار تومانی و ارتباط آن با چین و FATF

دلار در حالی روز گذشته – چهارشنبه 2 مهرماه 1399 – از مرز 28 هزار تومان عبور کرد که هشدارهایی درباره تداوم روند صعودی دلار مطرح شده است و گمانه زنی‌هایی درباره علت این افزایش نیز شنیده می شود اما تحلیل هایی نیز درباره وجود راهکار برای کنترل قیمت این ارز ارائه شده است که از جمله آنها پیوستن به (FATF) و آزاد شدن منابع ارزی کشور در کشورهای دوست همچون چین است.

به گزارش کاماپرس، دلار در معاملات ساعات پایانی بازار غیررسمی ارز از مرز 28 هزار تومان عبور کرد و نگرانی از تداوم روند صعودی قیمت این ارز جدی تر شده است چرا عواملی که موجب تعادل بازار ارز شوند از قدرت چندانی در برابر سیل ورود نقدینگی به این بازار برخوردار نیستند.

روزنامه شرق در گزارش یبه این موضوع پرداخته و نوشته است؛ برخی فعالان بازار می‌گویند بانك مركزی در مقاطع افزایش نرخ ارز با برنامه‌های عملیاتی خود سعی در كنترل و كاهش نرخ دلار می‌كرد؛ اما اكنون به كناری نشسته و بازار ارز را نظاره می‌كند.

برخی کارشناسان هشدار می دهند كه اگر بانك مركزیمانع عبور نرخ دلار از 29 هزار تومان نشود، جو روانی ایجاد‌شده در پی عبور نرخ دلار از 30 هزار تومان، پیامدهای مخربی بر اقتصاد کشور خواهد داشت؛ بنابراین توصیه آنها این است كه بانك مركزی ورود كرده و جلوی عبور نرخ ارز از 28 هزار تومان را بگیرد.

پیوستن ایران به (FATF) ارزهای بلوکه شده را باز می گرداند

آریاک سفر

سهراب اشرفی تحلیل گر بازار ارز در این گزارش با اشاره به وعده دوشنبه و گشایش اقتصادی كه پیش‌تر از سوی رئیس‌جمهور بیان شده بود، می‌گوید: نزدیك‌ترین تحلیل‌ها برای گشایش اقتصادی، پیوستن ایران به كارگروه ویژه مالی (FATF) بود. پیوستن ایران به FATF منجر می‌شود كه بسیاری از مشكلات ارزی كشور نیز حل شود؛ بنابراین اگر ایران به سمت این كارگروه ویژه مالی، پالس‌های مثبتی ارسال كند، می‌توان امیدوار بود تا با بهبود وضعیت صادرات كشور و بازگشت ارزهای بلوكه‌شده، بازار ارز در داخل كشور نیز سر‌و‌سامان پیدا كند و احتمالا دلار به وضعیتی بازگردد كه در سال گذشته داشت.

چین هم منابع ارزی ایران را آزاد نمی کند

او ادامه می‌دهد: اگر به FATF بپیوندیم، مراودات مالی کشورهای جهان با زمانی ‌كه در FATF نیستیم، متفاوت خواهد بود. دست‌کم كشورهای دوست، منابع بلوكه‌شده ارزی كشور را آزاد می‌كنند؛ اما اكنون كشوری مانند چین، به ‌خاطر تحریم‌ها نیست كه منابع ارزی ایران را آزاد نكرده؛ بلكه نپیوستن ایران به FATF منجر شد تا این منابع در این كشور باقی بماند. حال اگر ما به FATF بپیوندیم، می‌توانیم مراودات اقتصادی خود را به سوی كشورهای دوست ببریم و در نتیجه ثبات پولی را به كشور بازگردانیم.

اخبار مهم بازار ارز را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  بازار ارز ، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “دلار 28 هزار تومانی و ارتباط آن با چین و FATF

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز