دلار 18 تا 20 هزار تومانی تحت فشار ترامپ ، تحریم  و تورم

برآوردهای کارشناسانه بیان گر این نکته است که قیمت دلار اکنون باید در محدوده 18 تا 20 هزار تومان قرار داشته باشد اما برخی عوامل از حاکم شدن این قیمت بر دلار جلوگیری می کنند.

به گزارش کاماپرس، ارزیابی و پیش بینی قیمت دلار در روزهایی که در آن قرار داریم به دغدغه مهمی برای بسیاری از فعالان اقتصادی و دیگر اقشار تبدیل شده است چرا که در حال حاضر فعالیت بنگاه ها و کسب و کارها و همچنین معیشت مردم به شکل غیرقابل انکاری به نوسانات نرخ ارز وابسته است.

یک تحلیل گر اقتصادی در یادداشتی که روزنامه دنیای اقتصاد منتشر کرده واقعیت های نرخ دلار و عوامل تاثیرگذار بر آن را زیر ذره بین قرار داده است.

نرخ تعادلی دلار اکنون بین 18 تا 20 هزار تومان است

رویا ذبیحی‌سامانی مدیرپرتفوی مشاورسرمایه‌گذاری مدبران هما در این یادداشت آورده است: بانک ‌مرکزی در گزارشی که به تازه گی منتشر کرده رشد نقدینگی در 6 ماهه اول سالجاری را معادل ۱/ ۱۷ درصد و در یک سال منتهی به پایان شهریور سال ۹۹ را  ۳۶درصد و رشد پایه پولی در یک سال اخیر را ۱/ ۲۶ درصد اعلام کرده است. همچنین حجم پایه پولی در پایان شهریور ماه ۹۹ به ۳۷۲ هزار و ۱۴۶ میلیارد تومان رسیده است.

آریاک سفر

بنابراین ضریب فزاینده در شهریور ماه امسال به عدد ۹/ ۷ رسیده که در تاریخ اقتصاد ایران بی‌سابقه است. در واقع هر ۱۰۰ ریالی که بانک‌مرکزی خلق می‌کند، در طول یک سال به ۷۹۰ ریال نقدینگی تبدیل می‌شود.

روش‌های مرسوم استخراج نرخ برابری ارز که عمدتا مبتنی بر تورم و نقدینگی است شامل روش‌های «قدرت برابری خرید» و «رویکرد پولی» است. به اعتقاد کارشناسان برآورد نرخ دلار تعادلی از روش‌های فوق بیانگر نرخ در حدود ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان است.

همان گونه که شرایط بازار نشان می‌دهد رویکرد‌های فوق در شرایط حاضر بیانگر واقعیت‌های بازار ارز در ایران نیست و به‌نظر باید عوامل دیگری را نیز مدنظر قرار داد. سیاست‌هایی مانند تثبیت نرخ، چند نرخی کردن بازار، مداخله در بازار، تحریم‌ها و نظایر آن،‌ عدم تعادل در عرضه و تقاضای ارز،‌ منابع ارزی در دسترس و عدم قطعیت‌های سیاسی و انتظارات از جمله عوامل دیگر موثر بر بازار هستند.

اخبار مهم را بخوانید:

پیروزی ترامپ یا بایدن با دلار چه می کند؟

وی در بخش دیگری از این یادداشت نوشته است: عامل مهمی که در کوتاه‌مدت جهت انتظارات و تقاضای ارزی ناشی از آن را رقم می‌زند انتخابات آینده ایالات‌متحده است. انتخاب بایدن، امید به توافق با آمریکا، رفع تحریم‌ها، کاهش انتظارات تورمی و برگشت ثبات به اقتصاد ایران را افزایش می‌دهد، موجب ثبات نرخ ارز و حتی کاهش آن به سمت اعداد تعادلی می‌شود.

اما با انتخاب ترامپ، ناامیدی از بهبود شرایط آتی و ریسک سیاسی افزایش پیدا کرده و ادامه اوضاع بد اقتصادی، از جمله تراز تجاری منفی، عدم دسترسی به منابع ارزی و ممکن نبودن صادرات نفت و کاهش امید به توافق، موجب رشد نرخ ارز می‌شود.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “دلار 18 تا 20 هزار تومانی تحت فشار ترامپ ، تحریم  و تورم

  1. رضا گفته:

    یعنی خوب خودتان برای این حرفهایتان خنده تان نمیگیرد،توجیه خوب میکنید ولی اشاره ای به نقش کسانی که در این تنش افرینی وخیانت به ایران وایرانی دخیل اندنمیکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز