دلار 15 هزار تومانی نیامده کمر بورس را شکست

ریزش‌های هفته قبل و این هفته بورس تا حدودی غافلگیرکننده بود اما بررسی علل این ریزش ها نشان می دهد سیگنال هایی که دولتمردان درباره سقوط نرخ دلار به قیمت های پائین‌تر داده‌اند – مثل 15 هزار تومان که رئیس دولت مطرح کرد-  نقش غیرقابل انکاری در ریزش های کمرشکن اخیر بازار سرمایه ایفا کرده است.

به گزارش کاماپرس، بعد از اصلاح  دراز مدت و فرساینده بازار سهام در ماه های مرداد، شهریور ، مهر و آبان از اواسط آذرماه شاهد روند نسبتا متعادل بورس بودیم اما این روند زمستان متوقف شود و خصوصا در دو هفته اخیر بورس وارد فاز ریزشی سنگین دیگری شده است که نقطه پایان آن هنوز مشخص نیست.

شوک بورسی ها از وعده دلار 15 هزار تومانی رئیس دولت

کارشناسان درباره علت نزولی شدن شدید قیمت ها در بازار سهام نظریه های مختلفی ارائه کرده اند اما یک نکته مورد توافق تمام کارشناسان است؛ دولتمردان با اظهاراتی که درباره دامنه احتمالی سقوط نرخ دلار مطرح کرده‌اند خواسته یا ناخواسته سیگنال های منفی به بورس ارسال کرده و این بازار را با شوک هماهنگ شدن با قیمت‌های پائین دلار مواجه کرده‌اند.

دنیای اقتصاد در گزارشی به این موضوع پرداخته و در بخشی از این گزارش در تحلیل علت ریزش بورس نوشته است ؛ نوک پیکان علل ریزش بورس را به طور مستقیم می توان به سوی دولت نشانه گرفت به این معنی که وقتی رییس جمهور وعده دلار ۱۵ هزار تومانی هم‌زمان با آزاد‌سازی دارایی‌های بلوکه شده در کره‌‌جنوبی را داد، هر چند بدون محاسبه و توجیه اقتصادی، تمام محاسبات فعالان اقتصادی به هم ریخت.

آریاک سفر

در واقع می‌توان گفت فعالان بازار بورس نیز از مطرح شدن احتمال سقوط دلار به محدوده 15 هزار تومان دچار سردرگمی شدند چرا که  از دیدگاه بسیاری از آنها قیمت اغلب سهام ها در بورس با دلار حدود 20 تا 22 هزار تومانی هماهنگ بود و ریزش دلار به کانال های زیر 20 هزار تومان، به معنی از دست رفتن ارزندگی بسیاری از سهام ها بود. همین امر موجب شتاب گیری فروش سهام قبل از به حقیقت پیوستن سقوط دلار شد و ریزش های کمر شکن اخیر بورس را رقم زد.

یک نظر متفاوت درباره ریزش های سنگین بورس 

البته عقاید متفاوتی نیز در این زمینه مطرح شده است. برای نمونه مشهوری‌نژاد، کارشناس بازار بورس معتقد است افت نرخ دلار به کانال های پائین تر از ۲۰ هزار تومان امکان پذیر نیست و نرخ اسکناس آمریکایی برای حداقل یک‌سال در ارقام نزدیک به ۲۵ هزار تومان باقی خواهد ماند.

وی با رد ارتباط ریزش های سنگین اخیر بورس با نرخ دلار به دنیای اقتصاد گفته است: سقوط این روزهای شاخص‌‌های‌بورس به دلیل افت قیمت دلار نیست بلکه این ریزش ها به دلیل موج آخری است که سهامداران کلافه از وضعیت بورس به قصد خروج از بازار، اقدام به فروش سهام می‌کنند. به عقیده این کارشناس بورسی، بازار سهام نیز پس از مدتی با کف‌سازی مجدد در روند صعودی قرار خواهد گرفت.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم بورس، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
همراه مکانیک-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
آریاک سفر
آیرومارت-کاماپرس
آسیاتک
ایمالز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز