دلار به 3 دلیل به زیر 20 هزار تومان سقوط می‌کند + نمودار

نرخ دلار امروز یکشنبه 5 بهمن ما با 150 تومان افزایش به 23400 تومان رسید اما یک کارشناس اقتصادی با ارائه دلایلی پیش بینی می کند دلار به زیر 20 هزار تومان سقوط خواهد کرد.

به گزارش کاماپرس، نرخ‌دلار بعد از چند روز نزول در 5 روز منتهی به تحلیف بایدن و افت تا کانال 21 هزار تومانی از روزی که بایدن قسم ریاست جمهوری خورد به مدار گرانی برگشت و امروز نیز 150 تومان در کانال 23 هزار تومانی بالا رفت.

با وجود گرانی چند روز اخیر دلار فعالان بازار ارز از کاهش تقاضا در این بازار خبر می دهند و برخی کارشناسان اقتصادی نیز نسبت به بالا بودن ریسک خرید دلار در قیمت های بالای 20 هزار تومانی به مردم هشدار می دهند.

احسان سلطانی پژوهشگر اقتصادی نیز در کانال خود سه دلیل عمده برای کاهش نرخ‌دلار مطرح کرده و پیش بینی کرده است که دلار به زیر 20 هزار تومان سقوط کند.

1. کاهش حجم تقاضای سرمایه ای‌دلار و افزایش عرضه دلارهای خانگی به بازار

آریاک سفر

بر اساس ارزیابی های این کارشناس اقتصادی حجم اسکناس دلار نزد مردم از ۲۰ به ۴۰ میلیارد دلار رسیده است. این موضوع نشان دهنده کاهش شدید تقاضای دلار به عنوان کالای سرمایه ای بوده و از طرفی طرف عرضه را در بازار ارز سنگین تر کرده است.

2. قوت گرفتن بازگشت 10 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به کشور

بنا به گفته سلطانی، بیش از ۱۰ میلیارد دلار توسط صادرکنندگان به داخل کشور بازنگشته و یا احتکار شده است. به این ترتیب می توان پیش بینی کرد که این دلارها با افق کم تنش تر شدن روابط بین ایران و آمریکا و آرام شدن بازارها به کشور بازگردد و طرف عرضه را در بازار ارز سنگین تر کند.

3. احتمال آزاد شدن منابع ارزی بلوکه شده و افزایش درآمدهای ارزی

طبق تحلیل این کارشناس اقتصادی حجم منابع ارزی بلوکه شده ایران حدود ۲۰ میلیارد دلار است. از طرفی رئیس کل بانک مرکزی هم از آزاد شدن بخشی از این منابع سخن گفته است. سلطانی در کانال خود نوشته است که هر چند رفع تحریم ها زمان لازم دارد، اما فشار تحریم ها رو به کاهش و درآمدهای ارزی رو به افزایش است.

سلطانی با ارائه این تحلیل در کانال خود پیش بینی کرده است تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ قیمت‌دلار به زیر ۲۰ هزار تومان برسد و پس از آن نیز روند نزولی داشته باشد.

بانک مرکزی مخالف سقوط دلار است؟

به باور وی، همه شاخص های اقتصادی (تورم، عرضه و تقاضا، قدرت خرید، رشد پول و حتی نقدینگی) دلالت بر قیمت‌دلار زیر ۱۵ هزار تومان دارد، اما مقاومت خصولتی ها – بخش های دولتی و دارای نفوذ در اقتصاد که ظاهر بخش خصوصی دارند –  مانع از واقعی شدن نرخ‌دلار شده است.

سلطانی همچنین با طرح این موضوع که اگر بانک مرکزی اجازه دهد سقوط دلار با سرعت بیشتری همراه می شود اظهار کرد: قیمت کالاها با توجه به قیمت میانگین 6 ماهه‌دلار  در ماه های آینده کاهش خواهد یافت.

وی همچنین تصریح کرد: بازی سفته بازی ارزی به پایان رسیده و به تبع آن بازارهای سهام، مسکن و دارایی ها روندهای نزولی-رکودی را در پیش خواهد داشت.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

4 دیدگاه برای “دلار به 3 دلیل به زیر 20 هزار تومان سقوط می‌کند + نمودار

  1. احمدی گفته:

    بنام خدا
    اگر قیمت دلار زیر 20 هزار تومان نیامد از مردم بخاطر پش بینی اشتباه خود عرض خواهی کن

  2. سعید گفته:

    پیش بینی بنده بعنوان یک فقدکارشناس قیمت دلار بالاتر نمیره و روی همین قیمتها بازی می کنه.تمام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز