درمان بواسیر(هموروئید) با لیزر چگونه انجام می شود؟

کلینیک آنیل-کاماپرس

معمولا رگهای واریسی در مقعد را هموروئید می نامند. خون از طریق سرخرگ ها به مقعد می رسد و از طریق سیاهرگ ها به قلب باز می گردد. هنگامی که گردش خون به هر دلیلی مختل می شود، فشار داخلی رگ ها به تدریج افزایش می یابد و باعث پیچ خوردگی و گشاد شدن آن ها (واریس) می شود.

به گزارش کاماپرس به نقل از کلینیک آنیل، جراحی هموروئید با لیزر معمولاً برای هموروئید درجه 3 و 4 انجام می شود که در ادامه به درمان بواسیر با  لیزر می پردازیم.

هموروئید شبکه ای از عروق است که در بدن نزدیک مجرای ادرار قرار دارند. اگر فشار بیش از حد به این ناحیه یعنی مقعد وارد شود، سیاهرگ های این ناحیه در اثر فشار وارده ملتهب و برجسته می شوند و در نهایت به صورت امتداد گوشتی از ناحیه مقعد خارج می شوند. به این عارضه هموروئید می گویند. بواسیر یا هموروئید ممکن است علل مختلفی داشته باشد و یکی از شایع ترین بیماری ها در جامعه است. در این مطلب در مورد بواسیر و روش های درمان بواسیر با لیزر صحبت می کنیم.

بسیاری از افرادی که از بواسیر رنج می برند از درد ناشی از جراحی هموروئید بسیار می ترسند، اما امروزه با استفاده از روش های نوین پزشکی و لیزر هموروئید، سایر بیماران از درمان این عارضه هراس دارند.

همه بیمارانی که بواسیر را چه با جراحی و چه با لیزر درمانی درمان می کنند باید به نکاتی که باید بعد از آن انجام شود تا به روند بهبودی سریعتر برسند توجه ویژه ای داشته باشند. مراقبت های بعد از درمان هموروئید با لیزر یکی از اصلی ترین دلایلی است که منجر به عدم عود و بهبود کامل هموروئید خواهد شد.

آریاک سفر

علل ایجاد هموروئید

برخی از عوامل ایجاد بواسیر عبارتند از:

  • یبوست: یبوست می تواند باعث هموروئید شود. زیرا چنین بیمارانی باید تلاش زیادی برای دفع مدفوع انجام دهند.
  • بارداری: در اثر فشاری که جنین به وریدهای لگن وارد می کند، رگ های مقعد مادر کشیده شده و باعث افتادگی او می شود.
  • افزایش سن: از طرفی افزایش سن باعث ایجاد بواسیر نیز می شود. به دلیل افزایش سن، رباط ها و بافت های لایه مقعدی بیمار شل می شود و بواسیر ظاهر می شود و این مشکل به تدریج تبدیل به پرولاپس شده و به قسمت تحتانی مجرای مقعد کشیده می شود.
  • رابطه جنسی از طریق مقعد
  • بلند کردن ناگهانی اجسام سنگین
  • صندلی بلند

درمان بواسیر با لیزر

روش درمان هموروئید بستگی به اندازه و شدت آن دارد. اگر بواسیر شدید نباشد، پزشک سعی می کند بیمار را با روش های سرپایی درمان کند. اما در بسیاری از موارد، جراحی یا لیزر ممکن است برای حذف کامل بواسیر یا کوچک کردن آنها مورد نیاز باشد.

یکی از بهترین و جدیدترین راه های درمان این مشکل، هموروئید لیزری  است. مزیت درمان هموروئید با لیزر این است که بیمار در مدت کوتاهی بدون درد و خونریزی از شر بواسیر خلاص می شود. علاوه بر این استفاده از لیزر باعث افزایش دقت پزشک در رفع بواسیر خواهد شد. قبل از عمل، اولین بی حس کننده در ناحیه رکتوم اعمال می شود.

درمان بواسیر با لیزر چگونه انجام می‌شود؟

لیزر هموروئید معمولا با توجه به مرحله بیماری انجام می شود. در مرحله اول بواسیر از درمان دارویی به صورت کرم ها و پمادهای ضد هموروئید برای کاهش هموروئید استفاده می شود.

اما برای هموروئید درجه 2 و بالاتر درمان به صورت جراحی لیزری است. هر چه اندازه هموروئید بزرگتر باشد، لیزر نتایج بهتری خواهد داشت.

هموروئید را می توان به دو روش زیر لیزر کرد:

  • پرتودرمانی RC: لیزر RC برای درمان هموروئید درجه یک و دو استفاده می شود. با کمک این تابش پدهای متورم برداشته شده و نتیجه سریع و بدون خونریزی و درد خواهد بود.
  • لیزر CO2: لیزر CO2 برای درمان هموروئید درجه 3 و 4 استفاده می شود. در هموروئید درجه 3 و 4 وریدها بزرگتر و کاملتر هستند.

لیزر هموروئید تحت بیهوشی سرپایی انجام می شود. با لیزر هموروئید، پزشکان یک داروی آرام بخش را به رگ بیمار تزریق می کنند که به بیمار اجازه می دهد راحت بخوابد و دردی احساس نکند.

بنابراین پزشکان به راحتی می توانند پیچیده ترین عوامل خطر را با این روش درمان کنند. در این حالت بیمار به پشت می خوابد و به راحتی نفس می کشد.

با این روش بیماران می توانند به خوبی نفس بکشند و با تزریق ماده موضعی از مقعد به راحتی بیهوش می شوند. سپس بواسیر بزرگ بریده شده و با لیزر برداشته می شود. در این حالت، بیمار به ندرت نیاز به بخیه دارد.

درمان بواسیر با لیزر برای بیمارانی استفاده می شود که می خواهند بلافاصله پس از جراحی به زندگی عادی خود بازگردند. عمل جراحی کمتر از یک ساعت طول می کشد و از آنجایی که نیازی به بخیه لیزری بواسیر نیست، بیمار احساس راحتی بیشتری می کند و روند بهبودی سریعتر انجام می شود.

مزایای لیزر هموروئید

برخی از مزایای این روش درمانی  عبارتند از:

  1. انتقال عفونت های خطرناک مانند هپاتیت که در جراحی سنتی رخ می دهد، در جراحی لیزر هموروئید وجود ندارد.
  2. لیزر هموروئید در نیم ساعت انجام می شود.
  3. در جراحی سنتی نیاز به توپ یا تامپون است که برداشتن آنها بسیار دردناک است. در حالی که در لیزر هموروئید نیازی به تامپون یا توپ نیست.
  4. بدون نیاز به بی حسی نخاعی یا بیهوشی عمومی با لیزر هموروئید، یکی از مزیت های اصلی درمان هموروئید با لیزر است. زیرا این یکی از دلایل اصلی ترس در بین بیماران است.
  5. لیزر هموروئید نیازی به چند روز استراحت در منزل ندارد و بیماران می توانند روز بعد از عمل به محل کار خود بازگردند. زیرا بیمار تحت بیهوشی نیست و درد زیادی را  متحمل نمی شود.
  6. لیزر هموروئید در کلینیک انجام می شود و بیمار پس از جراحی می تواند ترخیص شود.
  7. پس از  لیزر بواسیر، بیمار می تواند رژیم غذایی و اجابت مزاج طبیعی داشته باشد.
  8. هموروئید با لیزر سریعتر از جراحی سنتی بهبود می یابد.

انتهای پیام

مرتبط با : کلینیک آنیل
نرم افزار حسابداری
آریاک سفر
ایمالز
آیرومارت-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
آسیاتک
کاراپلاس-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز