دلار 26 هزار تومانی دوباره بورس را رونق می‌دهد

لست سکند

یک تحلیل گر اقتصادی معتقد است سیگنال هایی که از بازار ارز به بازار سرمایه می رسد-  از جمله نزدیک شدن قیمت دلار به کانال 27 هزار تومان – فروشندگان سهام را از صف خارج می کند و انرژی مضاعفی برای رشد مجدد بورس ایجاد می کند.

به گزارش کاماپرس، طی روزهای اخیر با وجود افزایش نرخ دلار در بازار غیررسمی ارز، قیمت اغلب سهام بازار بورس منفی بود و این درحالیست که پیش از این به نظر می رسید بورس قیمت های خود را با افزایش های نرخ دلار تنظیم و به عبارتی تعدیل مثبت می کند.

شاخص بورس دوباره سقف های قبلی را تجربه می کند

آیا تغییر این وضعیت و بازگشت بورس به مدار رونق با اهرم دلار را در پیش داریم یا همبستگی بین دلار و بورس از بین رفته است؟ یک تحلیل گر اقتصادی در این باره به دنیای اقتصاد گفته است:  با شرایط فعلی بازار ارز به ویژه در روز‌های آتی، افزایش نرخ ارز سامانه نیما به تبع رشد نرخ ارز در بازار آزاد می‌تواند منجر به رشد دیگری در بازار سرمایه شود. صعود پرقدرت شاخص و احتمالا سقف‌های قبلی شاخص کل بورس تهران به‌طور مجدد تجربه شود. تا زمان انتخابات آمریکا رابطه بین نرخ ارز،‌ رابطه بین قیمت‌های جهانی، تورم، رشد نقدینگی، کسری بودجه زیر سایه ترس ناشی از سیاست‌های متناقض و ریزش بازار در بین سهامداران است، اما چندان به این متغیر‌ها توجه نمی‌شود. به عقیده بنده حرفه‌ای‌‌های بازار با رسیدن دلار به نزدیکی رقم ۲۷ هزار تومان خیلی فروشنده نخواهند بود.

راز آسمان پایتخت

افزایش شانس پیروزی ترامپ و اثر آن روی بورس

علی صادقین معتقد است؛ هرچه به زمان انتخابات آمریکا نزدیک شویم در صورتی که شانس ترامپ بیشتر باشد و‌ تشدید تحریم‌‌ها هم روی دهد به دلیل رشد نرخ ارز، میزان اثر‌گذاری در EPS (افزایش قیمت نسبت به میزان تولید) و مواردی از این قبیل از منظر اسمی بازار سرمایه تحت تاثیر چنین عواملی انرژی مضاعف خواهد گرفت. این در حالی است که ارزش جایگزینی بسیاری از شرکت‌ها رشد چشمگیری خواهد داشت.بنابراین بورس از منظر افزایش نرخ ارز نه تنها آسیب نخواهد دید، بلکه می‌تواند رشد را هم تجربه کند و شرکت‌های بورسی تا این لحظه هر نوع تحریمی که قرار بوده داشته باشند را همگی تجربه کرده‌اند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار و تحلیل های مهم بازار ارز و بورس، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز