دلار در کانال حساس 26 هزار تومانی ؛ 2 دلیل برای صعود، 1 دلیل برای سقوط

قیمت دلار روز گذشته در ساعت های پایانی معاملات افزایش یافت و به نیمه کانال 26 هزار تومان نزدیک شد. جهش 700 تومانی دلار در یک روز طی دو هفته اخیر بی سابقه بود و این جهش می تواند به دو دلیل امروز نیز تکرار شود.

به گزارش کاماپرس، روز گذشته – سه شنبه 11 آذرماه 1399 – دلار تا ساعت های عصرگاهی تحت تاثیر اخبار ترور دانشمند هسته ای کشورمان با رشد نسبتا متعادل حدود 300 تومانی مواجه شده بود اما عصر دیروز روند صعودی قیمت‌دلار شتاب گرفت و در پایان معاملات روز گذشته دلار در قیمت 26 هزار و 400 تومان بسته شد.

به نظر می رسد طرح مجلس در الزام دولت به لغو اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و نگرانی های حاصل از آن موجب شد دلالان بر موج این نگرانی سوار شوند و قیمت‌دلار را در بازار غیررسمی ارز افزایش دهند.

البته برخی فعالان بازار رشد قیمت حواله درهم به بالای ۷هزار و ۲۰۰ تومان را زمینه‌ساز رشد قیمت‌دلار می دانند اما ناگفته پیداست که رشد درهم نیز بیش از آن که دلایل بنیادی داشته باشد بر اثر نوسان هایی اتفاق می افتد که اخبار سیاسی ایجاد می کنند.

امروز برخی فعالان بازار ارز بازار را صعودی می دانند و دو دلیل برای تداوم روند صعودی ذکر می کنند. دلیل اول فضای سیاسی کشور است که همچنان در آن تنش بین مجلس و دولت بر سر طرح دیروز مجلس – الزام دولت به لغو اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی – به چشم می خورد. دولت به صراحت مخالف این طرح بود و مجلس با وجود مخالفت دولت این طرح را تصویب کرد. این دو دسته گی بین دولت و مجلس دغدغه هایی ایجاد می کند که پیام آن برای بازار، رشد عوامل بی ثبات کننده بازار است.

آریاک سفر

اخبار مهم مرتبط را بخوانید:

دلیل دومی که فعالان بازار ارز برای صعودی بودن دلار عنوان می کنند کند شدن روند فروش دلارهای خانگی با توجه به خیز مجدد دلار است. به باور آنها، با ورود دلار به کانال 26 هزار تومان صاحبان دلارهای خانگی به امید رشد مجدد قیمت در تصمیم خود برای فروش دلار تجدید نظر کرده و عرضه‌دلار در بازار کاهش می یابد که این می تواند عاملی برای گران شدن اسکناس آمریکایی باشد.

طرفداران نظریه سقوط‌دلار در بازار نیز برای سقوط دلار یک دلیل مهم دارند. به باور آنها هیچ عامل بنیادی محکمی از افزایش قیمت‌دلار حمایت نمی کند و نوسان های افزایشی دلار تحت تاثیر اخبار سیاسی قدرت حفظ ارز آمریکایی را در کانال های بالا ندارند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم بازار ارز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

3 دیدگاه برای “دلار در کانال حساس 26 هزار تومانی ؛ 2 دلیل برای صعود، 1 دلیل برای سقوط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز