در چه مواردی ترخیص موقت کالا در گمرک انجام می‌شود؟

لست سکند

ترخیص موقت روشی گمرکی است که طی آن، واردکنندگان می‌توانند بدون پرداخت حقوق گمرکی و عوارض، کالاهایی مشخص را برای مدت زمان محدودی وارد کشور کنند. این کالاها پس از اتمام مدت مشخص، دوباره از کشور خارج خواهند شد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازرگانی خارجی، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، هدف از واردات این کالاها می‌تواند شرکت دادن در نمایشگاه‌های بین المللی باشد. در برخی موارد نیز نیاز به ورود دستگاه‌های فیلم‌برداری و عکس‌برداری هوایی و فیلم‌های همراه آن‌ها است که پس از ارائه موافقت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح این دستگاه‌ها بعد از ترخیص موقت ، برای مدتی مشخص وارد کشور می‌شوند.

البته ترخیص موقت کالا از گمرک، گاهی قوانین پیچیده‌ای دارد که ممکن است هرکسی از پس آن‌ها برنیاید. در واقع، نیاز به ترخیص‌کاران حرفه‌ای مسلط به قوانین حس می‌شود؛ چراکه مجوزهایی باید از سازمان‌های مختلف اخذ شوند و بسیاری از مراحل باید با کارشناسی جلو بروند. در ادامه کاماپرس مراحل ترخیص موقت کالا از گمرک را بیشتر بررسی می‌کند؛

کدام کالاها ترخیص موقت می‌شوند؟

دستگاه‌های مطالعات علمی، آموزشی، تربیتی، فنی و مهندسی نقشه‌برداری، دستگاه‌های سدسازی، اسکله سازی، لایروبی، راه‌سازی، حفاری، استخراج و اکتشاف و پروژه‌ها و طرح‌های خاص، دستگاه‌های مناسب برای نصب و سوار کردن کارخانه‌ها و تاسیسات صنعتی و نظایر آن، وسایل و لوازم امدادی به منظور کمک‌های بشر دوستانه، هواپیما برای امور خدماتی از قبیل سم‌پاشی و مسافری، ظروف و لفاف‌های آماده برای بسته‌بندی کالاهای صادراتی و حتی دام برای تعلیف از مواردی هستند که می‌توانند به صورت موقت از گمرک ترخیص شوند.

راز آسمان پایتخت

ترخیص بدون عوارض گمرکی

رویه ورود موقت برای پردازش، فرایندی گمرکی است که کالا می‌تواند به طور موقت به قلمرو گمرکی وارد شود تا ساخته، تکمیل، تعمیر شده و سپس صادر شود.

اجازه ورود موقت برای پردازش فقط به کارخانجات و واحدهای تولیدی دارای پروانه داده خواهد شد. این سیستم، که با نام A.T.A نیز شناخته می‌شود، ورود موقت کالاها را به صورت آزادانه و بدون پرداخت عوارض، مجاز می‌کند.

در واقع، این اصطلاح، از ترکیب دو اصطلاح Admission Temporaire وTemporary Admission ساخته شده است.

کالاها تحت پوشش سند واحدی با عنوان A.T.A قرار می‌گیرند و از قبل با انجام چند عملیات و امتیازات ارزش آن‌ها توسط سیستم بین المللی تضمین می­‌شوند و از پرداخت هر گونه حقوق و عوارض گمرکی معاف می‌شوند.

البته، نباید فراموش کرد که ورود کالا به روش ترخیص موقت به همین سادگی نیست و مراحل خاص خود را دارد که در ادامه شرح داده می‌شوند؛

کالای ورود موقت باید ارزیابی شود

کالا پس از اینکه به گمرک اظهار شد، ارزیابی می‌شود و در واقع، مشخصات آن باید با اسناد تطبیق پیدا کند؛ چون هنگامی که زمان خروج همین کالا فرا می‌رسد، باید مشخصات آن با مشخصاتش هنگام ورود تطابق پیدا کند. پس ارزیابی می‌شود تا مشخصات دقیق آن از جهت شناخت به هنگام خروج به طور کامل در اظهارنامه قید شود.

گفتنی است در برخی موارد، قسمتی از کالای وارد شده پلمپ می‌شود زمان صادر شدن کالا به مبدا کلیه پلمپ‌ها چک و تطبیق با اسناد ورودی می‌شوند.

این‌ها همه بدان معناست که کالاها بعد از ترخیص موقت ، باید وضعیت خود را حفظ کنند و هیچگونه تغییری نداشته باشند. البته تعمیر، نگهداری و اقداماتی برای حفظ کالاها از این قاعده مستثنی هستند. همچنین اگر اقداماتی روی کالا برای اطمینان از انطباق آن انجام شود نیز، قابل چشم‌پوشی است.

کالا وارده باید ضمانت بازگشت داشته باشد

مقامات گمرکی جهت اطمینان از برگشت کالای واردات موقت، وجهی را به عنوان تضمین از واردکننده مطالبه می‌کنند. که این ضمانت کالای واردات موقت به منظور خروج به صورت نقدی یا بانکی یا سفته است.

مدت زمان قانونی توقف کالای ورود موقت چقدر است؟

مدت توقف کالاها با توجه به هدف ورودشان مختلف است، در نتیجه نمی‌توان یک مدت مشخص را برای تمامی کالاهای ورود موقت معین کرد اما برای مثال کالاهایی که برای شرکت در نمایشگاه وارد می‌شود، برای یک ماه و دستگاه‌هایی که برای احداث نیروگاه و ساختن تاسیسات وارد می‌شوند نیاز به مدت زمان بیشتری دارد. در بدو ورود به گمرک، مدت زمان توقف کالا مشخص و در پروانه گمرکی قید می‌شود.

گفتنی است مهلتی که برای پروانه ورود موقت در نظر گرفته می‌شود، به تقاضای ترخیص‌کار یا صاحب کالا قابل تمدید است. البته این هشدار، قابل توجه است که که در صورتی که طبق مهلت مقرر کالای ورود موقت از کشور خارج نشود، مشمول مقررات قاچاق می‌شود!

ترخیص موقت را بی‌دردسر تجربه کنید

آنطور که به نظر می‌رسد، پروانه ورود موقت کالا یا پرداخت عوارض تنها در اختیار برخی شرکت‌های معتبر قرار می‌گیرد. از این رو، ترخیص با کمک یک شرکت ترخیص‌کار حرفه‌ای یک راه آسان برای ترخیص موقت کالای مورد نیاز است.

شرکت گروه بازرگانی راد با دقت و توجه به افراد کمک می‌کند تا بدون هیچگونه نگرانی، کالای خود را از مرزهای بین المللی عبور دهند و ترخیص موقت را به سرانجام برسانند.

مشاورین این شرکت، توضیحات لازم را به افراد ارائه داده و آن‌ها را با ریسک‌های کار آشنا می‌کنند. علاوه بر این، شرکت گروه بازرگانی راد امور بیمه را نیز تحت نظر داشته و کالاها را بیمه‌ می‌کند.

گروه بازرگانی راد درباره تمامی امور بازرگانی از قبیل ثبت سفارش کالا، ترخیص کالا، حمل و نقل هوایی و زمینی کالاها و واردات و صادرات، راهنمایی لازم را ارائه می‌دهد.

انتهای پیام

 

مرتبط با : گروه بازرگانی راد
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز