دفتر مشق را هوشمندانه انتخاب کنید

دفتر مشق
لست سکند

از بعضی‌ دفترها خاطره‌ی خوشی نداریم مثل دفترِ مدرسه، وقتی که خطایی می‌کردیم و ما را به آنجا تبعید می‌کردند و گوشمالی می‌دادند. بعضی دفترها هم آنقدر بزرگ هستند که نمی‌شود آنها را، یا بهتر بگویم آنجا را خرید، ولی می‌شود داخلشان صف کشید و کارها را انجام داد یا انجام نداد. مثل دفترهای بزرگ و شیک برخی ادارات.
به گزارش کاماپرس، اما طرف صحبت امروز ما دفترهایی هستند که خریدنی هستند و زیر بغلی. از همان‌هایی که وقتی برادر یا خواهر کوچکترمان دور از نگاه ما در یک چشم برهم زدنی، جلدش را می‌کندند و زحمت خطی خطی کردن بیش از ۱۰ صفحه‌اش را در لحظه بر عهده می‌گرفتند. خوب فکر کنم حدس زدن نمی‌خواهد دیگر منظورم دفتر مشق و دفتر تمرین است.

فاکتورهای بسیاری وجود دارد که با توجه به آن می توان بهترین و مناسب ترین دفتر مشق را خریداری کرد. مهمترین ویژگی های یک دفتر مشق خوب عبارتند از :
1. وزن
وزن دفتر مشق با توجه به تعداد برگه و گرماژ کاغذ مصرفی در تولید آن متقاوت است. پس این موارد را هنگام خرید در نظر بگیرید. چرا که هر چه تعداد برگه ها کمتر باشد، دفتر سبک تر است و حمل آن راحت تر و به همان میزان صدماتی که ممکن است به کودکان وارد شود، کمتر است

2. تعداد برگه
همانطور که پیش از این گفته شد، هر چه تعداد برگه های دفتر بیشتر باشد، دفتر وزن بیشتری خواهد داشت و کیف مدرسه دانش آموزان نیز سنگین تر می شود. بنابراین بهتر است برای دفتر مشق، دفتری که تعداد برگه های آن کمتر است را انتخاب کنید تا علاوه بر آنکه سبک است، کهنه شدن دفتر یا تکراری شدن طرح و رنگ آن فرزندتان را دلزده نکند.

3. نوع کاغذ مصرفی 
به گزارش ایسنا، همانطور که در ابتدای این مطلب گفته شد، گرماژ کاغذی که در تولید دفتر به کار گرفته می رود، یکی از فاکتورهای تاثیرگذار بر وزن دفتر است. بهتر است هنگام خرید اطلاعات دفاتر را مطالعه کنید و دفترهایی که از کاغذهای با گرماژ تا حداکثر 70 یا 80 گرم تولید شده است را در الویت خرید خود قرار دهید.

راز آسمان پایتخت

4. نوع خط کشی
خط کشی دفتر مشق شکل های مختلفی دارد که بهترین شکل آن مدل خط ممتد یا مدل خط نقطه ای است که راحت ترین شرایط نوشتن را برای دانش آموزان خصوصا در پایه های ابتدایی فراهم می کند.
5. تعداد و فاصله خطوط
تعداد خطوط دفتر مشق با توجه به فاصله خطوط از هم، سایز دفتر و حاشیه بالا و پایین آن متغییر است. هرچه فاصله خطوط کمتر باشد به همان نسبت تعداد خط های دفتر بیشتر می شود که بهتر است از این نوع دفترها برای دانش آموزان تهیه نشود. چرا که نوشتن و خواندن را سخت کرده و چشم در طولانی مدت خسته می شود.
6. سایز
معمولا دفاتر مشق یا دفتر فارسی در سایز B5 و وزیری تهیه می شوند. چرا که مناسب و کاربردی ترین ابعاد را برای قرار گرفتن در هر کیف دستی یا کوله پشتی داشته و علاوه بر آن به راحتی قابل حمل است.
7. نوع صحافی
در نظر داشته باشید که نوع صحافی تاثیر مستقیمی بر ماندگاری دفتر و راحت بودن حرکت دست هنگام نوشتن دارد. دفترهای سیمی علاوه بر اینکه راحت تر ورق می خوردند، هنگام کندن برگه نیز سایر برگه ها پاره نمی شوند و انتخاب خوبی برای دفتر مشق هستند. فراموش نکنید که دفاتر سیمی (فنری) دوبل ازدفاتر تک سیمی مقاوم تر هستند. همچنین برخی از دفترهای جلد مقوایی نیز به دلیل صحافی چسبی و پرفراژ آن گزینه بسیار خوبی برای دفتر مشق هستند. چرا که به دلیل نوع خاص صحافی شان به صورت 180
8. فرم صحافی
اگر دقت کرده باشید، فرم صحافی بیشتر دفاتر به صورت عمودی است. اما این بین مدل های مختلفی از دفاتر وجود دارد که تولیدکنندگان برای ایجاد تنوع در محصولات خود از فرم افقی نیز استفاده کرده اند و دفتر از بالا باز می شود.
9. جنس جلد
اگر می خواهید یک دفتر بادوام برای مشق دانش آموز خود تهیه کنید، دفترهای با جلد پلاستیکی انتخاب بسیار مناسبی هستند. چرا که نه تنها پاره نمی شود و دوام بالایی دارد، بلکه در صورت کثیف یا آلوده شدن با یک دستمال نمدار به راحتی تمیز می شود.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : پاپکو
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز