دلار دولتی مقصر کمیاب شدن روغن است

بعضی از کارشناسان اقتصادی معتقدند دلار دولتی مقصر اصلی کمیابی و افزایش قیمت روغن نباتی است.

به گزارش کاماپرس، در یکی دو ماه گذشته روغن نباتی با کمبود ناگهانی و البته با افزایش قیمت زیادی روبرو شد. مسئولان از نبود مواد اولیه و اختصاص نیافتن ارز دولتی گفتند و بعضی از فروشگاهها هم برای فروش روغن مردم را به خرید تن ماهی و رب مجبور کردند. حالا و بعد از فروکش کردن تب و تاب نبود روغن و توزیع روغن نباتی در فروشگاهها، بعضی از کارشناسان از دلایل اصلی این کمیابی و افزایش قیمت آن می گویند.

ارز دولتی روغن را نایاب کرد

محمد حسین حداد خداپرست عضو بازنشسته هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد که سالیان طولانی در زمینه روغن کار کرده است، معتقد است ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی و تحریم ها، باعث صادرات بیش از اندازه محصولات روغنی به خارج از کشور شده است.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید

آریاک سفر

او در این باره می گوید:« در حال حاضر کمبود روغن به لحاظ تولید وجود ندارد اما بخش اعظم این روغن صرف تولید محصولاتی با فراورده‌های روغنی از جمله پنیر پیتزا شده و بعد از آن به کشورهای همسایه از جمله افغانستان صادر می شود.»

خدا پرست در ادامه به ایسنا می گوید:« پایین بودن ارز دولتی در مقایسه با قیمت آزاد دلار موجب افسار گسیختگی در صادرات محصولات روغنی شده است، در نتیجه کارخانه دار داخلی تولید خود را برای صرفه اقتصادی به کارخانه های تولید محصولات روغنی می فروشد.»

روغن باید کوپنی شود

به گفته خداپرست برای اینکه از این مشکل رهایی یابیم باید روغن به نرخ دولتی به صورت کوپنی در بین مردم توزیع شود . او در ادامه می گوید:« مابقی تولید کنندگان محصولات روغنی نیز برای تولید و صادرات خود از ارز آزاد استفاده کنند تا مردم ضرر نکنند. کشورهای افغانستان، عراق، ترکیه و پاکستان از مشتریان اصلی محصولات روغنی ایران هستند. همه این محصولات به چند برابر قیمت در این کشورها به فروش می رسد که برای تولیدکننده مقرون به صرف است.»
او در پایان می گوید:« کسری روغنی در کشور نیست و در صورتی که جلوی صادرات گرفته شود بخش اعظم مشکلات روغن داخلی حل می شود.»

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز