دست و دل بازی بانک ها در پرداخت وام قرض الحسنه به کارمندان خود!

منابع قرض الحسنه بانک ها باید به صورت عادلانه بین متقاضیان توزیع شود اما بررسی ها حکایت از آن دارد که بانک ها در پرداخت وام های قرض الحسنه به کارمندان خود دست و دل بازتر عمل می کنند.

به گزارش کاماپرس، اگر برای دریافت وام قرض الحسنه به بانک ها مراجعه کرده باشید پاسخی که بسیار تکرار می شود نبود منابع کافی است. در برخی بانک ها درخواست شما ثبت می شود و باید ماه ها و سال ها در انتظار پرداخت وام قرض الحسنه ای باشید که مبلغ آن هم چندان قابل توجه نیست و گره ای از مشکلات باز نمی کند. اما آیا این وضعیت برای کارمندان و کارکنان خود بانک ها هم وجود دارد؟

روزنامه فرهیختگان در گزارشی به این موضوع پرداخته و در بخشی از این گزارش می خوانیم؛ قرض‌الحسنه در ایران مسیری طولانی را طی کرده و پس از تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا به‌عنوان یکی از نوآوری‌های این قانون مطرح شده است. این ابزار که ابتدا از صندوق‌ها آغاز شد و با تاخیر به نظام بانکی ورود پیدا کرد، در اصل واسطه‌ای بین پس‌اندازکننده‌ای است که به سود پس‌انداز خود نیاز نداشته و از آن طرف وام‌گیرنده‌ای که توان پرداخت سود وام خود را ندارد.

6 هزار میلیارد تومان  وام قرض‌الحسنه بانک‌ها به کارمندان خود

آریاک سفر

سپرده‌های قرض‌الحسنه شامل سپرده‌های جاری و پس‌اندازی است که افراد با نیت‌های خیرخواهانه و بدون دریافت سود بالا در بانک‌ها قرار داده و از آن طرف در قالب تسهیلات به نیاز‌های ضروری مردم ازقبیل ازدواج، خرید مسکن و… تعلق می‌گیرد. با همه اینها اما به‌نظر می‌رسد همانند بسیاری از مفاد دیگر در «قانون عملیات بانکی بدون‌ربا»، قرض‌الحسنه نیز با چالش‌هایی روبه‌رو است. اولا سپرده‌های قرض‌الحسنه سهم چندانی در ارائه تسهیلات بانکی نداشته و از سویی دیگر بخشی از این سپرده‌ها برخلاف قانون در قالب تسهیلات در اختیار کارمندان و کارکنان بانک‌ها قرار می‌گیرد. براساس آمار ارائه‌شده در جدول (1) و بررسی صورت‌های مالی 17 بانک خصوصی و دولتی (صورت‌های در دسترس) نشان می‌دهد که مانده تسهیلات اعطایی بانک‌ها به کارکنان خود در پایان سال مالی 98 درحدود 6 هزار و 368 میلیارد تومان است.

این اتفاق نه‌تنها برخلاف ضوابط بانکی اتفاق افتاده است، بلکه محاسبه‌ها نشان می‌دهند این رقم، 15 درصد از کل تسهیلات قرض‌الحسنه اعطایی 17 بانک مورد بررسی را شامل می‌شود. به‌عبارت دیگر 15 درصد از تسهیلاتی که طبق قانون باید به نیاز‌های ضروری مردم در قالب وام ازدواج، مسکن، اشتغال و… پاسخ دهد، به مازاد نیاز کارکنان بانک‌ها پاسخ داده است. البته به‌نظر می‌رسد از بین 17 بانک ذکرشده تنها چهار بانک خاورمیانه، کارآفرین، سامان و پست‌بانک هستند که از محل منابع قرض‌الحسنه خود تسهیلاتی به کارکنان اعطا نکرده‌اند. بانک سرمایه نیز در صورت مالی خود به‌طور واضحی مشخص نکرده که آیا تسهیلاتی از این محل به کارکنان خود ارائه داده است یا خیر!

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری
ایمالز
کاراپلاس-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
آسیاتک
آریاک سفر
آیرومارت-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز